Czym grozi podatek kościelny

1. Data: 2016-12-26 22:01:51

Temat: Czym grozi podatek kościelny
Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

http://www.opoka.org.pl/biblioteka/P/PR/wojc_podatek
kosc.html

Prof. Michał Wojciechowski

Czym grozi podatek kościelny

Obecny sposób finansowania Kościoła może się wydać wadliwy, mało
uporządkowany; pojawiają się więc propozycje systematycznego
opodatkowania, o czym była na tych łamach mowa. Jednakże ,,lepsze" bywa
wrogiem dobrego. ,,Podatek kościelny" ma dla Kościoła (i nie tylko)
ogromne wady -- niestety długofalowe, mniej widoczne, póki się go nie
wprowadzi w życie.

Jeśli przyjmiemy system niemiecki lub podobny, oznacza to przepływ
podatku na rzecz Kościoła przez instytucje państwowe. Spowoduje to, że
Kościół weźmie część odpowiedzialności za system podatkowy, czyli za to,
że podatki są zbyt wysokie, niesprawiedliwe i drażniące. Następnie,
Kościół w ten sposób uzależnia się od państwa i wystawia na rozmaite
szykany, a przecież państwo polskie jest w swej strukturze świeckie, a
ludzie Kościołowi niechętni w każdej chwili mogą objąć w nim władzę.
Pieniądze wpływające z podatku kościelnego mogą być łatwo skontrolowane
i obciążone rozmaitymi świadczeniami, czyli zabierze je w części
państwo. Ucierpi więc obecna niezależność Kościoła. Taka jest polityczna
wymowa tej propozycji.

Propaganda -- a media laickie i lewicowe mają w Polsce przewagę ilościową
-- przedstawi podatek kościelny jako istotną przyczynę zbyt wysokich
podatków. Pensje księży będą przedmiotem publicznej dyskusji i narzekań.
Podkreślana będzie wysokość wpływów (z pominięciem wydatków parafii,
choćby na budynki, pracowników, pracę charytatywną). Łączny dochód
instytucji kościelnych może wtedy spaść.

Powszechny podatek kościelny odwróci obecny, zdrowy i naturalny,
kierunek obiegu pieniądza w Kościele: wierni przez tacę, kolędę, opłaty
przy sakramentach itd. finansują parafię, a ta opłaca z kolei swoisty
podatek na rzecz instytucji diecezjalnych. Ogromne zróżnicowanie tysięcy
budżetów parafii, domów zakonnych i innych instytucji kościelnych
odpowiada zdrowemu zróżnicowaniu finansowemu firm, drobnych, a przez to
normalnych, choć niebogatych.

Zamiast tego powstanie quasi monopol, wpływy podatkowe będą dzielone na
górze, czemu w sposób nieunikniony towarzyszyć będzie element dowolności
i rozrost administracji centralnej (dla niej to może na krótką metę
korzystne...). Księża będą żyli z płacy z góry zamiast z ofiar z dołu,
co wytworzy w nich mentalność urzędników na pensji. Zniknie różnica w
dochodach księdza szanowanego i marnego. Księża mniej będą wtedy
zabiegali o pozyskanie wiernych. Na dłuższą metę będzie to czynnik
sprzyjający opróżnieniu kościołów.

Wierni z kolei odzwyczają się od ofiarności spontanicznej na rzecz
swojej parafii, od odpowiedzialności za jej stan materialny i za
wynagradzanie duszpasterzy, uznając, że podatek wystarczy. Jeszcze
bardziej niż dotąd zajmą wobec księży postawę roszczeniową. Źródłem
zaognień mogą być osoby dla groszowych oszczędności nie płacące nic albo
nawet występujące z Kościoła (a potem robiące bezczelnie publiczny
skandal w wypadku odmowy ochrzczenia dzieci czy pogrzebu), jak też
wszystkie wydatki parafii przekraczające roczny ,,przydział".

Sprawa ta ma pewien wydźwięk ogólnospołeczny. Kościół katolicki, z
dobrowolną przynależnością i dobrowolnym finansowaniem, stanowi pewną
oazy normalności w kraju zbiurokratyzowanym i scentralizowanym, w którym
żyjemy. Religia to ostatnia sfera wolna od etatyzmu -- obok części pracy
charytatywnej i fundacji. Pomysły ,,regulacji" tych sfer przez podatek (a
zwlaszcza obowiązkowy, choćby z prawem wyboru adresata) to zamach na
wolność.

Michał Wojciechowski, teolog świecki, prof. UKSW i UWM

2. Data: 2016-12-27 11:12:40

Temat: Re: Czym grozi podatek kościelny
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

pinokio <p...@n...adres.pl> wrote:
.

> [...]
> charytatywnej i fundacji. Pomysły ,,regulacji" tych sfer przez podatek (a
> zwlaszcza obowiązkowy, choćby z prawem wyboru adresata) to zamach na

Dokładnie tak.
Dodam do tego jeszcze równie ważną rzecz - pewne jest wtedy "regulowanie"
przez polityków struktury wyznaniowej państwa, a tutaj otwierają się
szeroko podwoje działań ekspansywnych dla przenikających do polityki i
ukrytych w niej zwolenników islamu!

