Chleby - gnioty

1. Data: 2005-12-13 14:02:20

Temat: Chleby - gnioty
Od: "OLUSIA" <o...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
Płakać się chce. Piekę całe życie ciasta i wychodzą palce lizać. Porażka
zupełna z chlebem. Chciałam na Wigilię podać, ale zrobiłam wczoraj próbę - i
na szczęście. To co upiekło się dla zwierząt podać nie można, bo żal zwierząt.
W normalnym gazowym piekraniku oddolnym, ciasta rosną, a to - K l a p a!
Zmarnowałam dwa wsady.
Może macie s p r a w d z o n y przepis na normalny chleb. Jest przepisów
tysiące, ale ktoś czegoś nie dopowiada i pewnie dlatego zgodnie z instukcją,
ale mi nie wyszło. Dobrze, że to próba, bo wsydziłabym się długo.
A może zaniechać, tego pomysłu?
OLUSIA

2. Data: 2005-12-13 15:14:23

Temat: Re: Chleby - gnioty
Od: panta_rei <j...@c...znajdzie> szukaj wiadomości tego autora

Świadomie, albo i nie OLUSIA napisał(a):

> Witam!
> Płakać się chce.

:/

> [...]
> tysiące, ale ktoś czegoś nie dopowiada i pewnie dlatego zgodnie z instukcją,
> ale mi nie wyszło. Dobrze, że to próba, bo wsydziłabym się długo.

Jakieś pól godziny temu wyciągnąłem z piekarnika :) Czysty pszenny
chlebek

http://grota.mine.nu/slawi/forma6.jpg trochę nieostra fotka, ale to
akurat ten dzisiejszy wypiek... jeszcze za gorący :)

Przepis bardzo prosty

5dkg drożdży
1kg mąki (użyłem zwykłej tortowej)
3/4 szklanki mleka
łyżeczka cukru
2 łyżeczki soli
3 łyżki oleju
0.6-0.8l wody

1. Do dużej miski wrzucić drożdże i cukier, rozmieszać, dodać ciepłe
mleko i kilka łyżek mąki- odstawić pod przykryciem do wyrośnięcia
(30-60 min)

2. Do wyrośniętego rozczynu przesiać resztę mąki i dodać sól
wyrabiać ciasto dodając stopniowo wodę, potem olej, gęstość ciasta na wyczucie,
ale generalnie to jest rzadkie ciasto- nie da się go wziąć w kawałku w rękę :)
Ciasto wyrabiamy 15-20min. (koniecznie!) i odstawiamy do wyrośnięcia,
pod przykryciem. Zależnie od tego jak mamy ciepło w kuchni nasze ciasto
różnie będzie rosło, może to być 40min, lub np 2 godziny :) Ma
co najmniej podwoić swoją objętość, Nie zaszkodzi mu też "zbijanie"
jeśli za dużo wyrosło a nie mamy czasu na dokończenie.

3. Wyrośnięte ciasto wykładamy na dobrze posypaną mąką stolnicę i
delikatnie wyrabiamy. Dzielimy na dwie części i formujemy to co nam
potrzeba (bochenki czy też wałeczki do foremki, może też być jeden
wielki bochen)

4. Jeśli pieczemy w foremkach to smarujemy je olejem i wkładamy
uformowane wałeczki (1/3-1/2 wysokości foremki), odstawiamy znowu
do wyrośnięcia- pod przykryciem.
Jeśli robimy zwykłe bochenki to najlepiej jest posiadać koszyki do
garowania ciasta, bez tego ciasto zanim wyrośnie trochę się rozlewa na
blasze :/, ale i tak wyjdzie to co powinno :) Ciasto powinno nam teraz
wyrosnąć prawie do żądanego rozmiaru 15-20 minut. Smarujemy wodą/jajkiem
i ewentualnie posypujemy makiem/sezamem/itp.

5. Wsadzamy chleb do gorącego piekarnika (210^C), po 15 minutach
zmniejszamy temperaturę (170-180^C) i pieczemy aż się ładnie zarumieni
(45-60min) Jak już się upiecze przesmarować go wodą i gotowe :)

UWAGI!

Przepis jest uniwersalny, jeśli wymieszamy mąkę z żytnią to mamy chlebek
pszenno-żytni :) jeśli zrobimy zakwas to dajemy go zamiast drożdży, ale
wtedy dużo wolniej rośnie, ale za to jaki smak :)

Na chleb pszenno-żytni daję 700g mąki pszennej i 300g żytniej- kupowanej
w piekarni :)

Smacznego!

