Antybiotyki przy zapaleniu ucha u dzieci

1. Data: 2001-12-04 20:00:51

Temat: Antybiotyki przy zapaleniu ucha u dzieci
Od: Augustyn <a...@s...info.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich

Syn (4 lata) ma zapalenie ucha, ktorego nasi lekarze nie potrafia
wyleczyc. Troche pogrzebalem, zeby 'zalapac' temat leczenia
antybiotykami (do ktorych mam pewna niechec), bo zadawanie pytan
lekarzom (3!) skonczylo sie posadzeniami o podwazanie ich kompetencji
:-/

Do rzeczy. Napiszcie prosze, czy rozumuje wlasciwie.

Pierwsza diagnoza (2 lekarzy) postawiona na podstawie typowych
objawow: goraczka, katar, bol ucha, obraz z wziernika. Antybiotyk -
Zinacin (moge nieco przekrecac nazwy i okreslenia, bo nie mam jak
teraz sprawdzic) doustnie. Objawy zmalaly, jednak najprawdopodobniej
ze wzgledu na brak srodkow oslonowych po zakonczeniu podawania
antybiotyku Kajtkowi rozregulowal sie zoladek (bol brzucha, biegunka).
Kolejny tydzien w domu. W kilka dni po stabilizacji (pozostal katar,
zatkany nos - podawany jakis srodek rozluzniajacy) na badaniu
kontrolnym (nasza inicjatywa) okazuje sie przy badaniu ucha, ze nadal
jest stan zapalny. Kolejny antybiotyk - Zinnat, pierwsza czesc w
zastrzykach, druga w syropie, jak poprzednio - co 8 godzin. Po kuracji
sytuacja sie powtarza, czyli pozostaje katar, jednak po ok. 2
tygodniach daje sie zauwazyc pogorszenie sluchu - badanie, kolejny
antybiotyk - Linco...(cymina?), zastrzyki co 12 godzin. Dzis drugi
dzien podawania.

Teraz pytania.
- duze znaczenie ma zachowanie rezimu odstepow w podawaniu
antybiotyku, jaka jest tolerancja? W takich okresach jak teraz, to w
przychodni mozna i godzine w kolejce czekac :-( Ustalenie odstepow w
podawaniu jest zwiazane bodajze z czasem rozkladu, jednak jesli zmiana
z 8 na 12 godzin to tylko sprawa wielkosci dawki (?) to jakos jedno do
drugiego mi nie przystaje - gdzie zle rozumuje?
- Jesli dobor pierwszego podawanego antybiotyku ma byc taki, aby
wyeliminowac jak najwieksza ilosc powszechnych na danym terenie
bakterii ew. wirusow powodujacych zdiagnozowane schorzenie, to w
przypadku niepowodzenia (nawrot po jakim czasie swiadczy o tym
niepowodzeniu? Po miesiacu?) drugi powinien byc juz 'trafiony' duzo
lepiej i zakonczyc cala zabawe, to podanie po sobie Zinacinu i
Zinnatu - chyba bardzo podobnych, jest troche dziwne.
- Czy w przypadku takiego nawracajacego zapalenia ucha nie warto
byloby zamiast 'strzelac' antybiotykami przeprowadzic badania
identyfikujace? Chocby po kuracji antybiotykiem - wtedy w koncu jest
na to czas. Swoja droga przeczytalem art. jakiegos profesora, w ktorym
pisze, iz takie badania sa obowiazujce u nas od lat 70-tych, jednak
stosowane rzadko, a wyniki traktowanie 'nieufnie' i 'z
niedowierzaniem', m.in. ze wzgledu na nieumiejetne pobieranie probek
do badania - piekna niekompetencja :-/
- Czytalem o badaniach sugerujacych dziedzicznosc m.in. zapalenia
ucha, jednak mowa byla o rodzicach, co w naszym przypadku nie ma
raczej miejsca, czy moze to dotyczyc dziadkow? I czy taka wiedza to
tylko wiedza, czy tez wiaze sie z tym jakas zmiana podejscia w
leczeniu?

