Kombucha.

1. Data: 2015-10-02 00:13:11

Temat: Kombucha.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktoś używa(ł)? Jakie doświadczenia?
http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-nieko
nwencjonalna/kombucha-kombucza-wlasciwosci-grzyba-he
rbacianego_33708.html

2. Data: 2015-10-05 22:19:24

Temat: Odp: Kombucha.
Od: "@" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy ktoś używa(ł)? Jakie doświadczenia?
> http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/medycyna-nieko
nwencjonalna/kombucha-kombucza-wlasciwosci-grzyba-he
rbacianego_33708.html

Podchodze dosc nieufnie do doniesien o szkodliwosci kombuchy.
Wzmianka, ze nie ma badan naukowych, potwierdzajacych jej lecznicze
wlasciwosci jest wrecz naiwna - to oczywiste, ze nikt nie przeprowadzi
takich badan, tak jak nikt nie przeprowadzi badan naukowych nt. wplywu
zielonej herbaty na zdrowie, bo sa to substancje naturalne, ktorych nie
mozna opatentowac - czyli nie mozna za nie ciupac ciezkiej kasy.
Zioła - to samo, a jednak lecza.
Moim zdaniem dzialanie tych "specyfikow"to kwestia indywidualna - na kazdego
dziala co innego.
Nie probowalam jeszcze kombuchy, natomiast uzywam "grzybka tybetanskiego",
na temat ktorego tez sa rozne opinie.
Ja mam jak najlepsza.

Pozdrawiam
@

---
Avast.

3. Data: 2015-10-05 22:24:19

Temat: Re: Odp: Kombucha.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 5 Oct 2015 22:19:24 +0200, @ napisał(a):

nwencjonalna/kombucha-kombucza-wlasciwosci-grzyba-he
rbacianego_33708.html

> Podchodze dosc nieufnie do doniesien o szkodliwosci kombuchy.

No własnie ja też, przyznam się.

> [...]
> zielonej herbaty na zdrowie, bo sa to substancje naturalne, ktorych nie
> mozna opatentowac - czyli nie mozna za nie ciupac ciezkiej kasy.

O tak, wiem o tym sporo - na własnej i najbliższych skórze. Na sobie nawet
spektakularnie - w tym np gorczyca (zewnętrznie).

Aha. Dzięki.

4. Data: 2015-10-06 00:33:14

Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org> szukaj wiadomości tego autora

@ <s...@p...onet.pl> napisał(a)

> [...]
> zielonej herbaty na zdrowie, bo sa to substancje naturalne, ktorych nie
> mozna opatentowac - czyli nie mozna za nie ciupac ciezkiej kasy.

Ale to powyższe to bzdura.
Spójrz na listę dopuszczonych do użycia przez EFSA/Komisję Europejską
oświadczeń zdrowotnych dla np. zielonej herbaty. Jest ich kilkanascie. A
do każdego zgłoszenia oświadczenia załączona była lista dowodów naukowych
potwierdzających wpływ substancji na zdrowie. Tak samo dla np. tymianku, moety i
oregano.

A dla kombuchy nie zgłoszono niczego! To jednak o czymś swiadczy.

A zarabianie na suplemntach/żywności rzadko ma coś wspólnego z patentami.

--
Tomek

5. Data: 2015-10-06 13:30:16

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 5 Oct 2015 22:33:14 +0000 (UTC), Tomek Kańka napisał(a):

> A dla kombuchy nie zgłoszono niczego! To jednak o czymś swiadczy.

Dokładnie o niczym.

6. Data: 2015-10-06 20:22:41

Temat: Odp: Odp: Kombucha.
Od: "@" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomek Kańka" <t...@t...eu.org> napisał w wiadomości

> [...]
> moety i
> oregano.
>
> A dla kombuchy nie zgłoszono niczego! To jednak o czymś swiadczy.

Tak, swiadczy.
Wylacznie o tym, ze kombucha nie jest przedmiotem tzw. "obrotu
gospodarczego", a wiec w przeciwienstwie do zielonej herbaty nie posiada
producenta, ktory mógłby sie zwrocic o zaakceptowanie oswiadczenia
zdrowotnego do EFSA - bo. takie sa wlasnie procedury. EFSA nie zajmuje sie
oswiadczeniami zdrowotnymi sam z siebie, a jedynie na zlozony przez
producenta wniosek. Na prozno wiec szukasz zgloszenia jej dotyczacego.
Równie dobrze moglbys szukac zgloszenia dot. serka lub maslanki
"produkowanego" w zaciszu domowym przez babcie Józię.

Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, a juz zwlaszcza europejski nie jest tu
zadnym autorytetem - nie moze nim byc, chocby ze wzgledu na powyzsze.
Inne wzgledy pomijam, bo to temat na odrebna dyskusje - podam moze tylko
kilka linkow, a kazdy juz sobie wywnioskuje przydatnosc, rzeczywiste cele
tej instytucji i skutki jej dzialalnosci.

http://www.kierunekfarmacja.pl/artykul,19040,co-w-os
wiadczeniach-piszczy.html
http://www.svenskavitaminer.pl/Info/Oswiadczenia-zdr
owotne-_-ograniczenia-prawne
http://oczymlekarze.pl/zdrowy-styl-zycia/dieta/1686-
cenzura-zdrowej-zywnosci
http://www.networkmagazyn.pl/pod_paragrafem_oswiadcz
enia_zdrowotne
http://www.zarzyccy.pl/Polish_QA.pdf

A, co tam - jeden cytat:
"Co ważne, szczególnie w przypadku oświadczeń dotyczących zmniejszenia
ryzyka choroby, ale również oświadczeń funkcjonalnych dotyczących produktów
roślinnych (ziołowych), należy zadbać o to, aby oświadczenia nie sugerowały
wpływu produktu na leczenie chorób. Tego typu treści mogą być wykorzystane
jedynie w znakowaniu produktów leczniczych (leków). Samo umieszczenie ich na
żywności wiąże się z ryzykiem zakwalifikowania produktu jako leku (który nie
został dopuszczony do obrotu) i wszelkimi tego konsekwencjami."

