Gotowana młoda kapusta

21. Data: 2015-06-20 16:17:03

Temat: Re: Gotowana młoda kapusta
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Tak dokładnie, w tych rejonach to jarzynka. I jest teraz
> z dodatkiem kawałka młodej.

Fiu fiu, to tam młoda daleko bardziej i wszechstronniej
jest wykorzystywana. U nas przeważnie jednak główki.
Gdy większe urosną, to mogą być też półgłówki.

Jarek

--
Co tak dudni co tak grzmi, niebo huczy ziemia drży
czy wichura groźna dmie, czy to burza idzie -- nie!

22. Data: 2015-06-20 16:33:17

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Basia napisała:

> A nie jest to tak, że duszenie zaczyna się króciutkim obsmażeniem, a
> dopiero później powolutku dochodzi potrawa do stanu miękkości w
> mieszaninie małej ilości wody, tłuszczu, przypraw i własnych tzw. soków?
> A gotowanie to tylko sama woda, choćby i dwa mm jej było.
>
> Chociaż zupa temu przeczy, ją się gotuje, nie dusi i nie jest to woda.
> Więc może jak wyżej, plus większa (od mniejszej przy duszeniu) ) ilość wody?
> Czy jest cienka czerwona linia dzieląca gotowanie od duszenia?

Kiedyś gotowało się kosze jedzenia na drogę. Czyli wkładało się do nich
chleb, kołacze, półgąski, szynki, kiełbasy -- i co tam jeszcze kuchnia
miała. Dzisiejsze "gotowanie" powstało przez zawężenie zakresu znaczeń,
nie można więc w tym oczekiwać precyzji ni logiki. Gotuje się taraz to,
co kiedyś się warzyło. Kasze na przykład. Ja to sobie tak wyobrażam.

Cienką czerwoną linie dostrzegam jaskrawiej między duszeniem a pieczeniem.
Pieczeniem w odniesieniu nie do chleba, ciast, czy ogólnie *wypieków*,
lecz do mięs. Postrzegam to tak, że pieczone powinno mieć coś na kształt
przyrumienionej *w końcowym etapie* skórki czy powierzchni. Bywa zatem
tak, że surowe najpierw się obsmaża (co też opiekaniem czasem zwą), potem
się dusi, a na koniec piecze po odkryciu naczynia. Co należy w tej sytuacji
powiedzieć obiad podając? Duszone ono, czy pieczone?

Jarek

--
Pan kucharz kaczkę starannie
Piekł, jak należy, w brytfannie.

23. Data: 2015-06-20 16:57:10

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Ja gotuję zazwyczaj na parze, ale odniosłam się do najczęściej spotykanej
> formy traktowania ziemniaków.

No więc własnie -- nie mamy odrębnego określenia dla traktowania warzyw
gorącą parą. To też jest gotowanie. Czym zatem jest duszenie? Jako jedno
z kryteriów można przyjąć, że musi nastąpic zmiana konsystencji, daleko
idące zmiękczenie. W gotowaniu ziemniaków chodzi o to, by nie rozgotować
ich. W kapuście czy innych ratatujach następuje przemiana fazowa. Tak też
jest w mięsach duszonych, które w tym procesie zaczynają się rozpadać.

https://youtu.be/hN9m5-5VLs0?t=7m10s

A tak wyglądają metody alternatywne.

Jarek

--
Czasami człowiek musi, inaczej się udusi.

24. Data: 2015-06-20 17:09:17

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

> Kiedyś gotowało się kosze jedzenia na drogę.

I do boju się gotowało.
Czasem ktoś się zagotuje i tutaj.
A ja zaraz udam się do gotowalni, lecz nie po to, by tam smażyć kotlety.

> [...]
> nie można więc w tym oczekiwać precyzji ni logiki. Gotuje się taraz to,
> co kiedyś się warzyło. Kasze na przykład. Ja to sobie tak wyobrażam.

I teraz się warzy. Np. sos, czy krem.
Albo sroczka kaszkę.
A na wsiach nadal, choć rzadziej, warzy się strawę.

