wierzba na żywoplot

1. Data: 2007-02-27 21:36:59

Temat: wierzba na żywoplot
Od: "JoShi" <s...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Co myślicie (lub co wiecie) o żywopłocie z wierzby ? Miałby rosnąć na brzegu
rowu melioracyjnego, głównie w cieniu, być raczej wąski (zaplatanie gałęzi i
strzyżenie). Czy da się to osiągnąć ? Który gatunek wierzby będzie najlepszy
? Jest szansa, że mnie to trochę ochroni przed hałasami dochodzącymi z
sąsiedniej posesji ?

JoShi

2. Data: 2007-02-27 23:20:25

Temat: Re: wierzba na żywoplot
Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JoShi" <s...@f...edu.pl> napisał w wiadomości
> Co myślicie (lub co wiecie) o żywopłocie z wierzby ?

Miałem taki żywopłot wokół punktu sprzedaży roślin ozdobnych. Przez kilka
lat sprawował się bardzo dobrze. Warunkiem jest dobra gleba i sporo wilgoci.
Przy nawadnianiu całego placu nie było z tym kłopotu.

Miałby rosnąć na brzegu
> rowu melioracyjnego, głównie w cieniu, być raczej wąski (zaplatanie gałęzi
> i strzyżenie). Czy da się to osiągnąć ?

Da się.

Który gatunek wierzby będzie najlepszy

Jakaś wiciowa - Salix viminalis. Są różne odmiany. Najlepsza by była odmiana
stosowana przez szkółkarzy jako podkładka do szczepienia wierzb ozdobnych.
Najlepsza, bo najbardziej odporna na choroby. Jest to wierzba Smitha (S.
smithiana) - mieszaniec wierzby szarej (S. cinerea) i wiciowej (S.
viminalis) - oraz jej typ 'Raamberg', wyselekcjonowany w Holandii dla
potrzeb szkółkarstwa (rośliny rosną silniej niż w przypadku gatunku).

> ? Jest szansa, że mnie to trochę ochroni przed hałasami dochodzącymi z
> sąsiedniej posesji ?

Przed hałasami, to raczej nie. Wąski żywopłot nie chroni przed hałasami, a
wierzbowy będzie dziurawy, zwłaszcza dołem. Jak zapleciesz płot np z 1,5 m
prętów, to gałęzie będą rosły z ostatnich oczek. Przy strzyżeniu
(obowiązkowym), zagęszczać się będzie górą, a dołem pozostanie prawie goły.

Pozdrawiam
Leszek
www.ogrodniczy.eu

3. Data: 2007-02-27 23:39:15

Od: "JoShi" <s...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl> napisał w
> Miałem taki żywopłot wokół punktu sprzedaży roślin ozdobnych. Przez kilka
> lat sprawował się bardzo dobrze.

A co po tych kilku latach ? Przestał sie dobrze sprawowac ?
Dzięki za informacje na temat przydatnych gatunków. Podpowiesz jakies
sprawdzone szkółki ? Najlepiej na wschód od Warszawy.

> [...]
> 1,5 m prętów, to gałęzie będą rosły z ostatnich oczek. Przy strzyżeniu
> (obowiązkowym), zagęszczać się będzie górą, a dołem pozostanie prawie
Ale mozna zagęszczać przez dosadzanie na przykład ?

JoShi

4. Data: 2007-02-27 23:44:04

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2007-02-27 23:59:54

Od: "JoShi" <s...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ze wszystkim sie zgadzam ale wydaje mi sie
> ze Wierzba mandzurska (Salix matsudana ) np odmiany Tortuosa
> bylaby lepszym wyborem bo sama z siebie tworzy najgestsza platanine

A jak wysoka rośnie ?

JoShi

6. Data: 2007-02-28 01:15:18

Od: "Moon" <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

JoShi wrote:
> Użytkownik "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl> napisał w
>
> A co po tych kilku latach ? Przestał sie dobrze sprawowac ?

skoro gałązka wierzby po 3 latach osiąga średnicę 10 cm, to jak myślisz?
żywopłot w wierzby to dziwny pomysł, można ciąć wierzby równo, do pewnej
wyskości, ja tez tak robię, ale nazwać to żywopłotem to raczej się nieda/

moon

7. Data: 2007-02-28 06:33:47

Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl> napisał w
>
> A co po tych kilku latach ? Przestał sie dobrze sprawowac ?

Zrobił się brzydki, bo stary. Posadzony był z wierzby wiciowej typu
"energetyczna", nieodpornej na choroby. Kora na prętach zrobiła się brzydka.
Poszedł pod topór, żeby nie stał się siedliskiem wszelkich chorób wierzby i
przestał straszyć swoim wyglądem.
Gdybym teraz sadził taki żywopłot, to tylko z "Raamberga".

> Dzięki za informacje na temat przydatnych gatunków. Podpowiesz jakies
> sprawdzone szkółki ? Najlepiej na wschód od Warszawy.

Na pewno taką wierzbę ma pan Marceli Ciesielski z Batkowa koło Inowrocławia.
Szczepi co roku kilkadziesiąt tysięcy wierzb ozdobnych. Może by Ci sprzedał
jakieś "odpady", zbyt cienkie, czy zbyt krzywe dla niego. Mail do syna:
s...@c...agro.pl

> Ale mozna zagęszczać przez dosadzanie na przykład ?

To zwiększasz szerokość i mogą wystąpić kłopoty z cięciem, a także tracisz
efekt plecionego płotu. Na dobrej ziemii "górą" wierzba rośnie jak szalona
i trzeba ciąć trzy razy w sezonie. Jak wrócisz z urlopu i akurat tydzień
temu minął termin cięcia, to już maszynką nie dasz rady. Jeszcze trochę
poczekasz i sekator za mały.

Pozdrawiam
Leszek
www.ogrodniczy.eu

8. Data: 2007-02-28 06:39:45

Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Moon" <w...@a...com> napisał w wiadomości

> [...]
> wyskości, ja tez tak robię, ale nazwać to żywopłotem to raczej się nieda/

Właśnie to jest "żywopłot". Plecione pręty wierzby imitują płot, a do tego
są żywe :)
Pręty w takiej plecionce nie grubieją tak mocno. Po 5-6 latach (na
żuławskiej ziemii) miały 4-6 cm średnicy. W wielu miejscach były też
pozrastane ze sobą.

Pozdrawiam
Leszek

9. Data: 2007-02-28 06:40:44

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

10. Data: 2007-02-28 06:45:12

Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ze Wierzba mandzurska (Salix matsudana ) np odmiany Tortuosa
> bylaby lepszym wyborem bo sama z siebie tworzy najgestsza platanine

Też miałem taki żywopłot. Też choruje i brzydnie dołem.
Cięliśmy więc co roku prawie do samej ziemii. Już w lipcu miała ze dwa
metry. To ma sens.

Pozdrawiam
Leszek
www.ogrodniczy.eu

dicentra
Flambułajany :-) - najpiękniejsze drzewo
Mięta?
Tulipany
[OT] dla tych co lubia limeryki