Metoda analityczna

1. Data: 2000-05-29 11:27:06

Temat: Metoda analityczna
Od: "Pawel Peterka" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pisalem juz o tym, ale jeszcze raz wroce do tematu. Bulwersuje mnie pytanie,
dlaczego psycholodzy nie stosuja metody analitycznej do opisu zjawisk z
zakresu psychiki ludzkiej.
Przypomne krotko: Metode analityczna do nauk nowozytnych wprowadzil
Kartezjusz. To on pierwszy
wprowadzil uklad wspolrzednych "kartezjanskich" i odtad matematyka poszla do
przodu jak burza. Powstala ANALIZA matematyczna (rachunek rozniczkowy i
calkowy i wszystko co sie z tym wiaze).
Ta analityczna metoda zaczela potem przenikac wszystkich nauk i grac w nich
pierwszorzedna role:
1) Chemia - analiza chemiczna, podzial materii na atomy i potem tworzenie z
nich czasteczek (reakcje chemiczne)
2) Geografia - wprowadzenie wspolrzednych geograficznych: dlugosci i
szerokosci - pozwala odbywac ludziom dalekie podroze bez obawy pobladzenia,
3) Biologia - podzial ciala na tkanki i komorki,
4) Astronomia - podzial nieba na uklady planetarne, galaktyki,
supergalaktyki itp. z okresleniem ich wspolrzednych
5) Teologia (nawet w niej!) - podzial Ksiag Pisma Swietego na Rozdzialy i
Wersety - (to naprawde nowosc!) - a pozniej wyciaganie wnioskow z
porownywania cytatow ktorych wspolrzedne sie okresla np. tak: 1Krl 3,22-27
co nalezy czytac Pierwsza Ksiega Krolewska Rozdzial trzeci, wiersze od 22 do
27
6) moglbym jeszcze podac przyklady innych dziedzin, w ktorych stosuje sie
metode analityczna, ale niech wystarczy tyle.

Jesli zatem w olbrzymiej wiekszosci nauk stosuje sie metode "analityczna"
(rozklad na skladniki pierwsze i skladanie na nowo, na rozne sposoby) - co
zatem stoi na przeszkodzie aby zastosowac te metode w psychologii?
Na tak postawione pytanie Aleksander Nabaglo odpowiedzial mi, cytuje:
"Porzadne nauki przechodza trzy zasadnicze etapy rozwoju:
zoologiczna -> gromadzenie i systematyzowanie faktow
(zoologiczna, bo to jak na lekcjach zoologii w podstawowce:
trzeba wykuc na pamiec rozne systematyki....)
teoretyczna -> jest proponowana ogolna regula, ktora porzadkuje
znane fakty i pozwana poprawnie przewidywac fakty,
ktore wczesniej nie byly obserwowane.
krytyczna -> okresla granice wlasnej stosowalnosci.

Psychologia ma POWAZNE trudnosci na poziomie zoologicznym...

Proponuje pozostawienie metody zoologicznej (gromadzenie i systematyzowanie
faktow) na boku i zajecie sie na powaznie metoda analityczna. A wtedy
dopiero pojawi sie masa nowych zjawisk do opisu i klasyfikacji....
Jesli rozlozylibysmy psychike ludzka na atomy (psychony???), pozniej zas
zaczelibysmy je skladac na rozne sposoby, tworzyc jakies nowe niezwykle
zwiazki i asocjacje.....ciekawe co by z tego wyniklo?

Pozdrawiam
Pawel PETERKA

--
Własna strona WWW, w 5 minut, bez znajomości HTML - http://wizytowka.pl

1. Data: 2000-05-29 17:38:54

Temat: Odp: Metoda analityczna
Od: "Paker" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Pawel Peterka <p...@k...net.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:8gtjm9$vmb$...@a...webcorp.com.pl...
> [...]
> zaczelibysmy je skladac na rozne sposoby, tworzyc jakies nowe niezwykle
> zwiazki i asocjacje.....ciekawe co by z tego wyniklo?

Przedstawiles nauki, jako analityczne, ktorych "analitycznosc" skrajnie sie
rozni. Ale nie polemizujmy, poki co. Na gruncie psychologii duzo bylo o
roznorakim ujmowaniu czlowieka. Poczytaj o strukturalizmie i
funkcjonalizmie, a potem o tym, co maja do powiedzenia przedstawiciele
psychologii Gestalt. Krytyke molekularnego ujecia zjawisk psychicznych
przedstawil Tolman.
I kto to jest Nabaglo? Jakis guru od metodologii?

