Jak pomóc anorektyczce?

11. Data: 2004-07-20 21:03:19

Temat: Re: Jak pomóc anorektyczce?
Od: Joanna Duszczyńska <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

news:2n4qo2tqdg.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...

> BMI 15 to jest 38 kilo przy wzroscie 160 cm. Chyba nikt nie bedzie
> mial watpliwosci, ze to jest gruuuuubo ponizej wagi 'bezpiecznego
> odchudzania'.

Albo 42 kg przy wzroście 167. Tak waży i mierzy moja córka, a na pewno nie
jest anorektyczką i jest zdrowa. Ma 15 lat. Coś to kryterium BMI jest
kiepskie.
Przepraszam za wcięcie się w dyskusję fachowców.
--
Joanna
http://jduszczynska.republika.pl

12. Data: 2004-07-21 08:47:35

Od: "agatka" <A...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

Wydaje mi się że i tak kluczową sprawą jest dotarcie do świadomości chorej -
znam dziewczyny które siłą zamykano w szpitalu na neurologii i karmiono
przymusem - nie wyjdziesz z pokoju jak nie zjesz, nie wolno ci umyć głowy
itd. A one po obiciu się trochę wypisane do domu z niewnawiściż do świata i
siebie schodziły jeszcze niżej z wagą.
W polsce brakuje miejsc gdzie by zajmowano się anoreksją kompleksowo i
indywidualnie. A szkoda, bo to jest cholerny problem.
agatka

13. Data: 2004-07-21 09:21:45

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 21 Jul 2004 10:47:35 +0200, agatka wrote:

> Wydaje mi się że i tak kluczową sprawą jest dotarcie do świadomości chorej -
> znam dziewczyny które siłą zamykano w szpitalu na neurologii [...]

Nigdy nie słyszałem, żeby anoreksję leczono na neurologii. Anoreksja to
w żadnym wypadku nie choroba neurologiczna. O ile wiem na całym świecie
i w związku radzieckim anoreksją zajmują się psychiatrzy i/lub
endokrynolodzy.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

14. Data: 2004-07-21 09:24:00

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 20 Jul 2004 23:03:19 +0200, Joanna Duszczyńska wrote:

> [...]
> kiepskie.
> Przepraszam za wcięcie się w dyskusję fachowców.

Ależ nie ma za co. Bardzo słuszna uwaga.

Większość anoreksji, które były przyjmowane do ośrodka w którym kiedyś
pracowałem ważyła około 30 kg (z reguły przy wzroście około 150-155 cm).

15. Data: 2004-07-21 10:03:11

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Joanna Duszczyńska <j...@p...onet.pl> writes:

> Albo 42 kg przy wzroście 167. Tak waży i mierzy moja córka, a na
> pewno nie jest anorektyczką i jest zdrowa. Ma 15 lat. Coś to
> kryterium BMI jest kiepskie.

Mialem na mysli osobe dorosla... Wiadomo, ze nastolatki sa patykowate
same z siebie (oprocz tych tlustych jak prosie). Ale zgadzam sie, ze
samo BMI to malo warte jest.

MJ

16. Data: 2004-07-21 11:50:46

Od: "agatka" <A...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> w żadnym wypadku nie choroba neurologiczna. O ile wiem na całym świecie
> i w związku radzieckim anoreksją zajmują się psychiatrzy i/lub

A no właśnie to się czasem diagnozuje jako nerwicę. Ale na endokrynologii,
na wydziale w szpitalu też jest terror. Przynajmniej w miastach o których
słyszałam.
pozdr
agatka

17. Data: 2004-07-21 11:52:44

Od: "agatka" <A...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

> Mialem na mysli osobe dorosla... Wiadomo, ze nastolatki sa patykowate
> same z siebie (oprocz tych tlustych jak prosie). Ale zgadzam sie, ze
> samo BMI to malo warte jest.

Najlepszym wyznacznikeim jest przedłużony brak miesiączkowania. A z BMI to
oczywiście tylko uogólnienie dla okreslenia pewnych norm.
agatka

18. Data: 2004-07-21 17:26:39

Od: "tmark" <t...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mnie akurat tego tłumaczyć nie musisz.

