Medycyna - studia?

1. Data: 2002-11-20 21:45:55

Temat: Medycyna - studia?
Od: l...@s...pl (Luser) szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Pewnie czytacie pytanie takie, jak moje czesto... Ale pozwole sobie
jeszcze raz zapytac: czy studia medyczne to dobry wybor?
A konkretniej:
* Do czego szczegolnie przylozyc sie przed egzaminami?
* Jak wygladaja egzaminy (np. stopien trudnosci)?
* Czy studia roznia sie bardzo od innych?
* Czy latwo jest "przezyc" pierwszy rok?
* Co jest najtrudniejsze na studiach (chodzi mi o zagadnienia)?
* Czy jest duzo nauki (bynajmniej nie licze na latwe studiowanie, ale
myslalem o studiowaniu dwoch kierunkow - na innych studiach pewnie bym
sobie poradzil, ale slyszalem, ze medycyna jest bardzo trudna...)?
* Jakie cwiczenia praktyczne sa na studiach (co sie robi na zajeciach
takich, jak laboratoria na innych kierunkach)?
* Co mozna po 6 latach studiowania? Ile trwa specjalizacja i czy jest
konieczna do wykonywania zawodu?
* Jak wyglada obecnie polski rynek pracy dla absolwentow medycyny? Czy
trudno o prace? Jakie specjalizacje sa najlepiej platne i dajace
najwieksza pewnosc zdobycia pracy?

I licze oczywiscie na inne uwagi na temat studiow :) Szczegolnie prosze
o odpowiedz studentow i bylych studentow...:)

P.S. Myslalem o studiach na UJ - mam najblizej, a to dobra uczelnia -
moze ktos z Was studiowal tam medycyne?

pozdrowienia,
Luser

2. Data: 2002-11-20 21:59:00

Temat: Re: Medycyna - studia?
Od: "Adam" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Luser" <l...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> A konkretniej:
> * Do czego szczegolnie przylozyc sie przed egzaminami?

biol, chem, fizyka, jezyk a przede wszystkim logiczne myslenie :)

> * Jak wygladaja egzaminy (np. stopien trudnosci)?

trudne (w skali 1-10 - ok 8)

> * Czy studia roznia sie bardzo od innych?

?? nie wiem, ale jak inni sie bawili to my tez ;)

> * Czy latwo jest "przezyc" pierwszy rok?

trudno, czasami nawet zbyt trudno...

> * Co jest najtrudniejsze na studiach (chodzi mi o zagadnienia)?

upeirdliwi asystenci ktorzy za wszelka cene chca ci udowodnic ze jestes
gdzies pomiedzy szmata do podlogi a wiadrem pomyj... chociaz takich na
szczescie nie jest duzo..

> * Czy jest duzo nauki (bynajmniej nie licze na latwe studiowanie, ale
> myslalem o studiowaniu dwoch kierunkow - na innych studiach pewnie bym
> sobie poradzil, ale slyszalem, ze medycyna jest bardzo trudna...)?

bardzo duzo nauki - znalem jedna osobe ktora ciagnela jeszcze dodatkowo
drugie studia - zaoczne ktore tez byly jej hobby - ale wylozyla sie na
pierwszym roku ( no w koncu skonczyla obydwa kierunki, ale 2 albo 3 lata
pozniej) wiecej nauki jest chyba tylko na farmacji :)

> * Jakie cwiczenia praktyczne sa na studiach (co sie robi na zajeciach
> takich, jak laboratoria na innych kierunkach)?

od 3 roku zaczyna sie zostawac doktorem przez zabawy w doktora -
stomatolodzy maja pierwsze zajecia z pacjentami, ogolny lek. ma juz chyba
interne ?

> * Co mozna po 6 latach studiowania? Ile trwa specjalizacja i czy jest
> konieczna do wykonywania zawodu?

hyhhhyhy... nic nie mozna, trzeba zakonczyc studia 1.5 rocznym stazem (chyba
1.5??), spcjalizacja dalszych kilka lat, pewnie ze mozna bez ale po co?

