Cukinia na "bigos" - na zimę.

1. Data: 2015-09-07 23:31:32

Temat: Cukinia na "bigos" - na zimę.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Cukinie prawie dojrzałe (z młodej cukini efektu "bigosowego" nie osiągnie
się), z twardniejącymi już ziarnami, ale z jeszcze niezbyt stwardniałą i
niezżółkniętą skórą, obieram ząbkowaną (*) skrobaczką, kroję wzdłuż,
wybieram watowaty miąższ z nasionami, a pozostałość kroję w podłużne pasy
szerokości 3-4 cm, te z kolei na odcinki/plastry grubości 1-2 cm.
W dużym szerokim garnku rozgrzewam nieco oleju (olej pokrywa dno warstwą
0,5 cm), wrzucam cukinię i od razu solę, wstrząsam garnkiem, aby sól weszła
głębiej między cukinię, przykrywam i podsmażam, mieszając od czasu do
czasu, aż pod wpływem soli i temperatury pokaże się sok, a warzywo zeszkli
się i nieco osiądzie. Wtedy duszę jeszcze chwilę, aż cukinia stanie się
szklista i półmiękka.
W tej postaci nakładam ją (dość starannie ubijając łyżką, aby rzadsza
frakcja wypełniła przestrzenie) do dużych słoików, ich brzegi wycieram
ręcznikiem papierowym lekko zmoczonym w spirytusie (odtłuszczanie) i
zakręcam.
Pasteryzuję słoje 30 minut.

Czyli przygotowuje się ten przetwór podobnie jak jabłka na zimę, tyle że to
solone warzywo i z podkładem olejowym do duszenia. Przypuszczam, że można i
bez oleju ale wtedy zanim podpłynie sok, łatwo przypalić, więc lepiej
podlać choćby wodą. Zaobserwowałam, że jednak cukinia podduszona z olejem
lepiej zachowuje smak. Sprawa soli jest może dyskusyjna, bo niby nie jest
ona konieczna w pasteryzowanym przetworze - sól jednak pomaga w
konserwacji, a podczas duszenia przyspiesza wydzielenie soku, który jest
niezbędny do wypełnenia przestrzeni między kawałkami.

Zimą ten przetwór stanowi podstawę do pysznego "bigosu" - wkładką treściwą
jest wtedy kiełbasa i/lub boczek, a niezbędnym smakowym dodatkiem cebula.
Ww. lekko podsmażam/podduszam, wrzucam zawartość słoja i ulubione
przyprawy. Szczególnie dobrze się komponuje ten zestaw z czosnkiem i
Przyprawą Włoską firmy Visana (świetna! - moje ostatnie odkrycie za sprawą
sąsiadki, choć generalnie nie uznaję gotowych mieszanek, ale jakoś trudno
kupić np samą kozieradkę). Oczywiście dodaję też nieco suszonej papryki i
pieprzu oraz czosnek, choć ww Przyprawa zdaje się ma go w składzie.
Po połączeniu skłądników, powoli dusząc, doprowadzam potrawę do
konsystencji, w której cukinia jest w stanie połowicznego rozpadu.
Nie dodaję pomidorów, bo tutaj akurat wcale nie zależy mi na zagłuszeniu
smaku i koloru cukini - pomidory mam w leczo z cukinią.

"Bigos" ten ma świetny smak, jest rozgrzewający jesienią (czyli teraz -
polecam zrobienie go do spożycia ad hoc, póki cukinie są w wielkiej
obfitości) i w mroźne dni.

(*) Obieranie dużych cukini radzę wykonywać obieraczką z ząbkowanym ostrzem
- zostawia ono na powierzchni warzywa prążki bardzo ułatwiające pewne
chwytanie ręką przy obieraniu i późniejszym krojeniu - jak wiadomo cukinia
przy obróbce wydziela śliski sok, a duże egzemplarze wtedy trudno utrzymać.

2. Data: 2015-09-08 01:01:51

Temat: Re: Cukinia na "bigos" - na zimę.
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> W dużym szerokim garnku rozgrzewam nieco oleju
> (olej pokrywa dno warstwą 0,5 cm), wrzucam cukinię
> i od razu solę, wstrząsam garnkiem, aby sól weszła
[...]
> [...]
> frakcja wypełniła przestrzenie) do dużych słoików, ich brzegi wycieram
> ręcznikiem papierowym lekko zmoczonym w spirytusie (odtłuszczanie)

A to ciekawe... Rozwiążesz dla mnie zagadkę polegającą na tym:
- jaki sens jest odtłuszczania słoików spirytusem, tak ogólnie?
- a zwłaszcza gdy za moment włożysz tam tłustą potrawę do pasteryzacji?

3. Data: 2015-09-08 01:46:24

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 7 Sep 2015 18:01:51 -0500, Pszemol napisał(a):

> [...]
>
> A to ciekawe... Rozwiążesz dla mnie zagadkę polegającą na tym:
> - jaki sens jest odtłuszczania słoików
> spirytusem, tak ogólnie?