Wiem :)

Moja intencja bylo powiedzenie tego, ze lekarz jest swiadom tego zagrozenia
i musi podjac ciezar prawny decyzji o leczeniu. Wiesz, ze w pewnym momencie
jest to stan zagrozenia zycia - poslugujesz sie tutaj swoja wiedza i
doswiadczeniem i... podejmujesz decyzje ze swiadomoscia tego, ze byc moze
kiedys sad poprosi Cie o jej wytlumaczenie.

> Pytanie brzmi tylko gdzie kończy się zakres 'bezpiecznego odchudzania',
> a gdzie zaczyna zagrożenie życia. Granica ta zawsze będzie płynna i
> potencjalnie może to prowadzić do różnych nadużyć.

Pewnie.

> Bulimia też czasami prowadzi do śmierci. Jak tu postawisz granicę po
> której przekroczeniu można będzie hospitalizować wbrew woli?...

Postawisz... kiedy musisz...

> Nie piszę tego po to, żeby się kłócić, ani żeby udowadniać komukolwiek
> cokolwiek. Chcę tylko dać do zrozumienia, że leczenie chorego wbrew jego
> woli naprawdę nie jest łatwe. Ani dla lekarza, ani dla chorego, ani z
> prawnego punktu widzenia.

Niektore dziewczyny musza przejsc "katorge" kilkukrotnego leczenia -
podpisywanych, zrywanych kontaktow by cos moglo drgnac... wbrew pozorom te
nieudane hospitalizacje tez maja swoj przyczynek w calym leczeniu i zmianie
sposobu myslenia (warto o tym pamietac - by sie nie poddawac). Oczywiscie
przy dzialaniu wielostronnym - psychoterapia ... dobry i zly terapeuta...
terapia rodzinna...itp. - czyli nie neurologia i endokrynologia oczywiscie
:).

Pozdrowienia,
Tomasz Markiewicz

19. Data: 2004-07-21 17:30:14

Od: "tmark" <t...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kiepskie.

> Przepraszam za wcięcie się w dyskusję fachowców.

Bardzo prosze :)

Zauwaz, ze zaczynamy liczyc to BMI w momencie zgloszenia sie do dziecka do
lekarza psychiatry - taka decyzji rodzina nigdy nie podejmuje pochopnie...

Pozdrowienia,
Tomasz Markiewicz

20. Data: 2004-07-21 17:37:42

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 21 Jul 2004 19:26:39 +0200, tmark wrote:

> [...]
> nieudane hospitalizacje tez maja swoj przyczynek w calym leczeniu i zmianie
> sposobu myslenia (warto o tym pamietac - by sie nie poddawac).

Oczywiście.

> [...]
> terapia rodzinna...itp. - czyli nie neurologia i endokrynologia oczywiscie

Neurologia na pewno nie, ale co do endokrynologii - polimeryzował bym ;)

Akurat ja miałem okazję widywać anoreksje akurat na endokryologii, a
jeden z moich kolegów był nimi zainteresowany szczególnie i sporo
prowadził ambulatoryjnie, więc miał niejaki wgląd w skutki leczenia.
Nie wiem, jakie są dane w literaturze, bo teraz to już zupełnie nie moja
działka, ale z własnych obserwacji wiem, że były takie anoreksje, które
za cholerę nie "szły" na psychiatrii, a "szły" na endokrynologii, i
odwrotnie. Oczywiście na tej endokrynologii również mieliśmy wsparcie
psychologa, a lekarz prowadzący zasadniczo grał rolę "złego terapeuty";)

Ale oczywiście różnica w filozofii leczenia miedzy tymi dwoma "szkołami"
jest ogromna.

Warto również wspomnieć o tym, ze endokrynolog bywa niezbędny w
przypadkach dziewczyn z już prawidlową masa ciała, ale z utrwalonym
brakiem miesiączki. Tu psychiatra niestety wiele nie pomoże ;)

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

sanatorium-jak,gdzie,ile ?