> * Jak wyglada obecnie polski rynek pracy dla absolwentow medycyny? Czy
> trudno o prace? Jakie specjalizacje sa najlepiej platne i dajace
> najwieksza pewnosc zdobycia pracy?

nie ma rynku, wszystko jest postawione na glowie i tak pewnie bedzie przez
najblizsze 50 lat... napewno dotad dopoki beda rzadzili Lapinscy i im
podobni...

> P.S. Myslalem o studiach na UJ - mam najblizej, a to dobra uczelnia -
> moze ktos z Was studiowal tam medycyne?

moze znajdz cos dalej polozonego :) albo lepiej inne studia...

> pozdrowienia,
> Luser

pozdrowka

Adam

3. Data: 2002-11-20 23:04:31

Od: l...@s...pl.NOSPAM (Luser) szukaj wiadomości tego autora

Adam (a...@p...onet.pl) napisales:

> biol, chem, fizyka, jezyk a przede wszystkim logiczne myslenie :)

Na szczescie biol i chem lubie:) Tylko fizyka mi zostaje. Jezyk - trzeba
zdac? Znam dobrze angielski, ale nie wiedzialem, ze to potrzebne do
egzaminu.

> trudno, czasami nawet zbyt trudno...

Pocieszajace... ;)

> [...]
> pierwszym roku ( no w koncu skonczyla obydwa kierunki, ale 2 albo 3 lata
> pozniej) wiecej nauki jest chyba tylko na farmacji :)

To w takim razie medycyna z innymi studiami rownolegle nie ma sensu...
Skonczyloby sie na tym, ze skonczylbym oba kierunki duzo po trzydziestce
;)

> hyhhhyhy... nic nie mozna, trzeba zakonczyc studia 1.5 rocznym stazem (chyba
> 1.5??), spcjalizacja dalszych kilka lat, pewnie ze mozna bez ale po co?

Czy mozna zaczac staz np. na ostatnim roku?

> nie ma rynku, wszystko jest postawione na glowie i tak pewnie bedzie przez
> najblizsze 50 lat... napewno dotad dopoki beda rzadzili Lapinscy i im
> podobni...

Tak wlasnie przypuszczalem.

> moze znajdz cos dalej polozonego :) albo lepiej inne studia...

Te mi sie podobaja. I biotechnologia. Ale po tym tez nie ma pracy (w
Polsce).

pozdrowienia,
Luser

4. Data: 2002-11-21 13:58:43

Od: "Amalein" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy mozna zaczac staz np. na ostatnim roku?

Nie mozna - jak sama nazwa wskazuje jest to staz podyplomowy - czyli
najpierw konczysz uczelnie , potem zaczynasz staz.
Pozdrawiam, trzymam kciuki i zycze duzo samozaparcia - Amalein

5. Data: 2002-11-21 15:27:13

Od: "jurek" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Luser" <l...@s...pl.NOSPAM> napisał w wiadomości

> Na szczescie biol i chem lubie:) Tylko fizyka mi zostaje. Jezyk - trzeba
> zdac? Znam dobrze angielski, ale nie wiedzialem, ze to potrzebne do
> egzaminu.

Od kilku lat na egzaminie wstepnym nie ma juz jezyka obcego. Pozostaly
biologia, chemia i fizyka (kazdy przedmiot po 40 pytan)

6. Data: 2002-11-21 19:25:45

Od: Marek Bieniek <mbieniek@poczta_nospam_onet.pl_invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 20 Nov 2002 21:45:55 +0000 (UTC), l...@s...pl (Luser) wrote:

> Witam,
>
> Pewnie czytacie pytanie takie, jak moje czesto... Ale pozwole sobie
> jeszcze raz zapytac: czy studia medyczne to dobry wybor?

Czy dobry?...
Cóż - jeśli chcesz pracować w zawodzie, który ma opinie najbardziej
skorumpowanego i uprawianego przez samych sukinsynów bez serca i rozumu,
a jednocześnie zarabiać mniej niż połowę średniej krajowej, z wątpliwą
perspektywą poprawy po 6-8 latach od ukończenia studiów (prywatny
gabinet), byc obiektem powszechnej nienawiści jako dystrubutor pavulonu
i przyjmowacz łapówek, a jednoczesnie nie zawsze zarobić na benzynę do
samochodu, który kupili ci rodzice (bo na nowy z pensji nie odłożysz,
choćbyś chciał) - idź na medycynę i pracuj jako lekarz w Polsce.

