wloszczyzna

1. Data: 2003-07-24 09:30:58

Temat: wloszczyzna
Od: "Monika Biermann" <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

Powoli glupieje. Po przeczytaniu postu Kredki "czym zastapic wloszczyzne",
zaczelam sie zastanawiac czy wloszczyzna to jakiekolwiek warzywa, czy
okreslone takie jakie sie najczescie dodaje do, powiedzmy, "zupy
podstawowej": marchewka, pietruszka, seler, pora.
Cos mi sie kiedys przyplatalo, ze nazwa pochodzi z czasow krolowej Bony,
ktora zrozpatrzona brakiem warzyw na polskich stolach sprowadzial je z Wloch
i stad niby ta nazwa "wloszczyzna"

Pozdrawiam

Monika

1. Data: 2003-07-24 09:40:03

Temat: Re: wloszczyzna
Od: "minerwa" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Monika Biermann" <m...@g...de> napisal w wiadomosci
> [...]
> Cos mi sie kiedys przyplatalo, ze nazwa pochodzi z czasow krolowej Bony,
> ktora zrozpatrzona brakiem warzyw na polskich stolach sprowadzial je z
Z Encyklopedii Wiem:
Wloszczyzna, zestaw jarzyn wykorzystywanych jako przyprawa do rosolów i zup.
W sklad wloszczyzny wchodza: marchew, seler, pietruszka, por i kapusta
wloska.

Nazwa moze sugerowac, ze wloszczyzna zostala wprowadzona do polskiej kuchni
przez królowa Bone, z pochodzenia Wloszke, która sprzyjala rozpowszechnianiu
warzyw w kraju.

minerwa

1. Data: 2003-07-24 10:13:16

Od: "Kredka" <p...@N...o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

>W sklad wloszczyzny wchodza: marchew, seler, pietruszka, por i kapusta
> wloska.

No i wlasnie dlatego sie zastanawialam, jak ja mam zjesc takiego PORA na
przyklad :/ Fe!
W zupie niech sie gotuje, ale niech mi nie karza tego jesc!!

:)
Wyprobuje z serkiem
Kredka

1. Data: 2003-07-24 10:53:38

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

From: "Kredka" <p...@N...o2.pl>

> [...]
> przyklad :/ Fe!
> W zupie niech sie gotuje, ale niech mi nie karza tego jesc!!

hihi.. taki z zupy to pewnie, ze niedobry :-))
ale moze byc duszony.. a to juz calkiem insza inszosc..
nie mowiac o surowym.. to dopiero poezja :-)
Barbara

---

1. Data: 2003-07-24 10:58:39

Od: "Morrigan" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Barbara Czaplicka" <b...@i...com.pl> napisał w wiadomości
.
> [...]
> ale moze byc duszony.. a to juz calkiem insza inszosc..
> nie mowiac o surowym.. to dopiero poezja :-)

Albo zapieczony (jako gora zapiekanki w naczyniu zaroodpornym) z pieczarkami
i serem. Tez poezja:)

pozdrawiam
Mor.

1. Data: 2003-07-24 14:30:50

Od: Kruszynka \(Wrocław\) <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kredka" <p...@N...o2.pl> napisał w wiadomości
> No i wlasnie dlatego sie zastanawialam, jak ja mam zjesc takiego PORA na
> przyklad :/ Fe!
> W zupie niech sie gotuje, ale niech mi nie karza tego jesc!!

A dlaczego karza? Ja zawsze daje pora do zupy, bo dodaje aromatu i smaku, a
potem go wyrzucam. Nie skazuje ani siebie ani TZ na meki jedzenia
porosolowego pora. To samo robie z pietruszka i selerem.

Kruszyna
--
"Primum non stresere... "

1. Data: 2003-07-24 15:00:47

Od: "Artur Nowacki @ Work" <a...@l...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia *2003-07-24 16:30*, Użytkownik *Kruszynka (Wrocław)* siedząc i
dłubiąc w klawiaturze napisał :

> A dlaczego karza? Ja zawsze daje pora do zupy, bo dodaje aromatu i smaku, a
> potem go wyrzucam. Nie skazuje ani siebie ani TZ na meki jedzenia
> porosolowego pora. To samo robie z pietruszka i selerem.

A ja może jakiś dziwny jestem ale przepadam za takim porem...

--
"Każda kobieta uważa się za niezastąpioną, choć sądzi, że sama mogłaby
zastąpić bez trudu każdą inną." (Pitigrilli)

1. Data: 2003-07-25 08:52:52

Od: Kruszynka \(Wrocław\) <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Artur Nowacki @ Work" <a...@l...home.pl> napisał w wiadomości
> A ja może jakiś dziwny jestem ale przepadam za takim porem...

Nie jestes dziwny. Moja mama tez przepada. Zawsze mowi, zeby jej zostawic
pora i nie wyrzucac ;)

Kruszyna
--
"Primum non stresere... "

1. Data: 2003-07-25 10:22:40

Od: "Agata N." <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ale moze byc duszony.. a to juz calkiem insza inszosc..
> nie mowiac o surowym.. to dopiero poezja :-)

Młody, duszony, pod beszamelem. Oj tak!
Pozdrawiam, Agata

1. Data: 2003-07-25 12:00:08

Od: PatryCCCja <k...@s...TO_WYTNIJ.pl> szukaj wiadomości tego autora

Barbara Czaplicka wrote:

> From: "Kredka" <p...@N...o2.pl>
>
> hihi.. taki z zupy to pewnie, ze niedobry :-))

no, takiego flaka (za przeproszeniem) to i ja bym nie zjadla. ale jak sie
wie jak zrobic, to nie trzeba wyrzucac :)

ja bulion gotuje zawsze tak, ze pora przecinam wzdluz, a pozniej siekam w
poprzek (jak do salatki, tylko nie tak drobno). i to jest sekret sukcesu :)
treszte wazyw wg. uznania, wrzucam wszystko na rozgrzany olej (nieduzo) i
przesmazam az zacznie aromatycznie pachniec.....(przesmazam w tym samym
garze, w ktorym gotuje zupe - nic sie nie przypala :) . w miedzyczasie
opalam cebulke i wrzucam do reszty (czasem mi sie nie chce i ja siekam, a
pozniej smaze razem z reszta). zalewam woda, 30-40 min. i gotowe. pachnie
cudnie :)

naci z mlodego selera (nie myslic z selerem naciowym) tez dodaje do bulionu
(ale daje aromat!), ale juz wyrzucam po ugotowaniu :)

pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl