Co na Wigilie na stojaco??????

1. Data: 2001-12-12 13:00:52

Temat: Re: Co na Wigilie na stojaco??????
Od: a...@p...com.pl (Anna Pawłowska-Pojawa) szukaj wiadomości tego autora

----- Original Message -----
From: "Monika Sawicka" <m...@a...net.pl>
To: <p...@n...pl>
Sent: Wednesday, December 12, 2001 1:46 PM
Subject: Re: Co na Wigilie na stojaco??????

Religijne sprawy nie maja dla mnie zadnego znaczenia, moge
sobie spokojnie w postny dzien zjesc kotleta i nie miec wyrzutow sumienia.
czy wigilia to tylko swieta? czy moze nie powinno sie jest dla zasady?
kto mnie oswieci?

--
moonika

Wigilia to w zasadzie jeszcze nie święta. Nie wiem, jak to wygląda z
religijnego punktu widzenia. Posty - zwłaszcza tzw. Wielki Post przed
Wielkanocą oraz poszczenie np. w piątki - miało znaczenie w czasach
magnaterii (i głównie na dworach) , kiedy jadano dużo i bardzo tłusto. To
służyło też pewnej higienie. A religijne uzasadnienie bylo w tym wypadku
najlepsze. Ja też zasadniczo nie przestrzeam piątków itd. ale Wigilia,
Wielki Piątek i Sobota - to obowiązkowo. Chyba wlasnie z powodu tradycji.
Gorzej ze środą popielcową o ktorej sie czasami zapomina - kiedyś
wszamalampizze z szynką zanim sobie uświadomilam. A kiedyś w akademiku
wychodzilismy z założeni ze studenci mają dyspensę, bo i tak poszczą....
Pozdr,
AP

1. Data: 2001-12-12 13:54:24

Od: "Magdalena W." <zolza@usunto_astercity.net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Monika Sawicka <m...@a...net.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:9v7jmp$egb$...@h...uw.edu.pl...
> Użytkownik Basia <b...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisał:9v7gai$3u6$...@n...tpi.pl...
>
> A cos sie stanie?
> ja jestem anty, jezeli chodzi o rozne takie sytuacje, nie
przestrzegam
> zadnych postow. Religijne sprawy nie maja dla mnie zadnego
znaczenia, moge
> sobie spokojnie w postny dzien zjesc kotleta i nie miec wyrzutow
sumienia.
Wiesz Moniko.... hihi ja stara ateistka.... i zdarza mi sie w
wigilie zjesc rano kanapke z szynka :)
ale potrawy na wieczerze jednak.... nie... ale dlatego, ze to jest
tradycja. A tradycje to ja jednak lubie :) We Francji zjadlam na
Wigilie szynke pieczona, bo u nich inaczej. Ale u nas...
a poza tym czesc gosci taka raczej wierzaca dosc mocno, wiec
przykrosci im robic tez nie chce :)
Pozdrawiam
Magda

1. Data: 2001-12-12 14:45:57

Od: <p...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dawniej ludzie mieli dużo silnej woli i przez caly adwent  jedli tylko
> postne pokarmy a 24.12 nie jedli nic aż do wieczerzy wigilijnej,

Bo nie mieli za bardzo co i za co.

> z miesa podawane sa ryby uznawane za postne
> jedzenie.

No właśnie. Niby mięsa nie, a jednak tak, ale tylko takie jakie wg kogośtam
jest postne... He... He... He... Mięcho to mięcho obojętnie czy rybie, świńskie
czy ludzkie.

*p*

1. Data: 2001-12-12 14:50:51

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>No w?a?nie. Niby mi?sa nie, a jednak tak, ale tylko takie jakie wg kogo?tam
>jest postne... He... He... He... Mi?cho to mi?cho oboj?tnie czy rybie, ?wi?skie
>czy ludzkie.
>
>*p*

to dlaczego niby w piatek jada sie rybke albo bezmiesne? Czy to
tez zaniklo?
Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-12-12 15:54:48

Od: "Ramzes" <w...@w...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

> to dlaczego niby w piatek jada sie rybke albo bezmiesne? Czy to
> tez zaniklo?
> Krysia
> K.T. - starannie opakowana

Dla mnie akurat sprawa postów to sprawa religijna.
Piatek to dzien postu i ma uzasadnienie w religii, bo to dzien smierci
Chrystusa.
Generalnie poszczono aby przygotowac sie do waznych wydarzen duchowo,( cialo
mialo nie przeszkadzac) dlatego na przyklad postna wigilia, w przeddzien
narodzin Zbawiciela.
Pozdrawiam Ramzes.

1. Data: 2001-12-12 18:34:32

Od: "MechaGodzilla" <m...@n...pl.NOSPAM> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Krysia Thompson" <K...@h...fsnet.co.uk> napisal w
wiadomosci news:ckre1usspo7f0grmb2696er97i2mhv673h@4ax.com...

> to dlaczego niby w piatek jada sie rybke albo bezmiesne? Czy to
> tez zaniklo?
> Krysia
> K.T. - starannie opakowana

ja w piatki jadam mieso.

mam nadzieje ze nikt mnie zgrupy za to nie wyrzuci

Mechcia
no oczywiscie jak ktos da w piatek do wyboru: schabowy i ruskie pierogi to
zjem ruskie

1. Data: 2001-12-13 09:00:58

Od: i...@r...com.pl (Agnieszka Nowak) szukaj wiadomości tego autora

From: Magdalena W. <zolza@usunto_astercity.net>

> Znalazlam na portalu Wyborczej przepis na pierogi z lososiem, ale
> to lekka przesada cenowa wydaje mi sie.

Eee, nieee !
Robilam ostatnio pierogi pieczone z lososiem. Kupilam 2 dzwonka, zaplacilam
18 zl, wyszlo mi z tego ok. 40 pierogow. Tylko, niestety, zdazylo mi sie
jesc lepsze rzeczy i teraz szukam innego przepisu. Moglabys podac ten z
Wybiorczej?

--
Maya
When God made man, she was only testing

Kurczak na butelce z winem:)
WOK
Reczna maszynka do mielenia - gdzie kupic
Wykwintne aczkolwiek proste - piersi kurczacze w bialym winie
niema jak gotowce:-)