> A konkretniej:
> * Do czego szczegolnie przylozyc sie przed egzaminami?

Do wszystkiego, co w testach. Zdobyć testy i kuć.

> * Jak wygladaja egzaminy (np. stopien trudnosci)?

Które? Wstępne? W porównaniu z niektórymi już na studiach, to male piwo.
W porównaniu z maturą - nieco trudniej, więcej stresu.

> * Czy studia roznia sie bardzo od innych?

Nie wiem, studiowałem tylko medycynę. Wiem natomiast, ze koledzy na
innych kierunkach mieli więcej czasu, niektórzy pracowali już w czasie
studiów (zwłaszcza marketingowco - zarzadzający - bankowościowo -
finansiści i informatycy)- na medycynie to raczej niemożliwe.

> * Czy latwo jest "przezyc" pierwszy rok?

Circa about 80% 'przeżywa', więc ani zbyt łatwo, ani zbyt trudno

> * Co jest najtrudniejsze na studiach (chodzi mi o zagadnienia)?

Za ogólne pytanie. Wszystko bywa trudne, co będzie trudne dla ciebie -
zależy od twoich predyspozycji, umiejętności, zamiłowań.

> * Czy jest duzo nauki (bynajmniej nie licze na latwe studiowanie, ale
> myslalem o studiowaniu dwoch kierunkow - na innych studiach pewnie bym
> sobie poradzil, ale slyszalem, ze medycyna jest bardzo trudna...)?

Dużo. Porównywalną ilość materiału do opanowania (czytaj zakucia)oferuje
chyba tylko prawo.

> * Jakie cwiczenia praktyczne sa na studiach (co sie robi na zajeciach
> takich, jak laboratoria na innych kierunkach)?

Zależnie od kliniki - albo siedzi się w kafejce, albo chowa przed
profesorem gdzie się da, żeby asystenta nie obciapał, że ćwiczeń nie
robi, albo rozmawia się z asystentem albo / i bada pacjentów samemu albo
/i z asystentem... ;) Czasem wejdzie się do sali operacyjnej, czasem
poogląda pacjentów w poradni, czasem zobaczy jakieś ciekawsze badanie...
Różnie bywa. Spora część ćwiczeń to prelekcje. (np. 8.00 - 10.30
prelekcja, 10.30 - 11.15 przerwa, 11.15 - 12.15 ćwiczenia przy łóżku
chorego...) Oczywiście każda klinika jest inna, asystenci również różnią
się znacznie między sobą...

> * Co mozna po 6 latach studiowania?

Można zrobić staż. Bez niego nie dostaniesz prawa wykonywania zawodu.

> Ile trwa specjalizacja i czy jest
> konieczna do wykonywania zawodu?

Trwa (ZTCW) 4 lub 5 lat (moja na przykład 5, 4 zdaje się, ze medycyna
rodzinna...). Teoretycznie nie jest potrzebna. W praktyce bez
specjalizacji (zrobionej lub w trakcie / przyszłości) nie zatrudnisz się
nigdzie jako lekarz. Jako akwizytor (rep) - owszem.

> * Jak wyglada obecnie polski rynek pracy dla absolwentow medycyny?

Spośród tegorocznych absolwentów łódzkiej AM prace dostało 5. Wszyscy
mieli dyplomy z wyróznieniem, wszyscy są na etatach rezydenckich (czyli
refundowanych centralnie, szpitale im nie płacą). Roczniki z reguły
liczą 200 - 250 - 300 osób.(źródło - ostatni numer Gazety Lekarskiej)
Tak wygląda.

> Czy
> trudno o prace? Jakie specjalizacje sa najlepiej platne i dajace
> najwieksza pewnosc zdobycia pracy?

Najlepiej płatne?... Oficjalnie, czy w gabinecie, czy w łapówkach?...
Oficjalnie wszyscy zarabiają podobne grosze. Stawki gabinetowe są różne,
ale podobne co do rzędu wielkości. Co do łapówek - popytaj w
kolejkach... :\

> I licze oczywiscie na inne uwagi na temat studiow :) Szczegolnie prosze
> o odpowiedz studentow i bylych studentow...:)

Studia były OK...

