Mój chłodnik - przypomnienie :-)

21. Data: 2013-07-07 11:50:19

Temat: Re: Mój chłodnik - przypomnienie :-)
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 07 Jul 2013 09:32:58 +0200, Trybun napisał(a):

> Wierzę na słowo:-) . I pewnie kiedyś sam się szarpnę i spróbuje
> przyrządzić chłodnik wg. Twojego przepisu.

Polecam, ale wiesz, upały mogą się skończyć, a chłodnik w zimny dzień już
nie ma uroku... więc zrób póki czas :-)
--
XL
"Szczęście jest jak motyl, ścigaj je, a umknie ci. Usiądź spokojnie, a

22. Data: 2013-07-07 11:51:06

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 07 Jul 2013 09:33:59 +0200, Trybun napisał(a):

> No tak prawdę mówiąc to jestem dość zaskoczony tym dodatkiem mięs do
> chłodnika, próbowałem już ich w wielu wersjach, ale żadne nie zawierały
> mięsa. Tak że do tej pory uważałem chłodnik bezmięsny "tradycyjnym". :-)

Ano widzisz, staropolskie chłodniki i litewskie chołodźce były z mięsem :-)

23. Data: 2013-07-07 11:58:49

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 07 Jul 2013 10:25:19 +0200, Feniks z popiołów napisał(a):

> [...]
k-litewski/

> Tak po prostu tonie mamy wcale pewności, jaką wersję chołodźca (nie
> "chłodźca",

"Pana Tadeusza" umiem prawie na pamięć, ale poprawiać na tej stronie nie
będę. Ktoś to zrobił w komentarzach, więc sprawa raczej dawno załatwiona i
oczywista. Zresztą ów "chłodziec" nawet rytmicznie nie pasuje do cytowanych
wersów.

> jak na zalinkowanej przez Ciebie stronie), jadano u
> Mickiewicza

Mamy, mamy pewność. Są źródła na ten temat, jak przyrządzano chłodnik w
tamtym miejscu i czasie w dworach.

> jak przyrząi czy w ogóle chodzi o to, co my nazywamy dziś chłodnikiem.
> Z tego, co mi wiadomo, to przypuszczenia są różne.
>
> Niemniej jednak sprzeczać się nie zamierzam, bo o chłodniku z szyjkami
> rakowymi słyszałam wielokrotnie,

A o chłodniku z cielęciną i/lub kapłonem czy także z innym drobiem nie? -
dziwne, tyle czytasz podobno.

> choć nigdy nie jadłam. Jadłam natomiast
> zupę z raków, ale na gorąco,

Taką z masłem rakowym?

> i była nawet dobra. Do chłodnika też
> mogłyby szyjki pasować.

Przecież tak jest w TRADYCYJNYCH przepisach, więc pasują.

24. Data: 2013-07-07 12:05:07

Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 06 Jul 2013 09:25:14 +0200, Trybun wrote:

> Aż się wierzyć nie chce że na odpadzie z produkcji masła - maślance mogą
> także oszukiwać..
Chyba nie chodzi o oszukiwanie - raczej przypuszczam, że zapotrzebowanie
na maślankę jest większe niż jej ilość powstająca przy produkcji masła.

25. Data: 2013-07-07 12:27:10

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 07 Jul 2013 10:05:07 GMT, tomjas napisał(a):

> Chyba nie chodzi o oszukiwanie - raczej przypuszczam, że zapotrzebowanie
> na maślankę jest większe niż jej ilość powstająca przy produkcji masła.

Iiitam, sprzedają prawdziwą maslankę jako śmietanę ;-PPP

26. Data: 2013-07-07 12:37:48

Od: Marsjasz <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-07-06 23:45, Ikselka pisze:

> A skad wziąć? - można zastąpić krewetkami.
> :-)

mozna kupic w marketach w opakowaniach mniejszych niz tu:
http://www.vipdelikatesy.pl/produkty-z-ryb-i-owocow-
morza/90-szyjki-rakowe-w-zalewie-1500-g-opak-900g-ne
tto.html

27. Data: 2013-07-07 12:39:04

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-07-06 19:57, Feniks z popiołów pisze:

> Ja tam wolę tradycyjny chłodnik bezmięsny, ale za to z dużą ilością
> gotowanych jaj. :)

Ja też byłam sceptyczna, bo już letnie czy chłodne zupy na mięsie są dla
mnie mało apetyczne, ale mięso chude i dodatkowo pozbawienie zupy "ok"
sprawiły, że była jadalna, nawet bardzo :)

28. Data: 2013-07-07 15:28:12

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 07 Jul 2013 12:37:48 +0200, Marsjasz napisał(a):

> [...]
> http://www.vipdelikatesy.pl/produkty-z-ryb-i-owocow-
morza/90-szyjki-rakowe-w-zalewie-1500-g-opak-900g-ne

OK, dzięki, poszukam mniejszych opakowań, bo to to na pułk chyba :-)

29. Data: 2013-07-07 16:13:10

Od: Feniks z popiołów <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-07-07 11:58, Ikselka pisze:
> "Pana Tadeusza" umiem prawie na pamięć, ale poprawiać na tej stronie
> nie będę.

To tym bardziej należałoby zwrócić na to uwagę tutaj. Po co cytować i
powielać błąd?

> Mamy, mamy pewność. Są źródła na ten temat, jak przyrządzano chłodnik
> w tamtym miejscu i czasie w dworach.

Podaj te źródła, skoroś taka pewna. Najlepiej jakieś opracowanie z tym,
co właściwie jadano w "Panu Tadeuszu". Mogłoby być ciekawe.

> A o chłodniku z cielęciną i/lub kapłonem czy także z innym drobiem nie? -

Skąd w takim razie tytuł wątku "MÓJ chłodnik"?

> dziwne, tyle czytasz podobno.

Ciekawe, skąd takie informacje? Nie przypominam sobie, żebym robiła
sobie gdziekolwiek taką właśnie reklamę.

> Taką z masłem rakowym?

Nie pamiętam, czy w składzie miało być masło rakowe. Była to zupa z
szyjek rakowych. Z pomidorami, śmietaną, bardzo ostra i gęsta. Smak
ciekawy, ale nie wiem, czy przepis tradycyjny.

> Przecież tak jest w TRADYCYJNYCH przepisach, więc pasują.

Wiesz, taki np. groch z kapustą mi nie podchodzi. ;)

Ewa

30. Data: 2013-07-07 16:19:13

Od: Feniks z popiołów <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-07-07 12:39, Aicha pisze:

> Ja też byłam sceptyczna, bo już letnie czy chłodne zupy na mięsie są
> dla mnie mało apetyczne

No właśnie.

> , ale mięso chude i dodatkowo pozbawienie zupy "ok" sprawiły, że była
> jadalna, nawet bardzo :)

Muszę przetestować, ale raczej z kurczakiem i to wrzuconym na moment
przed podaniem, żeby nie zdążył przesiąknąć burakiem. Cielęcina
natomiast po ugotowaniu i wychłodzeniu w lodówce ma bardzo zwartą
(żelatynową) konsystencję, a coś takiego mi w zimnej zupie nie odpowiada.
Jajo - to jest to. Zwłaszcza jajeczka przepiórcze, jak w linkowanym
przepisie Sowy. Natomiast sam Sowa mi podpadł jako kucharz, bo kiedyś w
porannej TV go widziałam, jak nie za bardzo potrafił odróżnić jakościowo
dobrą białą kiełbasę od gorszej.

Ewa

Farro
Czekoladki a czkawka