Odtłuszczane są BRZEGI słoików, a nie słoiki:
"(...)do dużych słoików, ich brzegi wycieram(...)"

> - a zwłaszcza gdy za moment włożysz tam tłustą potrawę do pasteryzacji?

Przesylabizuj sobie przedmiotowe zdanie w tekście ze 3 razy; jest to zdanie
współrzędnie złożone, więc ma kilka orzeczeń, mówiących bardzo jasno o
chronologii czynności:
"(...)nakładam (...) wycieram (...) zakręcam)(...)".

1) potrawa jest NAKŁADANA - "(...)nakładam (...)"
2) BRZEGI słoików są wycierane i odtłuszczane - (...)wycieram (...)
3) słoiki są ZAKRĘCANE nakrętkami - (...) zakręcam)(...)

Czy zagadka rozwiązana, inżynierze? - no to bosko!
3-]

Skoro zwykłe zdanie (niezbyt) złożone jest dla Ciebie, pożal się Boże
inżyniera, "zagadką", to nie sposób się dziwić, że nasze społeczeństwo,
nieczytate i niekumate, można było 8 lat robić w tzw balona wciąż i wciąż.

Czytać, zwierzak, czytać! - czytelnictwo popłaca, człek się nie
kompromituje przy byle zdaniu złożonym!
--
XL Ta, Co Oświeca Osiołki

4. Data: 2015-09-08 02:17:04

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Odtłuszczane są BRZEGI słoików, a nie słoiki:
> "(...)do dużych słoików, ich brzegi wycieram(...)"

Ach och - tak, teraz rozumiem, źle przeczytałem :-) Dziękuję.

> Przesylabizuj sobie [...]

Docinki sobie daruj... dobra kobieto :-)

5. Data: 2015-09-08 13:32:00

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 7 Sep 2015 19:17:04 -0500, Pszemol napisał(a):

> Ach och - tak, teraz rozumiem, źle przeczytałem :-) Dziękuję.

Służę pomocą - choć w Twoim przypadku zaczyna mnie to już nieco
niecierpliwić, no ileż można, wciąż i wciąż musieć być nauczycielką a to
polskiego, a to fizyki, a to biologii itd... i to wobec dorosłego
człowieka. Ja z tym zawodem dawno zerwałam, a Ty mnie zmuszasz do
kontynuacji i to za darmo 3-]

> Docinki sobie daruj... dobra kobieto :-)

Nie mogę, dobry człowieku - przeraża mnie, kiedy polski inżynier za Wielką
Wodą nie potrafi zrozumieć zdań złożonych, toż Ty tam jakiś wybuch zrobisz,
albo się co zawali.

6. Data: 2015-09-08 14:04:40

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 8 Sep 2015 01:46:24 +0200, Ikselka napisał(a):

> Czytać, zwierzak, czytać! - czytelnictwo popłaca, człek się nie
> kompromituje przy byle zdaniu złożonym!

...albowiem po stanie pisowni i poziomie wypowiadania i rozumienia
wypowiedzi słownych ogólnie widać, że polski naród, jeśli w ogóle coś
"czytowywa", to najwyżej literaturę "salową" - grochole jakieś, co są
salowymi, więc piszą jak salowe.

7. Data: 2015-09-08 14:33:21

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 8 Sep 2015 14:04:40 +0200, Ikselka napisał(a):

> ...albowiem po stanie pisowni i poziomie wypowiadania

się

> i rozumienia
> wypowiedzi słownych ogólnie widać, że polski naród, jeśli w ogóle coś
> "czytowywa", to najwyżej literaturę "salową" - grochole jakieś, co są
> salowymi, więc piszą jak salowe.

j.w.

8. Data: 2015-09-08 18:12:45

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

> się

> j.w.

Domniemywam, iże owe grochole to jednakowoż sprawdzają swoje pisanie
przed wysłaniem tego w kosmos.

Kobiety nie są z Wenus, ani z żebra Adama. Kobiety są z drewna.
Albo laska, albo deska.

9. Data: 2015-09-08 18:30:26

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 08 Sep 2015 18:12:45 +0200, Qrczak napisał(a):

> Dnia 2015-09-08 14:33, obywatel Ikselka uprzejmie donosi:

> Domniemywam, iże owe grochole to jednakowoż sprawdzają swoje pisanie
> przed wysłaniem tego w kosmos.

Na pewno nie osobiście - bo mają korektę. Ja piszę za darmo, to musisz się
pogodzić ze spóźnioną korektą 3-)

10. Data: 2015-09-10 08:03:11

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-09-08 o 18:12, Qrczak pisze:

> Domniemywam, iże owe grochole to jednakowoż sprawdzają swoje pisanie
> przed wysłaniem tego w kosmos.

Albo wiedzą bez tego, jak odmieniać.
--
B.