Garus :-)

1. Data: 2014-10-02 21:35:28

Temat: Garus :-)
Od: ikselk%g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

Dostałam od sąsiada (a on od brata - to ważne, bo sąsiad odjął sobie żtp od ust i mi
dał) dwanaście kilo wegierek, niepryskanych, tych najlepszych,bo "końcowych" -
najsłodszych, z pomarszczoną skórką przy ogonku. Istna małmazja, takich pysznych to
ja chyba od dzieciństwa nie jadłam, cóż więc dziwnego, że około kilograma
"wciągnęłam" ad hoc przy pestkowaniu... Ten smak i aromat,zupełnie jak śliwki, które
zrywałosię na poz. październikaw ogrodzie moich rodziców. Od tamtej pory żaden owoc
nie jest dla mnie wart czekania na niego cały rok - jedynie śliwki, a i to nie
wszystkie, bo tylko węgierki i damachy!

Zatem zjadłszy ad hoc kilo śliwek, resztę niecierpliwie wypestkowałam i rozgotowałam
z przeznaczeniem na powidła. Na szczęście przypomniałam sobie w porę o GARUSIE! -
odlałam więc nieco śliwkowej brei na jutro, bo jutro piątek, będzie więc akurat
pasował śliwkowy garus...
http://prowincjalnawioska.blox.pl/2013/08/Malo-kto-w
ie-co-to-jest-garus.html

I w ogóle jestem dziś przeszczęśliwa z powodu perspektywy tych pysznych śliwek w
następnych latach - mieć pewne i czyste ich źródło to dla mnie lepsze niż znaleźć
skarb :-)

2. Data: 2014-10-02 21:49:00

Temat: Re: Garus :-)
Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

A ja mam 17 drzew węgierkowych... Ostatnie pomarszczone jeszcze spadają...

Ania

3. Data: 2014-10-02 22:03:20

Od: ikselk%g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu czwartek, 2 października 2014 21:49:00 UTC+2 użytkownik czeremcha napisał:
> A ja mam 17 drzew węgierkowych... Ostatnie pomarszczone jeszcze spadają...

I co, robiłaś z nich coś? No nie mów tylko, że nie, to byłoby straszne!!!
:-)

PS. Miałam dwa drzewa, ale u mnie się węgierki nie udają, bo sąbardzo drobne,
strasznie chorują i robaczywieją, a na opryski nie miałam ochoty. A brat sąsiada
kilka lat temu kupił w odległej miejscowości gospodarstwo i hoduje tam konie, no a
sad piękny żtp odłogiem stoi, i te drzewa węgierkowe w nim... Śliwek nikt tam nie
zrywa i nie wykorzystuje. Sąsiad, do spółki z bratem, w tym roku znaleźli jednak dla
nich najwłaściwsze wg nich zastosowanie (he he), bo słodkie jak miód, a przy okazji
ja skorzystałam i ostrzę sobie zęby już na przyszłość ;-PPP

4. Data: 2014-10-02 23:11:00

Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

ikselk%g...@g...com pisze:
> [...]
następnych latach - mieć pewne i czyste ich źródło to dla mnie lepsze niż znaleźć

I właśnie popełniłaś wielki błąd - a co ze śliwkami w occie? Przecież
tak naprawdę tylko stare, zapomniane węgierki do octu się nadają!

--
Darek

5. Data: 2014-10-02 23:45:47

Od: ikselk%g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu czwartek, 2 października 2014 23:11:00 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak
napisał:

> [...]
skarb :-)

> I właśnie popełniłaś wielki błąd - a co ze śliwkami w occie?

A gdzie ten błąd?

> Przecież
>
> tak naprawdę tylko stare, zapomniane węgierki do octu się nadają!

Czy twierdziłam tu coś przeciwnego? ...i w ogóle coś o śliwkach occie?

A śliwek w occie to mam z zeszłego roku ze 20 słoikow jeszcze. I to nie takich sobie
hop-siup-śliwka-w-ocet, ale robionych wspaniałym sposobem: zalewanych gorącą zalewą
octową, odcedzanych, znowu zalewanych, odcedzanych, zasypywanych cukrem w słojach -
trzymają się bez żadnej pasteryzacji choćby kilka lat, a co za smak!

6. Data: 2014-10-03 00:22:02

Od: ikselk%g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu czwartek, 2 października 2014 23:45:47 UTC+2 użytkownik
ikselk%g...@g...com napisał:

> [...]
słojach - trzymają się bez żadnej pasteryzacji choćby kilka lat, a co za smak!

http://www.wielkiezarcie.com/recipe10753.html
...z tą różnicą, że zalewam i odcedzam śliwki 2-3 razy, oczywiście za każdym razem
gorącą zalewą.

7. Data: 2014-10-03 19:50:57

Od: czeremcha <1...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu czwartek, 2 października 2014 22:03:20 UTC+2 użytkownik ikselk%

> I co, robiłaś z nich coś? No nie mów tylko, że nie, to byłoby straszne!!!

Niewiele zrobiłam... Dla dwóch osób niewiele potrzeba. Trochę kompotów, kilkanaście
słoiczków dżemu - część z owocami czarnego bzu. Za powidłami nie przepadamy, za
śliwkami w occie - też niekoniecznie...

Dużo dostała rodzina, sporo sprzedaliśmy, a jeszcze więcej poszło w kosz...
Najpierw opadły robaczywe, potem - po deszczach - śliwki zaczęły eksplodować na
drzewie. Samo zbieranie spod drzew i do wyrzucenia nas zmęczyło... Kilkadziesiąt
wiader, bo urodzaj był niesamowity.

Tak to jest - rodzina przyjedzie sobie pozbierać, a te co przy tym spadło -
gospodarze muszą posprzątać. Trzeba to w przyszłości inaczej ustawić...

Z ogrodu sąsiadów - którzy w ogóle nie zbierali, bo nie mieszkają tu na stałe - tak
czuć fermentującymi śliwkami, że hej...

Ania

8. Data: 2014-10-04 11:33:50

Od: ikselk%g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu piątek, 3 października 2014 19:50:57 UTC+2 użytkownik czeremcha napisał:
> [...]
gospodarze muszą posprzątać. Trzeba to w przyszłości inaczej ustawić...

Wiem o czym mówisz, miałam to samo, kiedy uprawialiśmy truskawki i mieliśmy
kilkanaście drzew uleny...
Wtedy zaobserwowałam też (już na całe życie) inne zjawisko - roje "znajomych", którzy
nagle znikli, kiedy uleny przemarzły podczas zimy stulecia, a truskawki zarósł las
:-D

> Z ogrodu sąsiadów - którzy w ogóle nie zbierali, bo nie mieszkają tu na stałe - tak
czuć fermentującymi śliwkami, że hej...

Tak, to może być dokuczliwe, skoro jest ich tam tak dużo. Ja czuję te jesienne
zapachy przejeżdżając rowerem koło okolicznych gospodarstw i sadów, ale w tym
mniejszym (no i chwilowym) stężeniu są dla mnie urokliwym elementem jesiennej aury i
nastroju - i ten nadmiar roślinnej produktywności, którego zapachy kotłują się nad
wsią, jest zupełnie jak z twórczości Schulza. Odczuwam to właśnie jesienią...

Milion Polaków żyje w homoseksualnych związkach,
Zupa z cukinii
suszone jabłka
no ogórki na ostro a la ixełka
Słodka bzdura sponsorowana 3-|