--
XL

3. Data: 2016-12-27 11:16:32

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 27.12.2016 o 11:12, Ikselka pisze:
> [...]
> przez polityków struktury wyznaniowej państwa, a tutaj otwierają się
> szeroko podwoje działań ekspansywnych dla przenikających do polityki i

Niestety, taki podatek jest popularny również wśród ludzi Kościoła, bo
to zawsze jakieś piniędze. Był projekt jednego procenta na "kościoły",
ale nie doszli do porozumienia bo państwo chciało dać mniej niż jeden
procent,

4. Data: 2016-12-27 11:18:04

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> przez polityków struktury wyznaniowej państwa, a tutaj otwierają się
> szeroko podwoje działań ekspansywnych dla przenikających do polityki i

... przez co zagrożone się staje bezpieczeństwo obywateli i istnienie
Państwa Polskiego.

--
XL

5. Data: 2016-12-27 11:24:30

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

pinokio <p...@n...adres.pl> wrote:

> [...]
> to zawsze jakieś piniędze. Był projekt jednego procenta na "kościoły",
> ale nie doszli do porozumienia bo państwo chciało dać mniej niż jeden

Jest oczywiste, że jeśli będzie ten podatek, wierni nie dadzą ani grosza.
Administracja KK musi wybrać - i chyba jednak dobrze wie, co warto wybrać
:-)
Albowiem ten 1 procent byłby tylko w teorii dzielony proporcjonalnie według
liczności kościołów, a tak naprawdę byłby cały w gestii państwa=POLITYKÓW i
to, co działoby się z tymi pieniędzmi w rzeczywistości i na jaki kościół
ile by szło, jest dla obywateli nie do zweryfikowania.
Powtarzam - widzę w tym furtkę, ba, wrota dla islamu!

--
XL

6. Data: 2016-12-27 11:49:18

Od: Kviat <null> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-12-26 o 22:01, pinokio pisze:

> Czym grozi podatek kościelny
>
> Obecny sposób finansowania Kościoła może się wydać wadliwy, mało
> uporządkowany;

Cóż za eufemizm :)

> [...]
> wrogiem dobrego. ,,Podatek kościelny" ma dla Kościoła (i nie tylko)
> ogromne wady -- niestety długofalowe, mniej widoczne, póki się go nie

Ma wady dla kościoła? To pisał jakiś upośledzony?
"Podatek dochodowy ma dla obywatela (i nie tylko) ogromne wady..."

> Jeśli przyjmiemy system niemiecki lub podobny, oznacza to przepływ
> podatku na rzecz Kościoła przez instytucje państwowe.

Nareszcie.

> Spowoduje to, że
> Kościół weźmie część odpowiedzialności za system podatkowy, czyli za to,
> że podatki są zbyt wysokie, niesprawiedliwe i drażniące.

Co za idiota.... większej bzdury dawno nie czytałem (nie dotyczy ikselki...)

> Następnie,
> Kościół w ten sposób uzależnia się od państwa

Najwyższy czas.

> i wystawia na rozmaite
> szykany,

Kolejny religiant przekręcający rzeczywistość.
Jak inna organizacja jest kontrolowana to jest OK, ale jak kościół, to
są to "szykany".
Bez wątpienia koleś jest ograniczony...

> a przecież państwo polskie jest w swej strukturze świeckie,

i fantasta nieogarniający rzeczywistości :)

> a ludzie Kościołowi niechętni w każdej chwili mogą objąć w nim władzę.

Najwyższy czas. Dosyć już kler nakradł. Czas zacząć oddawać, tak jak to
jest w cywilizowanych państwach.

[ciach reszta bełkotu]

Powrotu do zdrowia życzę.
Piotr

7. Data: 2016-12-27 12:50:05

Od: k...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Myślę że po wprowadzeniu takiego podatku z 90% zadeklarowanych katolików,
pozostanie 17-20% tzw. chodzących do kościoła.

8. Data: 2016-12-27 13:00:28

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 27.12.2016 o 12:50, k...@g...pl pisze:
> Myślę że po wprowadzeniu takiego podatku z 90% zadeklarowanych katolików,
> pozostanie 17-20% tzw. chodzących do kościoła.

i dlatego Kviatowi się podoba

9. Data: 2016-12-27 13:23:47

Od: k...@g...pl szukaj wiadomości tego autora

Ale, Iksa ma rację że w to miejsce mogą wcisnąć się paciate ze swoim mahomejtem.
Rano i wieczorem tyłki do góry, a w czasie wolnym mordowanie niewiernych.

10. Data: 2016-12-27 13:29:08

Od: Kviat <null> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-12-27 o 13:23, k...@g...pl pisze:
> Ale, Iksa ma rację że w to miejsce mogą wcisnąć się paciate ze swoim mahomejtem.
> Rano i wieczorem tyłki do góry, a w czasie wolnym mordowanie niewiernych.

Dlatego właśnie w konstytucji powinien byś jasny i bezdyskusyjny zapis o
rozdziale państwa i religii.
Ja wiem, że pislamiści mają w głębokim poważaniu konstytucję. I właśnie
dlatego ich paranoja jest niebezpieczna: w ten sposób otworzyli furtkę
islamistom.

Pozdrawiam
Piotr

petitionGo