Niezależność

251. Data: 2002-12-11 09:02:01

Temat: Re: Niezależnoś
Od: Basia Zygmańska <j...@s...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Basiu, masz racje, mi tez ten tekst sie nie podoba. Ale jezeli
kucharzenie
> mamy przyrownywac do prostytucji?
> Swoja droga ze tez Joli komentarz rownie tak bardzo Cie nie
urazil...

Bo nie był skierowany wprost do kogoś.

Pzdrw.

Basia

252. Data: 2002-12-11 10:45:41

Od: "AsiaS" <a...@n...pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "FeLicja (Kasia)"
> Basiu, masz racje, mi tez ten tekst sie nie podoba. Ale jezeli
kucharzenie
> mamy przyrownywac do prostytucji?

Kasiu, a wiesz że ten tekst razi tylko tych którzy całkiem negują pracę
prostytutek i oceniają negatywnie? :(
Asia

253. Data: 2002-12-11 11:21:28

Od: "AsiaS" <a...@n...pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "agi ( fghfgh )"
> W naszym spoleczenstwie jest przyjete odbierac ten zawód i slowa z nim
> zwiazane w okreslony sposób. Np. nazwanie kogos dziwka badz prostytutka
> nie jest komplementem
Nazwanie dziwką- zgadzam się, prostytutką - jeszcze się zgadzam.
Ale co do zestawienia zawodów to już przestaje być zupelnie
kwestią językową, pozostaje jedynie w światopoglądzie nadawcy i odbiorcy.
Kod jest neutralny.
Asia

254. Data: 2002-12-11 11:21:47

Od: "agi ( fghfgh )" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

AsiaS wrote:

> Kasiu, a wiesz że ten tekst razi tylko tych którzy całkiem negują pracę
> prostytutek i oceniają negatywnie? :(

Nie tylko.
W naszym spoleczenstwie jest przyjete odbierac ten zawód i slowa z nim
zwiazane w okreslony sposób. Np. nazwanie kogos dziwka badz prostytutka
nie jest komplementem i nie w takim znaczeniu jest stosowane. W takim
tez znaczeniu slowa, terminy i porównania z tej dziedziny sa zazwyczaj
stosowane-jako wyraz pogardy i próba ponizenia porównywanej
osoby/czynnosci/zawodu/grupy zawodowej/etc. Oznacza to, ze ja nie majac
nic osobistego do pracy prostytutek takie porówanie moge odczytac jako
celowa prowokacje majaca na celu zdeprecjonowanie tego, co jest do niej
porównane.
pzdr
agi

255. Data: 2002-12-11 11:31:20

Od: "agi ( fghfgh )" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

AsiaS wrote:

> kwestią językową, pozostaje jedynie w światopoglądzie nadawcy i odbiorcy.
> Kod jest neutralny.

Dlatego warto uzgodnic swiatopoglady zanim sie wda w osobiste wycieczki
( co tez staralam sie zrobic :)
Natomiast co do kodu- nie jest neutralny. Cala ta sfera funkcjonuje w
swiadomosci spolecznej jako cos o okreslonym znaczeniu ( negatywnym )
Wszystko wiec co sie z nia wiaze moze i ma pelne prawo byc przez
odbiorce odebrane jako celowa obraza badz jej próba. To kwestia
spoleczna a nie indywidualnego nastawienia odbiorcy.
Porównujac _cokolwiek_ do prostytucji trzeba miec swiadomosc, ze 99 %
odbiorców ma prawo odczytac to porównanie jako negatywne a nie obojetne.
pzdr
agi

256. Data: 2002-12-11 11:39:58

Od: "AsiaS" <a...@n...pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "agi ( fghfgh )"
> Natomiast co do kodu- nie jest neutralny. Cala ta sfera funkcjonuje w
> swiadomosci spolecznej
Sęk w tym że świadomość społeczna zmienia się w oszałamiającym
tempie a wraz z nią język.

> Porównujac _cokolwiek_ do prostytucji trzeba miec swiadomosc, ze 99 %
> odbiorców ma prawo odczytac to porównanie jako negatywne a nie obojetne.
Nie zgodzę się z tymi 99% ale mniejsza z tym. Tak czy inaczej nawet jeśli to
1% to ten 1% ma prawo uznać tamtych 99 za niepoprawnych politycznie,
za nieetycznych itd ;)
Asia

257. Data: 2002-12-11 12:05:31

Od: "agi ( fghfgh )" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

AsiaS wrote:

> Sęk w tym że świadomość społeczna zmienia się w oszałamiającym
> tempie a wraz z nią język.

Zgadza sie. Przecinki sa coraz normalniejsze w uzyciu codziennym. Efekt:
'zaje..sty'= fantastyczny, 'ja p...le' = jestem poruszony, 'k..wa'
wstawiane gdzie tylko sie da. Tylko jestes pewna, ze to dobrze?
A poza tym- moze kiedys prostytucja nie bedzie skojarzeniem
pejoratywnym, obecnie nadal jeszcze jest.