Pozdrawiam.
--
Sławomir Frąc- Braniewo LRU #271189 *Polska Grupa Freesco*
www.sztrandek.int.pl jid:panta_rei(at)jabber.org

3. Data: 2005-12-13 15:59:10

Od: "Akulka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "panta_rei" <j...@c...znajdzie> napisał w wiadomości
.
> [...]
> http://grota.mine.nu/slawi/forma6.jpg trochę nieostra fotka, ale to
> akurat ten dzisiejszy wypiek... jeszcze za gorący :)

Hm, trafisz sam do mnie, czy podać adres? A już miałam dziś nic nie jeść:(
Pobudziłeś moje trzewia...

> 5dkg drożdży

Suszonych czy normalnych? Obstawiam normalne, ale wole sie upewnić...

Pozdrawiam,
Akulka

4. Data: 2005-12-13 16:16:39

Od: panta_rei <j...@c...znajdzie> szukaj wiadomości tego autora

Świadomie, albo i nie Akulka napisał(a):

> Hm, trafisz sam do mnie, czy podać adres? A już miałam dziś nic nie jeść:(
> Pobudziłeś moje trzewia...

hmmm, NNTP-Posting-Host: 213-238-67-59.adsl.inetia.pl to musi być daleko
:))

> Suszonych czy normalnych? Obstawiam normalne, ale wole sie upewnić...

Normalne, suszone trzeba przeliczyć, a potem popróbować jak wychodzi.

Pozdrawiam.

5. Data: 2005-12-13 16:42:22

Od: "Akulka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

.

> hmmm, NNTP-Posting-Host: 213-238-67-59.adsl.inetia.pl to musi być daleko

Wiedziałam, że się wykpisz:) Od razu za daleko, ech, niech ci tam będzie...

Pozdrawiam,
Akulka

6. Data: 2005-12-13 16:56:11

Od: panta_rei <j...@c...znajdzie> szukaj wiadomości tego autora

> Wiedziałam, że się wykpisz:) Od razu za daleko, ech, niech ci tam będzie...

Oj tam zaraz wykpisz.. wpadaj jak masz chęć :)) moj adres:
81.168.191.56 :))

Pozdrawiam.

7. Data: 2005-12-13 17:02:49

Od: "Akulka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

.
> Oj tam zaraz wykpisz.. wpadaj jak masz chęć :)) moj adres:
> 81.168.191.56 :))

Dobra, jestem za pół godzinki, tylko trochę się ogarnę:P:)
Mam nadzieję, ze jak masz żonę, to ją wyślesz do koleżanki - kiepsko mi z
granatowymi cieniami na oczach:P

Pozdrawiam,
Akulka

8. Data: 2005-12-13 18:15:30

Temat: Re: Chleby - gnioty [OT]
Od: panta_rei <j...@c...znajdzie> szukaj wiadomości tego autora

Świadomie, albo i nie Akulka napisał(a):

> Dobra, jestem za pół godzinki, tylko trochę się ogarnę:P:)
> Mam nadzieję, ze jak masz żonę, to ją wyślesz do koleżanki - kiepsko mi z
> granatowymi cieniami na oczach:P

Spokojowo... jeszcze w pracy będzie ;-)

Pozdrawiam.

9. Data: 2005-12-13 22:02:12

Od: tapta <t...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik OLUSIA napisał:

> [...]
> tysiące, ale ktoś czegoś nie dopowiada i pewnie dlatego zgodnie z instukcją,
> ale mi nie wyszło. Dobrze, że to próba, bo wsydziłabym się długo.

E tam zaniechać. wpisz w googla chleb fiony i szukaj w archiwum prk.

tapta

10. Data: 2005-12-13 22:04:13

Od: tapta <t...@S...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik panta_rei napisał:

> Normalne, suszone trzeba przeliczyć, a potem popróbować jak wychodzi.

A jak to sie przelicza? Znaczy ja w druga strone potrzebuje, czyli ile
normalnych zamiast torebki suszonych.

tapta

Kiełbaski Norymberskie w Krakowie
Suchy mielony mak
pasztet
kupno lodówki, wybór sprzedawcy, opinia o sklepie inetowym - BARDZO PROSZĘ o wypowiedzi!
Możecie coś polecić?