Nie zakladam bledow w leczeniu, szukam tylko mozliwosci, bo Kajtek sie
meczy (a ciagnie sie to juz kilka miesiecy, tylko wczesniej nie byly
podawane antybiotyki), my razem z nim i bazradnosc strasznie drazni.
Mam mozliwosc 'wymuszenia' pewnych dzialan na lekarzach, tzn.
skierowania do specjalistow czy na jakies badania - co moge zrobic?
Czy w przypadku takiego nawracajacego zapalenia ucha z objawem
pogorszenia sluchu obligatoryjne sa laryngologiczne badania kontrolne
cyklicznie przez dluzszy czas (jaki?), bo pani narzeka, ze kasa
chorych jej nie placi za wiecej niz 1 kontrole a znowu ode mnie za
wizyte nie chciala wziac? Nie rozumiem.

Z gory dziekuje
--
Uklony - Augustyn
http://www.akwarium.org.pl - Serwis Akwarystyczny

2. Data: 2001-12-05 05:06:50

Temat: Re: Antybiotyki przy zapaleniu ucha u dzieci
Od: Artur Drzewiecki <d...@p...bez.onet.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Powinni zrobić posiew i antybiogram po prostu.
I dawać antybiotyki celowane.
--
Politycznie niepoprawny Artur Drzewiecki

Jeśli chcesz wysłać mi list, usuń słowa "bez." i "spamu." z mego adresu w nagłówku.

3. Data: 2001-12-05 12:22:39

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć, nie odpowiem na wszystkie pytania, bo nigdy nie byłem pediatrą, ale

> zadawanie pytan lekarzom (3!) skonczylo sie
> posadzeniami o podwazanie ich kompetencji

Występuje zapewne jedno albo więcej z następujących:
- nie masz zaufania do lekarza [to - na moje oko - na pewno]
- nie potrafisz zadawać pytań ("pytania są tendencyjne...")
- trafiłeś na niekompetentnego lekarz ("uderz w stół...")
- trafiłeś na przewrażliwionego lekarza
Niemniej lekarz ma OBOWIĄZEK odpowiadać na pytania i wyjaśniać wątpliwości
pacjenta

> Antybiotyk - Zinacin [...] doustnie. [..]
> najprawdopodobniej ze wzgledu na brak
> srodkow oslonowych po zakonczeniu podawania
> antybiotyku Kajtkowi rozregulowal sie
> zoladek (bol brzucha, biegunka).

Może wystąpić w przebiegu infekcji, ale rzeczywiście wysoce prawdopodobne
jest jako powikłanie antybiotykoterapii, zwłaszcza antybiotykami o
szerokim spektrum działania. "Osłonowo" powinien dostać preparat z żywymi
bakteriami, a nie witaminki (te nie zaszkodzą, a nawet pomogą, ale nie na
biegunkę).

> Kolejny antybiotyk - Zinnat [...]
> kolejny antybiotyk - Linco...(cymina?),
> zastrzyki co 12 godzin. Dzis drugi
> dzien podawania.

Uwaga, dziecko dostało kolejną dawkę antybiotyku, a potem zmianę na
linkomycynę! Jeżeli nadal nie dostaje preparatów bakterii, to jest na
dobrej drodze do rozwinięcia poważnego powikłania leczenia antybiotykami.
Oczywiście powikłanie to nie występuje często, ale łatwo się przed nim
zabezpieczyć. Aha, drugi dzień - czyli sam początek leczenia; raczej nie
zmieniałbym antybiotyku.

> - duze znaczenie ma zachowanie rezimu odstepow w podawaniu
> antybiotyku, jaka jest tolerancja? W takich okresach jak teraz, to w
> przychodni mozna i godzine w kolejce czekac :-(

Godzina odchylenia nie gra roli, zwłaszcza przy podawaniu co 12h. Mogłaby
mieć znaczenie przy podawaniu co 4-6 h.

> Ustalenie odstepow w podawaniu
> jest zwiazane bodajze z czasem rozkladu,
> jednak jesli zmiana z 8 na 12 godzin to tylko sprawa
> wielkosci dawki (?) to jakos jedno do
> drugiego mi nie przystaje - gdzie zle rozumuje?

Dawkowanie jest zależne przede wszystkim od czasu wchłaniania (uwaga!
preparat podawany w zastrzyku może być modyfikowany tak, by wchłaniał się
wolno - oczywiście nie dotyczy zastrzyku dożylnego) i czasu rozkładu oraz
od zakresu skutecznego stężenia we krwi i zakresu stężenia toksycznego
(oraz rodzaju toksyczności - tzn. czy działania niepożądane są łagodne,
typu metaliczny posmak w ustach, czy nieznośne typu wymioty, czy groźne,
których nie wymienię). Bierze się także pod uwagę wygodę zażywania leku,
gdyż schemat trudny do akceptacji po prostu nie byłby stosowany.
Najważniejsze jest jednak uzyskanie w miarę stabilnego i skutecznego
stężenia leku w organizmie.