Zastanów się jeszcze raz czy na pewno tego chcesz i powodzenia tak czy
inaczej.

m.
Marek Bieniek (mbieniek (at) poczta onet pl)
"Fenytoina może powodować zaburzenia proarytmogenne..."
(dr A. O.)

7. Data: 2002-11-21 19:28:55

Od: "Adam" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jurek" <s...@p...pl> napisał w wiadomości

> Od kilku lat na egzaminie wstepnym nie ma juz jezyka obcego. Pozostaly
> biologia, chemia i fizyka (kazdy przedmiot po 40 pytan)

OPS... ale plama,,, przepraszam, za moich czasow byl, a potem sie srednio
tymi egzaminami interesowalem..

Adam

ps: mimo wszystko jeden jezyk dobrze jest znac - minimum jeden...

A.

8. Data: 2002-11-21 20:09:52

Od: l...@s...pl.NOSPAM (Luser) szukaj wiadomości tego autora

Marek Bieniek (mbieniek@poczta_nospam_onet.pl_invalid) napisales:

> [...]
> samochodu, który kupili ci rodzice (bo na nowy z pensji nie odłożysz,
> choćbyś chciał) - idź na medycynę i pracuj jako lekarz w Polsce.

To, co sądzi społeczeństwo średnio mnie obchodzi. I tak każdemu się
dostaje :) Ale z tego, co piszesz nie wygląda na to, że jesteś
zadowolony z sytuacji lekarzy w Polsce... IMO jest tak, że u nas z
zarobków mogą być zadowoleni tylko ci, którzy pracują w dużych firmach
prywatnych, albo oddziałach zagranicznych firm - czyli marketingowcy i
informatycy. Rzeczywiście żaden z lekarzy, których znam wygląda na
bogatego. A informatycy już pod koniec studiów zaczynają zarabiać tyle
co przeciętny lekarz w przychodni ;)

> [...]
> studiów (zwłaszcza marketingowco - zarzadzający - bankowościowo -
> finansiści i informatycy)- na medycynie to raczej niemożliwe.

Czyli czas jest tylko na naukę. Muszę się zastanowić, bo liczyłem na to,
że od drugiego roku zacznę pracować.

> [...]
> specjalizacji (zrobionej lub w trakcie / przyszłości) nie zatrudnisz się
> nigdzie jako lekarz. Jako akwizytor (rep) - owszem.

Czyli będę miał najmniej 29 lat, kiedy będę w miarę wykwalifikowanym
lekarzem. Medycyna jako nauka bardzo mi się podoba, ale jeśli chodzi o
sprawy kariery - inny zaczynają ją już pięć lat wcześniej. A jednak kasa
jest potrzebna.

> [...]
> refundowanych centralnie, szpitale im nie płacą). Roczniki z reguły
> liczą 200 - 250 - 300 osób.(źródło - ostatni numer Gazety Lekarskiej)

Czyli dobra uczelnia i dobre wyniki nie dają pewności zdobycia pracy...
A co z resztą tych absolwentów? Bezrobotni? Co właściwie może robić
lekarz po studiach (i stażu), jeśli nie pracować w państwowej placówce
(przychodnia, szpital).

> [...]
> Oficjalnie wszyscy zarabiają podobne grosze. Stawki gabinetowe są różne,
> ale podobne co do rzędu wielkości. Co do łapówek - popytaj w

Na łapówki nie liczę. Prywatny gabinet byłby dobry, ale nie każdy może
go otworzyć - wiwle specjalizacji wymaga sprzętu...

> Studia były OK...

_Studia_. A co później?

> Zastanów się jeszcze raz czy na pewno tego chcesz i powodzenia tak czy
> inaczej.

Chcę, bo mi się to podoba. Ale sytuacja jest taka, że powinienm też
myśleć o późniejszym okresie - niestety zainteresowania to jedno, a
zdobywanie pieniędzy - drugie...

Więc zobaczymy. Muszę szybko podjąć decyzję, bo dobrzy byłoby zacząć
się uczyć do egazminów co najmniej rok wcześniej.

pozdrowienia,
Luser

Honorowe krwiodawstwo.
zgniły piernik