Jak zrobić orzechówkę ?

1. Data: 2003-08-12 10:43:51

Temat: Jak zrobić orzechówkę ?
Od: "Jerzy Jaworski <Orion>" <e...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeden z poprzednich postów przypomniał mi o
rodzinnej obietnicy...obiecałem zrobić orzechówkę.
Zblizają się bowiem jesienne chłody i...przejedzenia.
Potem powiedziano mi , że łatwiej nauczyć fruwać
teściową niż zrobić prawdziwą orzechówkę.
Będę więc wdzięczny za przepis z uwzględnieniem:
Kiedy , ile i jakie części orzecha są potrzebne ?
Czas maceracji ?
A może jest na grupie znawca nalewek ?
Jestem przekonany ,że wiele osób jest zainteresowanych
domowym wytworzeniem jarzębiaku i nalewki bursztynowej.
Pozdrawiam wszystkich po blisko pólrocznej nieobecności:
Jerzy Jaworski

1. Data: 2003-08-12 11:06:34

Temat: Re: Jak zrobić orzechówkę ?
Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy Jaworski wrote:
> [...]
> domowym wytworzeniem jarzębiaku i nalewki bursztynowej.
> Pozdrawiam wszystkich po blisko pólrocznej nieobecności:

Czolgiem,

Znawca nie jestem, ale moge powiedziec jak to robila sw. pamieci moja
babcia (a ona nie uznawala fuszerek i posrodkow):

Orzechy - zbiera sie je chyba na poczatku czerwca, czy cos takiego.
Chodzi o to, zeby byly mozliwie duze, ale skorupka w srodku nie moze byc
jeszcze zdrewniala. Orzechy w calosci (tzn nie zdejmuje sie lupiny) po
umyciu i osuszeniu kroimy na drobno w kostke, lub w paski (uwaga:
zalozyc rekawice gumowe, odziez ochronna w postaci plaszcza gumowego,
podloge i okolice wylozyc folia na grubo, deska do krojenia powinna byc
przeznaczona na straty).
Pokrojone orzechy wlozyc do sloja (ile tylko wlezie) i zalac spirytusem
(spirytus powinien zakryc wszystko i byc wyzej nad orzechami o okolo
0.5-1.0 cm). Zakrecic o odstawic na minimum rok.

Normalnie pic sie tego nie da, ale jesli ktos bedzie mial w rozinie
klopoty z niestrawnoscia, czy cos takiego, to setka tej mikstury zdziala
cuda. Naprawde. Moj brat przetestowal to na mnie i choc byla to konska
kuracja, to jednak skuteczna ;)

W wersji mniej hardcore urzywa sie wodki, a orzechow powinno byc nie
wiecej niz 1/4 calosci i kroi sie je na wieksze kawalki (tak na moje oko
gdzies z 6 orzechow na flaszke).

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2003-08-12 14:06:58

Od: "" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> domowym wytworzeniem jarzębiaku i nalewki bursztynowej.
> Pozdrawiam wszystkich po blisko pólrocznej nieobecności:

Witam! O orzech owce była dyskusja chyba w czerwcu, był i orzepis,
poszukaj.pzdr.

1. Data: 2003-08-12 16:11:17

Od: "Jerzy Jaworski <Orion>" <e...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Witam! O orzech owce była dyskusja chyba w czerwcu, był i orzepis,
> poszukaj.pzdr.
Serdecznie dziękuję Shrekowi za przepis.
Zaraz biorę się za przeszukanie archiwum. Może będą przepisy na
inne eliksiry..
Jerzy J.

