Odp: spokrewnione małżeństwo i dzieci - genetyka

Data: 2005-07-06 14:15:11
Temat: Odp: spokrewnione małżeństwo i dzieci - genetyka
Od: "Zbigniew Rudzki" <m...@c...edu.pl>

Na pytanie chyba dosc trudno odpowiedziec w sposob precycyjny, tzn. podajac
% wzrostu ryzyka poszczegolnych chorob uwarunkowanych dziedzicznie. Istotne
moga byc miejscowe realia populacyjne. Pociecha na pewno w tym, ze polska
populacja mimo narodowej jednolitosci jest genetycznie bardzo zroznicowana i
nie stanowimy "Galapagos" z czestymi dziwnymi chorobami dziedzicznym, jak
np. fraknofoni w Kanadzie czy Zydzi aszkenazyjscy.

Najbardziej kompetentny bylby nie tyle genetyk, ale spec od poradnictwa
genetycznego -- tacy ludzie sa chyba zatrudniani przez wszystkie
uniwersyteckie osrodki pediatryczne. Ponizej literaura (nie, nie mozna
kliknac -- trzba pojsc do jakiejkolwiek uniwersyteckiej biblioteki medycznej
i zamowic).

Zbyszek

1. Bittles AH. Endogamy, consanguinity and community disease profiles.
Community Genet. 2005;8(1):17-20. Review.

2. Bittles AH. Consanguineous marriage and childhood health.
Dev Med Child Neurol. 2003 Aug;45(8):571-6. Review.

3. de Costa CM. Abstract Consanguineous marriage and its relevance to
obstetric practice.
Obstet Gynecol Surv. 2002 Aug;57(8):530-6. Review.