> - Jesli dobor pierwszego podawanego antybiotyku
> ma byc taki, aby wyeliminowac jak najwieksza ilosc
> powszechnych na danym terenie bakterii ew. wirusow

Wirusów nie, na wirusy antybiotyki w ogóle nie działają - ale takie
zapalenie ucha jest chorobą bakteryjną.

> (nawrot po jakim czasie swiadczy o tym
> niepowodzeniu? Po miesiacu?)

Na takie pytanie chyba nie ma dobrej odpowiedzi - możliwe jest zarówno
przetrwanie zakażenia w stadium "subklinicznym" i jego rozwój po
odstawieniu antybiotyku, jak i powtórne zakażenie z tego samego źródła
przechowującego bakterie. Nawet gdyby to była dokładnie ta sama bakteria,
to nie jest w ogóle możliwe rozróżnienie między jednym a drugim. Natomiast
inna bakteria oznaczałaby oczywiście nową infekcję. Ale o bakterii(ach)
tych nic nie wiemy.

> podanie po sobie Zinacinu i
> Zinnatu - chyba bardzo podobnych, jest troche dziwne.

Dziwne, choć może doktor mniemał, że poprzednio infekcję WYLECZYL, zatem
antybiotyk był skuteczny ... A wygląda na to (choć dowodów nie ma), że ją
tylko przygasił.

> [...]
> byloby zamiast 'strzelac' antybiotykami przeprowadzic badania
> identyfikujace? Chocby po kuracji antybiotykiem - wtedy w koncu jest

Chyba raczej na początku nawrotu, ale rzeczywiście warto wykonywać.
Wiadomo o tym od lat kilkudziesięciu. Pytanie czy służba zdrowia jest
obecnie przygotowana organizacyjnie do takiego działania. Kilka lat temu
nie była - pobieranie posiewów pod koniec tygodnia było skazane na
niepowodzenie, gdyż placówka, z którą współpracowaliśmy, zamykała się na
weekend - a bakterie rosną 1-2 dni, potem trzeba kolejne 1-2 dni na
wykonanie testów ich oporności na antybiotyki. Być może kiedyś wejdą do
użytku superszybkie testy molekularne: jeden PCR na identyfikację
bakterii, drugi na sprawdzenie, czy ma powszechnie znane geny oporności.

> [...]
> a wyniki traktowanie 'nieufnie' i 'z niedowierzaniem',
> m.in. ze wzgledu na nieumiejetne pobieranie
> probek do badania - piekna niekompetencja :-/

Niekompetencja i bezwład organizacyjny. Tylko nie dziw się lekarzom: jak
sam byś zrobił, gdyby wyniki badań uzyskanych w przeszłości czasem zamiast
pomagać, fałszowały obraz choroby?

> Mam mozliwosc 'wymuszenia' pewnych dzialan na lekarzach, tzn.
> skierowania do specjalistow czy na jakies badania - co moge zrobic?

Antybiogram - ale nie w czasie stosowania antybiotyku, bo nic to nie da.

> Czy w przypadku takiego nawracajacego zapalenia ucha z objawem
> pogorszenia sluchu obligatoryjne sa laryngologiczne badania kontrolne

tego nie wiem. Ale nie wyobrażam sobie nie zbadać, czy po wyleczeniu
infekcji słuch powraca.

Leszek

4. Data: 2001-12-09 13:53:49

Od: Augustyn <a...@s...info.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

On Wed, 05 Dec 2001 06:06:50 +0100, Artur Drzewiecki
<d...@p...bez.onet.spamu.pl> wrote:

>Powinni zrobić posiew i antybiogram po prostu.
>I dawać antybiotyki celowane.

Dziekuje. Teraz wydaje sie byc dobrze, lecz zapewne przy ewentualnym
nawrocie - odpukac - upre sie przy takiej procedurze.

5. Data: 2001-12-09 14:27:07

Od: Augustyn <a...@s...info.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

On Wed, 05 Dec 2001 13:22:39 +0100, Lech Trzeciak
<l...@i...gov.pl> wrote:

> [...]
>- nie potrafisz zadawać pytań ("pytania są tendencyjne...")
>- trafiłeś na niekompetentnego lekarz ("uderz w stół...")

