Mój chłodnik - przypomnienie :-)

1. Data: 2013-07-05 12:47:58

Temat: Mój chłodnik - przypomnienie :-)
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

CHŁODNIK - moja wersja, przypominam i uzupełniam, bo sprawa na czasie ,
właśnie robię :-)

1 i 1/2 litra dobrej maślanki
1/2 butelki koncentratu burakowego ,,Krakus"
ugotowane 1 udko kurczaka (bez skóry) i 1/2 l zimnego rosołu z niego (lub
odtłuszczony rosół wołowy czy cielęcy)
15 dag chudej szynki (lub wędzony filet z indyka) w kawałku
4 jajka na twardo
8 rzodkiewek sporych lub 10 mniejszych
2 ogórki średnie
1/2 butelki śmietany (1/8 litra)
buraki młode - 3 średnie, miękkie, ugotowane w skórkach (lub młoda botwina,
uduszona do miękkości i pokrojona drobno)
czosnek - 2 duże ząbki lub 1/3 łyżeczki granulowanego
koperek pokrojony bardzo drobno (1 czubata łyżka)
szczypiorek (dość grubo pokrojony) z młodej cebuli - 2 łyżki czubate
sól, pieprz, cukier, cytryna

Ugotowac rosół na udku z kurczaka - ok. 1/2 litra. Wystudzić mięso w
rosole.
Maślankę i odtłuszczony rosół wlać do dużego garnka - ok. 4-litrowego.
Mięso i szynkę pokroić w kostkę wielkości ok. 1 cm.
Buraki i ogórki obrać i pokroić w kostkę mniejszą - ok. 0,7 cm.
Rzodkiewkę pokroić w półplasterki grubości ok. 3 mm.
Czosnek zmiażdżyć na desce trzonkiem noża.

Wszystkie powyższe składniki wrzucić do maślanki, wlać koncentrat burakowy,
delikatnie wymieszać.
Spróbować - doprawić solą i pieprzem, 1/2 łyżeczki cukru, 1 łyżeczką soku z
cytryny.
Wrzucić koperek, szczypior, znowu delikatnie wymieszać.
Przykryć i wstawić do lodówki na 2 godziny, także obrane jajka - osobno.
Przed podaniem pokroić jajka na ósemki, rozłożyć na talerzach.
Nalewać chłodnik.
Na środek każdego talerza zupy nalać duży kleks śmietany.

Do tego osobno na małym talerzyku gorące młode ziemniaczki ze skwarkami.
Cudowny kontrast, świetne zestawienie, cały obiad na upał :-)
Mmmmmm 33333-)
--
XL
"Szczęście jest jak motyl, ścigaj je, a umknie ci. Usiądź spokojnie, a

2. Data: 2013-07-05 19:09:37

Temat: Re: Mój chłodnik - przypomnienie :-)
Od: tomjas <t...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 5 Jul 2013 12:47:58 +0200, Ikselka wrote:
> CHŁODNIK - moja wersja, przypominam i uzupełniam, bo sprawa na czasie ,
> właśnie robię :-)
>
> 1 i 1/2 litra dobrej maślanki

Czy gdzieś można takową kupić poza "od baby na bazarze"?
W marketach to raczej mleko zmieszane z kefirem, mlekiem w proszku i 10
innymi składnikami. Ale nie wszystkie markety obszedłem:)

3. Data: 2013-07-05 19:52:08

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 05 Jul 2013 17:09:37 GMT, tomjas napisał(a):

> Czy gdzieś można takową kupić poza "od baby na bazarze"?
> W marketach to raczej mleko zmieszane z kefirem, mlekiem w proszku i 10
> innymi składnikami. Ale nie wszystkie markety obszedłem:)

http://www.pl.all.biz/img/pl/catalog/38614.jpeg
Kupuję TYLKO tę z Włoszczowej - patriotyzm lokalny i nie tylko, po prostu
jest dobra. Jednak nie wiem, czy jest dostępna wszędzie.

