Gruzinskie Chaczapuri

1. Data: 2004-06-13 17:31:06

Temat: Gruzinskie Chaczapuri
Od: "Joanna Hynek" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bedac ostatnio na wycieczce w Krakowie przechodzilismy obok restauracji
Gruzinskie Chaczapuri. Niestety bylismy juz po posilku wiec odpuscilismy
sobie wizyte w ww. lokalu. Strasznie kusily nas jednak nazwy potraw wraz z
opisami. Do tej pory mamy ciagly slinotok kiedy to wspominamy. Czy ktos nie
zna jakis prostych przepisow na Gruzinskie lub inne potrawy z tamtych
rejonow bylego ZSRR? Utkwily nam w glowie nazwy: lawasz, aczma,
chaczapuri.....
Z gory dziekuje za wszelkie informacje
Pozdrawiam
Joanna Hynek

1. Data: 2004-06-13 17:56:53

Temat: Re: Gruzinskie Chaczapuri
Od: "Jejka" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Joanna Hynek" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> zna jakis prostych przepisow na Gruzinskie lub inne potrawy z tamtych
> rejonow bylego ZSRR? Utkwily nam w glowie nazwy: lawasz, aczma,

No to żałujcie, że nie zjedliście.
Sama zrobic nie potrafię, ale zachodzę właśnie na chaczapuri i na lawasz gdy
mam ku temu okazję. (a mam często)
Tez chętnie się dowiem, jak się robi w/w potrawy, ale nie wiem gdzie mozna
kupic ser do nich używany. I o ile lawasz jest IMO łatwy w skopiowaniu
(naleśnik z warzywami i serem/kurczakiem), to chaczapuri może juz stanowić
pewien problem (lekkie ciasto ni to drożdzowe ni francuskie z serem)
Liczę na bardziej uświadomionych kucharzy :-)
Jejka

1. Data: 2004-06-15 11:31:44

Od: Grzegorz Mucha <m...@z...mielonka-wytnij-precz.com> szukaj wiadomości tego autora

Wysoki Sadzie, przychodzi do mnie Wed, 16 Jun 2004 13:20:07 +0200 w imieniu
grupy trzymajacej wladze Los Michalos i mowi:

> A potrafisz powiedziec jak sie nazywa owa restauracja i gdzie dokladnie sie
> znajduje?

A jest kilka - na Sławkowskiej lub na Św. Marka. Jeszcze jedna jest przy
Rynku Dębnickim, ale to już poza centrum.

mucher

1. Data: 2004-06-16 08:03:36

Od: "pat" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Los Michalos" <ukrn2001@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:camm31$5tk$1@news.onet.pl...

http://www.chaczapuri.com/start.htm

1. Data: 2004-06-16 10:38:14

Od: "Misielin" <MichalSadowski@_NOSPAM_acn.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

a czy w Warszawie jest gdzieś takie super żarełko?

pozdr.

1. Data: 2004-06-16 11:20:07

Od: "Los Michalos" <ukrn2001@USUN_TOpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

--
Pozdrav

Los Michalos

1. Data: 2004-06-19 17:43:28

Temat: Re: Gruzinskie Chaczapuri [P]
Od: "Elżbieta" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Joanna Hynek"

> Czy ktos nie
> zna jakis prostych przepisow na Gruzinskie lub inne potrawy z tamtych
> rejonow bylego ZSRR? Utkwily nam w glowie nazwy: lawasz, aczma,
> chaczapuri.....

Witam wszystkich (po raz pierwszy się odzywam),
znalazłam przepis na chaczapuri, nie testowałam.

500 g młodego zółtego sera (najlepiej owczego)
1/2 szkl. słodkiego mleka lub 1 szkl. zsiadłego
2 jajka
2 łyzki masła
mąka (tyle, ile trzeba do zagniecenia dość gęstego ciasta)
sól

Ser pokrajać na cienkie plasterki i namoczyć w zimnej wodzie. Po 15-20 min.
wodę zlać, ser osuszyć, dodać jajko, masło, dobrze wymieszać. Z mąki, jajka,
mleka i szczypty soli wyrobić dość gęste, gładkie ciasto. Podzielić je na 4
równe części i każdą rozwałkować , wyciąć 4 krążki wielkości patelni lub
tortownicy. Na wierzchu 2 krążków położyć masę serową, przykryc pozostałymi
krążkami i zlepić dokładnie brzegi. Na patelni rozgrzać masło, położyć
ostrożnie chaczapuri i przykryc patelnię. Gdy ciasto zrumieni się od spodu,
odwrócić i dalej smażyć juz bez przykrycia. Można piec także w piekarniku,
wówczas z wierzchu należy posmarować je masłem.

Chaczapuri z ciasta drożdżowego

500 g młodego zółtego sera
2 jajka
1 żółtko
szklanka mleka
20 g drożdży
3 łyżki masła
sól
1 łyżeczka cukru
mąka - nie podali ile, czyli tyle, ile trzeba :)

Ser przygotować j.w.
Drożdze rozetrzec z cukrem, zalać mlekiem, wsypać część mąki - niech
rośnie.
Gdy zwiększy 2-krotnie objętośc dodać jajko, resztę mąki, sól, 2 łyżki
stopionego masła, wyrobić, pozostawić do wyrośnięcia, podzielić na 2 części,
każdą rozwałkować, na środku położyć nadzienie z sera i rozsmarować je
zostawiając wolne 3-4 cm od brzegu, brzegi zagiąć do środka, tak, żeby
nadzienie było widoczne. Posmarować po wierzchu żółtkiem roztzrepanym w
mleku, przenieść na blachę, upiec. Przed podaniem położyć na gorące
chaczapuri kawałek masła.

Chaczapuri można przygotować z różnego ciasta: przaśnego, drożdżowego,
proszkowego.

Przepis z książki Grażyny Strumiłło-Miłosz i Fazu Alijewej "Kuchnia narodów
Kaukazu" z 1978 r.

Pozostałych wymienionych potraw nie ma w tej książce.

Elżbieta

Wolowina po burgundzku
surówka z kapusty i orzechów ziemmnych
sałatka sojowa