Trudno mi tu obiektywnie rozstrzygnac. Staram sie nie generalizowac i
nie oceniac, z 'pokazywania', ze ktos jest glupi czy niekompetentny
tez juz wyroslem, lecz jak to odbieraja inni - nie wiem. W kazdym
razie niechec widoczna w moim poscie wynikala raczej z rozgoryczenia
bezsilnoscia i odnosila sie jedynie do kokretnych dzialan konkretnych
ludzi, chyba mam pecha do pediatrow / lekarzy pierwszego kontaktu.

>Niemniej lekarz ma OBOWIĄZEK odpowiadać na pytania i wyjaśniać wątpliwości
>pacjenta

W piatek bylem na kontroli u laryngologa i spotkalem sie z czyms
wiecej, zupelna odwrotnoscia tego, o czym napisalem wczesniej :-)

[....]

> [...]
>Oczywiście powikłanie to nie występuje często, ale łatwo się przed nim
>zabezpieczyć. Aha, drugi dzień - czyli sam początek leczenia; raczej nie

Tym razem byl chyba trafiony. W piatek kontrole z pozytywnymi
opiniami, a sam widze, ze jest inaczej niz wczesniej, czyli nie ma
pozostalosci kataru, kaszlu itp. Drozny nos - dobry sen - niezmiernie
mile :-)

[.....]

Dziekuje za wszystkie odpowiedzi, bardzo mi to pomoglo. Piatkowa
wizyta u laryngologa zaowocowala bardzo milym 'wykladem', ktory wydaje
mi sie zbiezny z tym, co przeczytalem, dowiedzialem sie wczesniej.

Sytuacja wg Pani laryngolog (a raczej tego, jak ja ja zrozumialem)
wyglada nastepujaco. Nie ma obawy o sluch, te zapalenia byly niejako
wtornym objawem nie na tyle groznym, zaawansowanym aby takie
zagrozenie istnialo. Przy tym zalozeniu to wprowadzilem wszystkich w
blad, bo antybiotyki byly podawane nie na zapalenie ucha, lecz na jego
przyczyne.
Mowila o potencjalnych mozliwosciach zastosowania bardziej radykalnych
srodkow, np. chirurgicznych, lecz jeszcze nie teraz. Teraz trzeba sie
przylozyc do podwyzszenia (przywrocenia) lepszej odpornosci Kajtka na
infekcje i szczegolnie dbac o droznosc drog oddechowych, czyli Luivac,
Zyrtec, inchalacje nocne olejkami w powietrzu. Czeste kontrole i
ewentualne 'przedmuchiwanie'.

Mam nadzieje, ze rzeczywiscie tak jest i nie bede musial juz szukac
pomocy gdzie indziej, a zo te, ktora otrzymalem jeszcze raz dziekuje.

6. Data: 2001-12-13 17:09:09

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

Augustyn wrote:

> Witam

> Dziekuje. Teraz wydaje sie byc dobrze, lecz zapewne przy ewentualnym
> nawrocie - odpukac - upre sie przy takiej procedurze.

Pobiera się materiał na badania i nie czekając na wynik rozpoczyna
leczenie antybiotykiem, który ma statystycznie największą szansę
zadziałania. Jeżeli z późniejszego antybiogramu wynika że jest
skuteczny, to po prostu kontynuuje się leczenie. Jeżeli wynika, że
antybiotyk dobrano źle, to się go po prostu zmienia na lepszy. Zmianę na
inny można także rozważać, jeżeli po 2-3 dniach nie obserwuje się
poprawy, albo jeżeli obserwuje się pogorszenie - to już musi oceniać
lekarz.

Leszek

7. Data: 2001-12-13 19:18:21

Od: "tolo" <t...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak pobrać materiał na posiew przy zapaleniu ucha / przebić błonę bębenkową?
/

8. Data: 2001-12-14 10:19:51

Od: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl> szukaj wiadomości tego autora

tolo wrote:

> Jak pobrać materiał na posiew przy zapaleniu ucha / przebić błonę bębenkową?

Nie pomyślałem o tym, udzielając odpowiedzi "ogólnej" dotyczącej celowanego
leczenia antybiotykami.

Leszek

bol glowy
Co na wzmocnienie włosów?