Ciasto na chleb bez soli...

1. Data: 2015-06-20 19:17:15

Temat: Ciasto na chleb bez soli...
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Właśnie się zorientowałem że prawdopodbnie nie dodałem soli do ciasta na
chleb. Zgaduję po tym, że jest koniec pierwszej fazy wyrastania a ciasto
jest nienormalnie nabąblowane, bardzo miękkie i lepkie. Czy da się to
jeszcze jakoś uratować, nie wiem - wmieszać sól teraz - czy już po ptokach i
trzeba robić od nowa?

2. Data: 2015-06-20 19:38:13

Temat: Re: Ciasto na chleb bez soli...
Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jest nienormalnie nabąblowane, bardzo miękkie i lepkie. Czy da się to
> jeszcze jakoś uratować, nie wiem - wmieszać sól teraz - czy już po ptokach
Nie pszejmuj się. Po prostu zjedz np ze smalcykiem posolonym, albo z
twarozkiem i solą, i nie zauważysz błędu.

--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

3. Data: 2015-06-20 20:20:45

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Stokrotka" <o...@g...pl> wrote in message
> Nie pszejmuj się. Po prostu zjedz np ze smalcykiem posolonym, albo z
> twarozkiem i solą, i nie zauważysz błędu.

Nie przejmuje się smakiem lecz konsystencją ciasta :-)
Sól (a raczej jej brak) ewidentnie wpłynał jakoś na proces wyrastania
bo ciasto nie wygląda jak zwykle wygląda. Dodałem sól przy okazji
"zawijania" ciasta: wysypałem na stolnicę trochę mąki i odmierzoną
ilość soli i zamiast tylko zawinąć ciasto wyrobiłem go jeszcze parę
razy tak że wypracowałem tą mąkę i sól do czysta... Zobacze co wyjdzie.

4. Data: 2015-06-20 20:28:43

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 20 Jun 2015 19:38:13 +0200, Stokrotka napisał(a):

> Po prostu zjedz np ze smalcykiem posolonym, albo z
> twarozkiem i solą, i nie zauważysz błędu.

Oczywiście. Sól absolutnie nie jest niezbędna w chlebie.
--
XL
http://www.taniaksiazka.pl/pulapka-gender-karly-kont

5. Data: 2015-06-20 20:35:05

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-20 o 20:20, Pszemol pisze:

> [...]
> ilość soli i zamiast tylko zawinąć ciasto wyrobiłem go jeszcze parę
> razy tak że wypracowałem tą mąkę i sól do czysta... Zobacze co wyjdzie.

Sól dezaktywuje drożdże, więc wyrastanie hamuje. Dlatego (i nie tylko)
nie należy przesadzać z jej ilością w drożdżowym. Ty soli nie dałeś
wcale, więc wyrosło mocniej, niż zwykle. To nie jest wadą.
--
B.

6. Data: 2015-06-20 20:58:28

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"bbjk" <a...@b...cc> wrote in message news:mm4bop$nak$1@node1.news.atman.pl...

> Sól dezaktywuje drożdże, więc wyrastanie hamuje. Dlatego (i nie tylko) nie
> należy przesadzać z jej ilością w drożdżowym. Ty soli nie dałeś wcale,
> więc wyrosło mocniej, niż zwykle. To nie jest wadą.

Ale jakoś też ciasto straciło swoją strukturę...

7. Data: 2015-06-20 21:14:20

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Basia napisała:

> Sól dezaktywuje drożdże, więc wyrastanie hamuje. Dlatego (i nie tylko)
> nie należy przesadzać z jej ilością w drożdżowym. Ty soli nie dałeś
> wcale, więc wyrosło mocniej, niż zwykle. To nie jest wadą.

Wzrost drożdży hamuje osmoza wywołana solą w roztworze. Mając na uwadze
obserwacje intensywniejszego wzrostu, można zmodyfikować autorską
recepturę w tym kierunku, by sól dodawana była jak najpóźniej, a przede
wszystkim miała niewielką entropię, czyli długo pozostawała w formie
rozproszonych krzyształków i nie przechodziła do fazy płynnej ciasta.
Wtedy można zmniejszyć porcję drożdży. Dla niektórych może to być ważna
modyfikacja, bo nie lubią smaków związanych z drożdżami (ja akurat do
tej grupy nie należę).

Jarek

--
Jest więc ten i tamten patos
Porzuciłeś znowu miasto

8. Data: 2015-06-21 09:12:12

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ale jakoś też ciasto straciło swoją strukturę...

Bardziej wyrosło , więc jest żadsze.
Nic złego sie nie stanie, tylko tszeba z nim delikatniej ,
i uważać pszy pieczeniu, bo luźne łatwiej opada.
--
(tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

9. Data: 2015-06-21 21:59:23

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Oczywiście. Sól absolutnie nie jest niezbędna w chlebie.

Sól pewnie nie jest niezbędna ale ją dodałem - chleb
upiekłem - wyrósł prawie normalnie, może ciut bardziej
wyszedł zbity, chyba dlatego że wyrabiałem go aby tą
sól wprowadzić zamiast tylko zawinąć parę razy ale
jest chlebek zacny i nie zmiarnowały się produkty...
Dziękuję wszystkim grupowiczom za pomoc :-)

10. Data: 2015-06-22 23:28:18

Od: animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-06-21 09:12, Stokrotka pisze:

> Bardziej wyrosło , więc jest żadsze.
> Nic złego sie nie stanie, tylko tszeba z nim delikatniej ,
> i uważać pszy pieczeniu, bo luźne łatwiej opada.

Woda szybko wyparuje.

--
animka

Gotowana młoda kapusta
rzodkiew
Jakie mleko się bardziej pszypala: hude czy tłuste?
Niby kuchennie, a jednak psychologicznie :-)
Grupę uważam za zamkniętą 3-|