> Nie zgodzę się z tymi 99% ale mniejsza z tym. Tak czy inaczej nawet jeśli to
> 1% to ten 1% ma prawo uznać tamtych 99 za niepoprawnych politycznie,
> za nieetycznych itd ;)

Sadze, ze jeszcze 99%. Przy czym 'ma prawo' nie równa sie 'na pewno
uzna'- to a propos zarówno tych 99 jak i tego 1%.
Rozmowa polega na dyskusji. Uzywajac okreslonych zwrotów zawsze trzeba
sie liczyc jak cos moze byc odebrane, nie dlatego, ze odbiorca ma zle
intencje- ale dlatego, ze w kazdym jezyku pewne zwroty, wyrazenia,
porównania maja swoje znaczenie. Dlatego jesli nasze sformulowania
odbiegaja od ogólnie obowiazujacych norm - musimy sie liczyc ze odbiorca
ma prawo odebrac je niezgodnie z naszymi intencjami a zgodnie z
obowiazujaca norma ( spoleczna, literacka, ortograficzna, stylistyczna,
srodowiskowa,...) I odbior taki a nie inny to nie poprawnosc polityczna
a swiadomosc istnienia pewnych funkcjonujacych _w danej chwili_ w
spoleczenstwie skrótów myslowych, form wizualizacji mysli- ogólnie zasad
komunikacji miedzyludzkiej.
pzdr
agi

258. Data: 2002-12-11 12:20:19

Od: "AsiaS" <a...@n...pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "agi ( fghfgh )"
> Zgadza sie. Przecinki sa coraz normalniejsze w uzyciu codziennym.
A teraz Ty zestawiasz wulgaryzmy ze zmianami polegającymi na zwiększeniu
szacunku do wszystkich zawodów:)

> A poza tym- moze kiedys prostytucja nie bedzie skojarzeniem
> pejoratywnym, obecnie nadal jeszcze jest.
To już zdecydowanie zależy od kręgu w jakim się obraca.
Dla niektórych jeszcze praca zawodowa kobiety
("tylko niższe warstwy społeczne są zmuszone do tego")
czy płatna nauka ("niesprawiedliwośc społeczna, wyzysk
i zubozenie kultury ") mają skojarzenia
pejoratywne.

> Sadze, ze jeszcze 99%. Przy czym 'ma prawo' nie równa sie 'na pewno
> uzna'- to a propos zarówno tych 99 jak i tego 1%.
To raczej dobrze:)

> Rozmowa polega na dyskusji. Uzywajac okreslonych zwrotów zawsze trzeba
> sie liczyc jak cos moze byc odebrane
Zgadzam się.

> nie dlatego, ze odbiorca ma zle
> intencje- ale dlatego, ze w kazdym jezyku pewne zwroty, wyrazenia,
> porównania maja swoje znaczenie.
Co nie znaczy że nie można używać języka zgodnie ze światopogladem
tej części społeczenstwa która ma równie ważne i usprawiedliwione
prawo do wysławiania się językiem zgodnym z tym światopoglądem.

>Dlatego jesli nasze sformulowania
> odbiegaja od ogólnie obowiazujacych norm - musimy sie liczyc ze odbiorca
> ma prawo odebrac je niezgodnie z naszymi intencjami a zgodnie z
> obowiazujaca norma
Norma szczęśliwie się zmienia a podważanie jednoznaczności
tego zwrotu sprzyja zmianom ("a więc niekoniecznie trzeba tę
pracę i określenie traktować negatywnie").
Asia

A generalnie się zgadzam z Tobą, jedyne co nas różni w tej dyskusji
to moje sprzyjanie owym zmianom.

259. Data: 2002-12-11 12:33:49

Od: "agi ( fghfgh )" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

AsiaS wrote:

> A generalnie się zgadzam z Tobą, jedyne co nas różni w tej dyskusji
> to moje sprzyjanie owym zmianom.

Tez nie do konca rózni :) Wszystko zalezy od zmian. Jedne mi sie
podobaja, inne nie, jedne popieram, inne wrecz przeciwnie mimo, ze wplyw
na ich postepowanie mam znikomy. Ot chocby jak nie podoba mi sie
ubozenie jezyka polskiego co mi zreszta wytknelas ( slusznie bo przyklad
byl nie do konca a propos- to po przemysleniu ).
pzdr
agi

260. Data: 2002-12-12 16:56:57

Temat: Re: Zmywarka byłoNiezależnoś
Od: "Xena" <t...@l...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Osoba znana wszem i wobec jako Basia Zygmańska zamieszkała pod adresem
<j...@s...gliwice.pl>
w artykule <news:askro1$vd1$1@news2.ipartners.pl> napisała w ten deseń:

> No ja uzywam takiego specjalnego srodka w spray'u, zawiera chyba kwas
> solny, ale jest bardzo skuteczny.

Możesz konkretniej co to za środek, ma jakąś nazwę, producenta? Da się
to gdzieś (w domyśle w Chorzowie ;-) kupić?

--
Pozdrówka
Tatiana

brat dłużnik
Andrzejki
jak powitać żone ?
stały repertuar awantur
LEGAL CABLE DESCRAMBLER mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmm 3636 [14/2]