4. Data: 2013-07-05 20:58:14

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 5 Jul 2013 12:47:58 +0200, Ikselka napisał(a):

> 1/2 łyżeczki cukru

Poprawka: 1-2 łyżeczki cukru, połowa to za mało. Chłodnik ma być winny, tj.
słodkokwaśny, oczywiście słony też odpowiednio.

5. Data: 2013-07-06 09:25:08

Od: Trybun <Y...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-07-05 12:47, Ikselka pisze:
> [...]
>

> Do tego osobno na małym talerzyku gorące młode ziemniaczki ze skwarkami.
> Cudowny kontrast, świetne zestawienie, cały obiad na upał :-)

Przynajmniej na papierze wygląda bardzo apetycznie.. :-)

6. Data: 2013-07-06 09:25:14

Od: Trybun <Y...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-07-05 19:09, tomjas pisze:

> Czy gdzieś można takową kupić poza "od baby na bazarze"?
> W marketach to raczej mleko zmieszane z kefirem, mlekiem w proszku i 10
> innymi składnikami. Ale nie wszystkie markety obszedłem:)

Aż się wierzyć nie chce że na odpadzie z produkcji masła - maślance mogą
także oszukiwać..

7. Data: 2013-07-06 11:09:22

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 06 Jul 2013 09:25:08 +0200, Trybun napisał(a):

> Przynajmniej na papierze wygląda bardzo apetycznie.. :-)

Szkoda, że nie mam jak zrobić degustacji - zapewniam że w "realu" wygląda
jeszcze bardziej apetycznie, a smakuje to już wręcz bosko. Chyba ze 2 litry
zjadłam sama wczoraj (na obiad i na kolację, ale na kolację już bez
ziemniaczków, he he), a jeszcze zostało w lodówce na dziś i z ochotą
dokończymy :-)

8. Data: 2013-07-06 18:54:47

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-07-05 12:47, Ikselka pisze:

> CHŁODNIK

Wersja oszczędnościowa i skrótowa "gdy nie ma dzieci w domu" :)
Pokrojona botwina z młodymi buraczkami w osolonej wodzie - garnek nr 1.
Wołowinka z "żyleciną" (wytwór własny mojej młodej, ona nie cierpi, ja
uwielbiam), z liściem bobkowym i zielem - garnek nr 2.
Po ugotowaniu zebrałam tłuszcz, a ostudzony, odtłuszczony wywar
zmieszałam z kefirem i koperkiem.
Ziemniaczki młode w mundurkach - garnek nr 3.
Wszystko (oprócz kefirowej wkładki) ugotować, obrać co trzeba, pokroić
mięso (grubiej) i ziemniaki (cieniej) w kostkę, zmieszać, ostudzić.
Dodać kefiro-wywar, pokrojone: ogórek, rzodkiewki, ząbek czosnku, kilka
zielonych oliwek, odrobinę zalewy z oliwek (zapomniałam kupić cytryny:D)
i voila - na ochłodzony w lodówce/zamrażarce talerz.

9. Data: 2013-07-06 19:57:26

Od: Feniks z popiołów <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-07-06 18:54, Aicha pisze:

> [...]
> kilka zielonych oliwek, odrobinę zalewy z oliwek (zapomniałam kupić
> cytryny:D) i voila - na ochłodzony w lodówce/zamrażarce talerz.

Ja tam wolę tradycyjny chłodnik bezmięsny, ale za to z dużą ilością
gotowanych jaj. :)
Nie lubię mięsa zabarwionego burakami.

Ewa

10. Data: 2013-07-06 20:34:30

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 06 Jul 2013 19:57:26 +0200, Feniks z popiołów napisał(a):

> tradycyjny chłodnik bezmięsny

Nie ma takiego. Tradycyjnego bezmięsnego.
http://tiny.pl/hszqp
http://babuni-blog49.blog.onet.pl/2009/07/05/chlodni
k-litewski/

--
XL
"Szczęście jest jak motyl, ścigaj je, a umknie ci. Usiądź spokojnie, a
spłynie na twoje barki." A. de Mello.

Farro
Czekoladki a czkawka
torcik bezowy