Nieudany krem ze szparagów ;-(

1. Data: 2001-05-19 21:36:57

Temat: Nieudany krem ze szparagów ;-(
Od: "Michał Grzemowski" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich!

Dzisiaj naszło mnie na gotowanie. Z archiwum niniejszej listy dyskusyjnej
ściągnąłem następujący przepis:

Krem ze szparag - zupa
SKŁADNIKI:
* pół kg szparag
* włoszczyzna
* łyżka mąki
* łyżka masła
* pół szklanki śmietany
* sól, pieprz

* Włoszczyznę pokroić w dużą kostkę. zalać litrem gorącej wody. Posolić.
* Ugotować wywar. Przecedzić jak trochę ostygnie.
* Szparagi obrać ze skóry, pokroić. Włożyć je do wywaru z włoszczyzną i
gotować przez 10 minut.
* Ugotowane szparagi i włoszczyznę zmiksować na jedolity krem.
* Masło rozetrzeć z mąką na gładką masę. Dodać do zupy. Mieszając cały czas
zagotować.
* Doprawić do smaku solą i pieprzem.
* Dodać śmietanę.
* Podawać z ostrymi grzankami.

Wykonałem zupę i otrzymałem .... gęstą breję o smaku marchwi i pietruszki z
pływającymi włóknami i bez śladu smaku szparagów. A nawet nie dodałem
zasmażki jak zobaczyłem jaką to ma konsystencję.

Smakując w ustach gorzki smak porażki (i jeszcze gorszy zupy) przystąpiłem
do analizy popełnionych błędów:

1. Włoszczyzna - za dużo, w tym za dużo marchwi. Ja na 2-3 litry wody dałem
3 duże marchwie, 2 duże pietruszki, 1/4 dużego selera, cebulę, małego pora i
kawałek kapusty.

Szczerze powiedziawszy kupiłem zestaw w Krakowie na Kleparzu i wrzuciłem
wszystko.

Napiszcie proszę jakie mają być proporcje włoszczyzny i jej przybliżona
ilość na zupę - chyba gotowe zestawy mają złe proporcje.

2. Na tej ilości włoszczyzny wyszedł chyba dobry wywar ale ja ją całą
zmiksowałem i wrzuciłem do zupy a należało (chyba ??? - napiszcie!) wyrzucić
połowę marchwi i z tego co zostanie wziąć połowę. A może w ogóle nie
miksować i dodawać włoszczyzny z wywaru - może ino szparagi?

3. Szparagi.
Były bielutkie - średnicy ok 1-1,5 cm, długości ok 10. Oskrobałem je
skrobaczką do jarzyn o jakieś 1,5 mm skórki. Końce odłamałem i użyłem w
całości (ktoś mi tak zasugerował). Pomimo to po zmiksowaniu były w zupie
włókna.

Czy inaczej obierać?

Czy nie miksować, ale np. po dluższym obgotowaniu przetrzeć przez sitko albo
maszynką do mięsa???

Jakie wybierać - jak najbielsze i najdrobniejsze, czy większe, bardziej
zielonkawe i różowawe?

Ewentualnie jak unikać włókien robiąc szparagi w całości - do jedzenia?

Z góry dziękuję za sugestie.

Jeżelibyście byli tak uprzejmi to mam jeszcze taki problem:

Przymierzałem się do upieczenia chleba. Ale nie wiem gdzie w Krakowie można
kupić różne rodzaje drożdży które wymieniane są w przepisach. Zazwyczaj
dostępne są tylko jakies Oetkery w proszku.
Poza tym może ktoś widział mąkę chlebową (wysokoglutenową???) w tym pięknym
mieście?

Listę czytam od jakiegoś czasu z zapartym tchem,

Dzięki Wam eksperymentuję z gotowaniem,

Mam nadzieję że będę się mógł wiele w ten sposób nauczyć.

Pozdrawiam,

Michał Grzemowski

1. Data: 2001-05-20 07:05:26

Temat: Re: Nieudany krem ze szparagów ;-(
Od: <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie znam przepisu, ktory zastosowales ale mam za to inny, ktory podeslali mi
znajomi Francuzi. Znajdziesz go na http://cuisine.republika.pl
Sama go wielokrotnie wyprobowalam i zrobilam zdjecie tej aksamitnej zupie
szparagowej, wiec dowod, na to ze wychodzi. Polecam.
Co do twojej porazki, czuje ten niesmak w buzi, mozna sie do szparagow
zniechecic na cale zycie, moze woda ci sie wygotowala po drodze i stad zupa
taka sie zrobila gesta i bryjowata...? Ja zawsze pilnuje i dolewam wody jak
widze, ze troche odparowalo. Szparagi rozne sa, zdarazaja sie szczegolnie
wlokniste i te trzeba mocniej obrac. Ja mam taki sposob: ulamuje palcami te
stwardniala koncowke i jesli sama lekko nie ustepuje jeszcze troche obieram.
Sezon na szparagi jeszcze sie nie skonczyl, warto jeszcze raz sprobowac i zycze
powodzenia i smacznego nastepnym razem
Aga
http://cuisine.republika.pl
Serdecznie zapraszam

1. Data: 2001-05-20 18:49:01

Od: "TomO" <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Michał Grzemowski" <p...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> pływającymi włóknami i bez śladu smaku szparagów. A nawet nie dodałem
> zasmażki jak zobaczyłem jaką to ma konsystencję.

Nie przetarłeś kremu przez sitko? To błąd.
Tomasz Ostrowicz

szukam przepisu na jabłecznik
..MP3..
Kapusta po mediolansku (dla amatorow galki)
lodowka ze strefa 0
ryz na sypko?