> [...]
> się dusi, a na koniec piecze po odkryciu naczynia. Co należy w tej sytuacji
> powiedzieć obiad podając? Duszone ono, czy pieczone?

W końcu sekret kucharski: ryba nie krojona,
U głowy przysmażona, we środku pieczona,
A mająca potrawkę z sosem u ogona.
--
B.

25. Data: 2015-06-20 17:14:08

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

> No więc własnie -- nie mamy odrębnego określenia dla traktowania warzyw
> gorącą parą. To też jest gotowanie.

No jak to, jest parowanie - na wsiach góralskich się przecież bywa. I
cóż, ze dla świnek, proces ten sam.
--
B.

26. Data: 2015-06-20 17:19:59

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> No więc własnie -- nie mamy odrębnego określenia dla traktowania warzyw
> gorącą parą. To też jest gotowanie.

Dla rozróżnienia mówi się "gotowanie na parze", ewentualnie "parowanie",
ale to drugie jest dwuznaczne. A tak na marginesie - czy czasem
ziemniaków dla świń nie przygotowuje się w parownikach? Czy wtedy też
się gotuje, czy paruje?

Ewa

27. Data: 2015-06-20 17:23:42

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 20 Jun 2015 14:36:53 +0200, Robot napisał(a):

> Jarku, bardzo dziękuję za odpowiedź.

Jak młoda kapusta, to żaden kminek, tylko młody zielony koper - w ostatniej
minucie duszenia.
Duszę młodą kapustę z pieprzem, liściem laurowym i zielem angielskim, a
kiedy już miękka, zaprawiam jasną zasmażką na zezłoconej słoninie i krótko
zagotowuję.
--
XL
http://www.taniaksiazka.pl/pulapka-gender-karly-kont

28. Data: 2015-06-20 17:28:10

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Chociaż czasem spotyka się (np. w knajpach) nazwę "ziemniaki z wody",
> wtedy jest jasność co do sposobu przyrządzenia.

W dawnych czasach używałem szybkowarów. Czytałem wtedy przepisy
opisujące jak znane potrawy przyrządzić po nowemu w takim naczyniu.
W przepisie na "rybę z wody" gotowana była ona na parze. Zatem
jasności nie było.

Jarek

--
Informacja może to dla pana nieistotna
Ale jestem dziś od rana piekielnie samotna

29. Data: 2015-06-20 17:32:55

Od: animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-20 11:54, Robot pisze:
> Użytkownik "Stokrotka" <o...@g...pl> napisał
>
> Prosiłem o przepis, a nie o pouczenie w kretyńskiej pisowni.
> Twoje zasady mnie nie interesują.

To se poszukaj u wujka Google.

--
animka

30. Data: 2015-06-20 18:18:14

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Basia napisała:

> No jak to, jest parowanie - na wsiach góralskich się przecież bywa.
> I cóż, ze dla świnek, proces ten sam.

Nie tylko góralskich. Są do tego parniki, co już wiemy. A dla ludzi są
parowary. Choć proces ten sam, nazwa inna. To dość ciekawe -- pewnie
nikt nie chce by jego strawę ze świńską kojarzono. Ale wciąż to parowanie
nie jest równorzędne innym termodynamicznym czynnościom. Można powiedzieć
"ugotowałem obiad", można zapytać "usmażyć ci jajka?" -- ale nikt chyba
nie wystąpi z pomysłem uparowania obiadu.

Inna rzecz ciekawa -- parują we wsi ziemniaki dla gadziny, a ta, gdy czas
na nią przyjdzie, to się parzy. W miejskim języku znaczenia tych dwu
czasowników podążają w dokładnie odwrotnych kierunkach.

--
Jarek

rzodkiew
Jakie mleko się bardziej pszypala: hude czy tłuste?
Niby kuchennie, a jednak psychologicznie :-)
Grupę uważam za zamkniętą 3-|
Re: Śmietana 36%