Chyba kazdy rozumie, do czego takie regulacje moga doprowadzic - moim
zdaniem do dezinformacji konsumenta i skierowaniu jego uwagi na
farmaceutyki. A wiedze o ziololecznictwie bedziemy sobie przekazywac z
pokolenia na pokolenie metoda "usta - usta" :)

> A zarabianie na suplemntach/żywności rzadko ma coś wspólnego z patentami.

A owszem, ma - z patentami farmaceutycznymi, bo takie mialam na mysli.

Pozdrawiam
@

---
Avast.

7. Data: 2015-10-06 20:38:31

Temat: Re: Kombucha.
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-10-06 o 20:22, @ pisze:

> [...]
> obrotu) i wszelkimi tego konsekwencjami."
>
> Chyba kazdy rozumie, do czego takie regulacje moga doprowadzic

Cóż w tym dziwnego? Na kaca ponoć pomaga kefir. Sądzisz, że mleczarnie
powinny podawać taką informację na opakowaniach kefiru, w przeciwnym
razie dezinformują klienta?

Ewa

8. Data: 2015-10-06 20:57:36

Od: "@" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Cóż w tym dziwnego? Na kaca ponoć pomaga kefir. Sądzisz, że mleczarnie
> powinny podawać taką informację na opakowaniach kefiru, w przeciwnym razie
> dezinformują klienta?

Jasne, ze nie :)
Ale juz np. nazwa soku z kiszonej kapusty "kacuś" (dostepnego w Tesco albo
Kauflandzie, nie pamietam) juz moze byc zakazana :) Nie sadze, zeby maly,
lokalny zapewne przedsiebiorca produkujacy tego kwasilucha mogl sobie
finansowo pozwolic na wniosek do EFSA. Czyli zeby sie wspomoc w zlagodzeniu
objawow "nastepnego dnia" - siegaj po alka zeltzer czy tam alka prim, nie
znam sie - bo tylko na farmaceutykach KE dopusci mozliwosc umieszczania
informacji, ze "lecza".
Ale ziololecznictwo to ciut glebsza kwestia niz zaleczanie kaca :)

Pozdrawiam
@

---
Avast.

9. Data: 2015-10-06 21:10:19

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-10-06 o 20:57, @ pisze:

> Jasne, ze nie :)
> Ale juz np. nazwa soku z kiszonej kapusty "kacuś" (dostepnego w Tesco
> albo Kauflandzie, nie pamietam) juz moze byc zakazana :)

Dlaczego miałaby być zakazana? Ta nazwa przecież nie mówi, że ten sok
coś leczy. I to jest jak najbardziej w porządku.

Ewa

10. Data: 2015-10-06 21:45:01

Od: "@" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dlaczego miałaby być zakazana? Ta nazwa przecież nie mówi, że ten sok coś
> leczy. I to jest jak najbardziej w porządku.

To tylko przyklad.
Nie, nie mowi "sok z kiszonej kapusty leczy kaca", ale to sugeruje :)
Problem w tym, ze nawet sugestie dzialania leczniczego czy wspomagajacego,
nie moga byc umieszczane na opakowaniu, bo sa to okreslenia zarezerwowane
dla medykamentow.

Ale juz napis na etykiecie np. ostropestu "regeneruje i wspomaga prace
watroby", bez badan EFSA bedzie zakazany.
A Ty, jako konsument, czytajac etykiete, nie bedziesz miec pojecia o takich
wlasciwosciach ostropestu (o ile sama nie bedziesz o nich wiedziec z innych
zrodel), bo etykieta Cie o tym nie poinformuje. I co zrobisz ? Zapewne
pojdziesz do apteki po farmaceutyk.
Idea dzialan EFSA wydaje sie sluszna - ochrona konsumenta.
Ale jak sie tak nieco wglebic w temat, to cenzorowanie "oswiadczen
zdrowotnych" ma na celu przesuniecie konsumentow w strone aptek.
Nie mam tu na mysli oczywiscie marketingu np. rzekomo prozdrowotnych
jogurcikow activia czy innych danonkow "dobroczynnych" dla dzieci lub "100%"
soczkow, bo kazdy kto mniej wiecej wie jak wyglada zdrowe zywienie, tych
produktow po prostu nie tknie. I zadne sztuczne twory typu EFSA nie sa nam
do tego potrzebne. Potrzebna jest edukacja, zeby konsunent mogl dokonac
wlasnego, swiadomego wyboru.
Przeczytaj to:
http://www.svenskavitaminer.pl/Info/Oswiadczenia-zdr
owotne-_-ograniczenia-prawne
Mysle, ze ten artykul rozjasni Ci sytuacje znacznie lepiej niz ja to moge
zrobic :)

Pozdrawiam
@

---
Avast.

ogóreczki na ostro zrobione
Knedle ze śliwkami :-)
Grochówka bez grochu...
Wypiekacz do Chleba Zelmer - sprzedawca NEONET
Matiasy - ktokolwiek widział, ktokolwiek wie