Gotowana młoda kapusta

1. Data: 2015-06-20 07:29:12

Temat: Gotowana młoda kapusta
Od: "Robot" <r...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Szukam przepisu na gotowana młodą kapustę ze skwarkami.
Chodzi o jak najprostszy przepis, bez żadnych udziwnień
i dodatków. O takie przepisy teraz najtrudniej.
Co mam kupić i co kolejno zrobić.
Moje doświadczenie w gotowaniu jest minimalne, dlatego
proszę nie pisać, że np. coś mam dusić, bo nie wiem co to
znaczy.

Pozdrawiam
Robot

2. Data: 2015-06-20 11:27:15

Temat: Re: Gotowana młoda kapusta
Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Moje doświadczenie w gotowaniu jest minimalne, dlatego
> proszę nie pisać, że np. coś mam dusić, bo nie wiem co to

Najlepszy pszepis to nie jeść , bo to sama hemia.
Jak jesteś na hemię odporny, to najwceśniej po 20 lipca, jak masz kłopoty z
hemią, jodem, azotem lub tarczycą, to po pierwszym wżeśnia.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

3. Data: 2015-06-20 11:54:58

Od: "Robot" <r...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Stokrotka" <o...@g...pl> napisał
> Najlepszy pszepis to nie jeść , bo to sama hemia.
> Jak jesteś na hemię odporny, to najwceśniej po 20 lipca, jak masz kłopoty
> z hemią, jodem, azotem lub tarczycą, to po pierwszym wżeśnia.

Prosiłem o przepis, a nie o pouczenie w kretyńskiej pisowni.
Twoje zasady mnie nie interesują.

Robot

4. Data: 2015-06-20 12:11:13

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-20 o 07:29, Robot pisze:
> [...]
> Moje doświadczenie w gotowaniu jest minimalne, dlatego
> proszę nie pisać, że np. coś mam dusić, bo nie wiem co to

Kapustę poszatkuj, wrzuć do garnka z odrobiną wody (na tyle, żeby się
kapusta nie przypaliła) i duś (to będzie duszenie, nie gotowanie) aż
kapusta zmięknie, straci surowiznę. Rozpoznasz to m.in. po tym, że
znacznie zmniejszy swoją objętość. Na patelni podsmaż boczek (czy co tam
chcesz) na oleju, a potem dodaj to do kapusty. Całość przypraw solą,
pieprzem, posiekanym świeżym koperkiem, odrobiną octu. Możesz zrobić też
zasmażkę, albo po prostu dodać pół łyżki mąki rozbełtaną z odrobiną
wody, żeby całość zagęścić, ale to nie jest konieczne. Tak mniej więcej
bym to zrobiła. Duszenie powinno się zamknąć w 20 minutach. Najlepiej
robić to w szerokim garnku, można nawet na głębokiej patelni, o ile się
na niej surowa kapusta zmieści.

Ewa

5. Data: 2015-06-20 13:10:06

Od: "Robot" <r...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zrobiła. Duszenie powinno się zamknąć w 20 minutach. Najlepiej robić to w
> szerokim garnku, można nawet na głębokiej patelni, o ile się na niej

Ewo, bardzo Ci dziękuję.

Mam 3 pytania:
- poszatkowaną kapustę wrzucić do wrzątku czy do zimnej wody?
- czym się różni duszenie od gotowania - wielkością ognia, użyciem
przykrywki,
czymś innym?
- jaką kapustę kupić i ile, powiedzmy na początek na 2 porcje

Pozdrawiam
Robot

6. Data: 2015-06-20 14:10:41

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Robot napisał:

> [...]
> - poszatkowaną kapustę wrzucić do wrzątku czy do zimnej wody?
> - czym się różni duszenie od gotowania - wielkością ognia, użyciem

W przepisie w ogóle nie było mowy o *wrzucaniu do wody*, lecz do garnka.
Ta "odrobina", czyli na przykład milimetr na dnie, to tylko asekuracja.
Można wcale jej nie wlewać, jeśli kto ma wprawę i garnek dobry. Dusić
da się porządnie jeśli naczynie ma przykrycie dobre. Wtedy energii
trzeba dostarczać tyle tylko, by jej niewielki nadmiar powodował
*lekkie* wrzenie wody. Ciepło parowania wody jest duże, więc łatwo
ustabilizować tempoeraturę 100°C bez dużego jej odparowywania.

> - jaką kapustę kupić i ile, powiedzmy na początek na 2 porcje

Młoda kapusta podlega mechanice kwantowej -- sprzedają ją na główki,
mniej kupić się nie da. Mała główka na początku sezonu może być wręcz
za mała, ale teraz już są duże, więc dla dwóch osób będzie obfitość.

Jarek

PS
Ja dodaję kminek. Bez kminku w młodej kapuście czegoś mni brak.

--
Taka pustka. Taka pustka.
Po kapustce taka pustka.

7. Data: 2015-06-20 14:36:53

Od: "Robot" <r...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Jarek
>
> PS
> Ja dodaję kminek. Bez kminku w młodej kapuście czegoś mni brak.

Jarku, bardzo dziękuję za odpowiedź.

Nie sprawdzałem tego, ale czy w sprzedaży jest tylko jeden rodzaj młodej
kapusty?
I jeszcze jedno, gdy nadejdą zimowe dni, to czy kapustę kiszoną w postaci
gotowanej przygotowuje się tak samo?

Pozdrawiam
Robot

8. Data: 2015-06-20 15:03:37

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-20 o 14:36, Robot pisze:

> Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
> wiadomości news:slrnmoam21.884.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

> Jarku, bardzo dziękuję za odpowiedź.
>
> Nie sprawdzałem tego, ale czy w sprzedaży jest tylko jeden rodzaj młodej
> kapusty?

Tak. Ewentualnie różnią się krajem pochodzenia, ale obecnie to już
głównie polska powinna być.

> I jeszcze jedno, gdy nadejdą zimowe dni, to czy kapustę kiszoną w postaci
> gotowanej przygotowuje się tak samo?

Kiszona oraz jesienna niekiszona wymagają znacznie dłuższej obróbki, są
twardsze.

Ewa

9. Data: 2015-06-20 15:04:27

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Młoda kapusta podlega mechanice kwantowej -- sprzedają ją na główki,
> mniej kupić się nie da.

U mnie można kupić nawet ćwiartkę, ale to byłoby znacznie za mało na
dwie porcje.

Ewa

10. Data: 2015-06-20 15:07:14

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-20 o 13:10, Robot pisze:

> Mam 3 pytania:
> - poszatkowaną kapustę wrzucić do wrzątku czy do zimnej wody?

Na to już Jarek odpowiedział wyczerpująco.

> - czym się różni duszenie od gotowania - wielkością ognia, użyciem
> przykrywki,
> czymś innym?

Gotowanie odbywa się w dużej ilości wody (np. gotowanie ziemniaków lub
jajek), duszenie zazwyczaj w naturalnych sokach pod przykryciem,
ewentualnie z niewielkim dodatkiem wody.

Ewa

rzodkiew
Jakie mleko się bardziej pszypala: hude czy tłuste?
Niby kuchennie, a jednak psychologicznie :-)
Grupę uważam za zamkniętą 3-|
Re: Śmietana 36%