1. Data: 2003-08-13 07:06:58

Od: "Kyllyan" <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Znam najlepszy na świecie (IMO), przepis na orzechówkę, ale spóźniłeś
się o jakieś półtora miesiąca
--
pozdrawiam :-))
Sławomir J. Marusiński

1. Data: 2003-08-13 10:14:13

Od: "Grzesiek Różycki" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jerzy Jaworski <Orion>" <e...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> domowym wytworzeniem jarzębiaku i nalewki bursztynowej.
> Pozdrawiam wszystkich po blisko pólrocznej nieobecności:

Istotą orzechówki są orzechy które zbiera się wtedy kiedy przekrojeniu
będzie się z nich wydzielało białe mleczko (około czerwca).
Musisz poczekać do nowego roku.

pozdrawiam Grzesiek

1. Data: 2003-08-13 10:57:26

Od: Sabinka <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 12 Aug 2003 13:06:34 +0200, Shrek <j...@p...onet.pl>
wrote:

>Normalnie pic sie tego nie da, ale jesli ktos bedzie mial w rozinie
>klopoty z niestrawnoscia, czy cos takiego, to setka tej mikstury zdziala
>cuda.

Znaczy co - niedobre w smaku? Ja raz w zyciu pilam orzechowke i mi
bardzo smakowala. Moze w tym jeszcze cukier byl?

--
Pozdrawiam, Sabina

1. Data: 2003-08-13 11:12:15

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sabinka wrote:

> Znaczy co - niedobre w smaku? Ja raz w zyciu pilam orzechowke i mi
> bardzo smakowala. Moze w tym jeszcze cukier byl?

Prawdopodbnie piłaś orzechówke inaczej robioną - w tym przepisie
jest bardzo duże stężenie i "orzechowości" i alkoholu. Daję 10
orzechów na 1l 45% alkoholu i wtedy poza zaletami leczniczymi
orzechówka jest całkiem dobrą wódką. Cukru do nalewek nie używam,
zastępują go rodzynki.

Krycha

1. Data: 2003-08-13 16:01:24

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Prawdopodbnie piłaś orzechówke inaczej robioną - w tym przepisie
> jest bardzo duże stężenie i "orzechowości" i alkoholu.

No i wlasnie o to chodzi ;)
Pisalem przeciez dalej:

"W wersji mniej hardcore urzywa sie wodki, a orzechow powinno byc nie
wiecej niz 1/4 calosci i kroi sie je na wieksze kawalki (tak na moje oko
gdzies z 6 orzechow na flaszke)."

Czyli to co podalem jako przepis babci nalezy traktowac wylacznie
leczniczo, a wiadomo, ze lekarstwo nie musi byc smaczne. Jak pamietam,
to az mnie trzeslo jak to wypilem (i to nie tylko z tego powodu, ze byla
robiona na spirytusie), ale naprawde postawilo mnie na nogi.

Jesli natomiast chcesz miec orzechowke "do picia" to trzeba stosowac
drugi przepis. Wodka a nie spirytus, i okolo 6 oprzechow na flaszke
(0.75 litra), co daje circa to samo co prepis podany przez Ciebie, prawda?

Quod attinet jeszcze slodzenia: ja osobiscie staram sie nalewki robic
bez cukru (sa wyjatki), ale wiem naprzyklad, ze chorwaci robia
orzechowke slodka - smakuje pamion z mojego otoczenia, bo mnie prawde
mowiac nie za bardzo. U nich sie to nazywa "oriechowica", czyli calkiem
swojskio.

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2003-08-13 21:10:32

Od: "Jerzu Jaworski <Orion>" <o...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzesiek Różycki" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> Istotą orzechówki są orzechy które zbiera się wtedy kiedy przekrojeniu
> będzie się z nich wydzielało białe mleczko (około czerwca).
> Musisz poczekać do nowego roku.
>
> pozdrawiam Grzesiek

No cóż... na rozwiązanie afery FOZu czekamy chyba 15 lat.
poczekam więc do przyszłego roku.
A kupić sie tego gdzieś nie da ? W aptece np.
Albo jakimś "antykwariacie" Polmosu ?
Bo wódka "Orzechówka" , czy "Wytrawna Gorzka" nadają
się tylko dla pań. (Podawać do posiłku w kieliszkach likierowych 20 g)
Pozdrawiam
Jerzy Jaworski

Co zjeść w Hiszpanii?
liczi?