1. Data: 2000-05-29 19:01:11

Od: "Pawel Peterka" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Poczytaj o strukturalizmie i
> funkcjonalizmie, a potem o tym, co maja do powiedzenia przedstawiciele
> psychologii Gestalt.

Czy sa jakies strony w internecie na ten temat?

> Krytyke molekularnego ujecia zjawisk psychicznych
> przedstawil Tolman.

Polecasz mi czytac krytyke czegos, co mi sie podoba....
Dlaczego molekularne ujecie zjawisk psychicznych jest wedlug Tolmana bledem?
Mozesz mi w skrocie odpowiedziec?

Pozdrawiam
Pawel PETERKA

--
Własna strona WWW, w 5 minut, bez znajomości HTML - http://wizytowka.pl

1. Data: 2000-05-29 19:41:41

Temat: Re: Metoda analityczna
Od: Ronan <r...@d...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 29 May 2000 13:27:06 +0200, "Pawel Peterka" <p...@k...net.pl>
wrote:

>Pisalem juz o tym, ale jeszcze raz wroce do tematu. Bulwersuje mnie pytanie,
>dlaczego psycholodzy nie stosuja metody analitycznej do opisu zjawisk z
>zakresu psychiki ludzkiej.

Kontrolnie... Stosują, tylko nie wszyscy.
Prawie każda teoria osobowości (od Frudowskiej poczynając, ale wykluczając
holistyczne, czy humanistyczne) to przykład podejścia analitycznego.
Cała psychometria, zwłaszcza w kontekście analizy czynnikowej to przykład
analitycznego rozkładu pewnej pozornie niezróżnicowanej całości.
Cała psychologia poznawcza to postulowanie pewnych psychicznych cząstek i
mechanizmów nimi rządzących.

>Jesli zatem w olbrzymiej wiekszosci nauk stosuje sie metode "analityczna"
>(rozklad na skladniki pierwsze i skladanie na nowo, na rozne sposoby) - co
>zatem stoi na przeszkodzie aby zastosowac te metode w psychologii?

Nic - i wcale nie ma z tym problemów. Oczywiście trzeba sobie jasno postawić
kilka kwestii, a przede wszystkim tę, że w psychologii nie ma co mówić o
analizie formalnej. Po prostu nie ma jakiegoś idealnego podziału, czystych
determinant czy składowych. Do niczego nie dojdzie się tu drogą refleksji,
bo to nie jest system formalny tylko biologiczno-społeczny, działający jak
każdy organizm - organizmalnie, czyli niepodzielnie. Analiza musi dotyczyć
elementów wyodrębniających się funkcjonalnie, bez nadziej, że np. takie
Superego jako autonoimczny byt gdzieś tam fizycznie sobie siedzi (choć
jeżeli gdzieś to w płatach czołowych :-)

[AN]

Baaardzo ciekawe... Nie podpisuję się pod tym, ale proponuję przeczytać:
http://www.psych.umn.edu/psyfac/emeritus_sr/Lykken/1
48.PDF

>Proponuje pozostawienie metody zoologicznej (gromadzenie i systematyzowanie
>faktow) na boku i zajecie sie na powaznie metoda analityczna. A wtedy
>dopiero pojawi sie masa nowych zjawisk do opisu i klasyfikacji....

Psychologia to nauka empiryczna. Tutaj wnioski albo wynikają z analizy
danych, albo z czyjeś bujnej wyobraźni, tudzież natchnięcia przez Ducha
Świętego et consortes.

---
Pozdrawiam

Michał Kulczycki AKA Ronan

1. Data: 2000-05-29 22:03:45

Od: "psychopatol" <h...@c...w.dupe> szukaj wiadomości tego autora

Stary a po co ci metoda analityczna...?
Zresztą można stosować jak ktoś chce obliczać coś tam... nawet przecież jest
taka dziedzina jak neuroinformatyka... Ale poco z tym włazić jak dobry
rezultat daje to co jest. Przynajmniej narazie. A jak chcesz pogmerać przy
cyferkach nikt ci nie broni ;)

legalizacja zwiazkow homoseksualnych.
Integracja psychiczna
kazdy jest kowalem wlasnego losu - ale czy na pewno?
Matka chrzestna - podsumowanie
Problem z corka