Okulary ochronne do komputera

1. Data: 2002-10-23 08:57:21

Temat: Okulary ochronne do komputera
Od: wbe <W_Borzestowski@omin_to.megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam szanownych grupowiczów

Moje pytanko do Was jest następujące. Czy istnieją okulary które pomogą
mi przeżyć odświeżanie monitorów CRT. Jak na razie to wstaję z
czerwonymi białkami jak jakiś wampir. Ile kosztują takie okularki o
ile oczywiście są ?
I drugie pytanko
Czy jeśli w mojej pracy muszę pracować 8 godzin przy komputerze to czy
pracodawca może mi zafundować takie okularki czy to zbytek łaski z
jego strony :-) ?
--
pozdrawiam,
Wojtek Borzestowski

2. Data: 2002-10-23 09:53:11

Temat: Re: Okulary ochronne do komputera
Od: "Gregor" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

po pierwsze nie masz obowiazku pracowac 8 godzin przy komputerze
po drugie obowiazkiek pracodawcy jest kupienie Ci okularow jak tez podnocka
pod nogi
pozdrawiam

3. Data: 2002-10-23 10:21:25

Od: "PeSz" <p...@u...com> szukaj wiadomości tego autora

Ile kosztują takie okularki o
> ile oczywiście są ?

okolo 200 - 250 zl w zakladzie optycznym dostaniesz

Pozdr
P.Sz

4. Data: 2002-10-23 10:39:49

Od: wbe <W_Borzestowski@omin_to.megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Gregor wrote:

> po pierwsze nie masz obowiazku pracowac 8 godzin przy komputerze

Toteż całych 8 nigdy nie przepracowuje, ale dziennie 6 bitych to na
pewno.

> po drugie obowiazkiek pracodawcy jest kupienie Ci okularow jak tez

Jakieś artykuły prawne do tego ? Bo jak ja pytałem naszą p. od BHP to
się dowiedziałem że mogą mi 120 zł zrefundować dla wady wzroku, lub 70
dla ochrony oczu.

--
pozdrawiam,
Wojtek Borzestowski

"Głośno mówię "Mała patrz! Cywilizowany świat!""

5. Data: 2002-10-23 10:44:28

Od: "Gregor" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

sam kupowalem ostatnio (niestety nie mialem sponsora) i zamknalem sie w 120
zl
jak juz masz sponsora to wybierz sobie ladne oprawki :)

6. Data: 2002-10-23 10:55:19

Od: "Andziej" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zgodnie z § 8 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1
grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach
wyposażonych w monitory ekranowe (DzU Nr 148 poz. 973 z dnia 10 grudnia 1998
r.):

"1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym na
stanowiskach z monitorami ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w
zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok,
zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych
przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w
ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora
ekranowego".

Interpretacja tego przepisu wywołuje wiele sporów. Jednak zgodnie z
informacją uzyskaną w Ministerstwie Zdrowia, nie chodzi tu o okulary
wyłącznie ochronne, czyli z filtrem stanowiącym osłonę dla oczu przed
promieniowaniem komputera. W związku z tym przepis ten należy interpretować
tak, iż pracodawcy powinni zwracać przede wszystkim wydatki na szkła
korekcyjne. Oznacza to, że lekarz ma obowiązek wydać stosowne zaświadczenie
osobie, która ma wadę wzroku, a pozostałym - nie musi. Pracownikom tym
pracodawca powinien zapewnić monitor, którego ekran jest pokryty warstwą
antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr montowany na monitorze.

Andziej/Gregor

7. Data: 2002-10-23 11:07:17

Od: "peter" <y...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak na razie to wstaję z
> czerwonymi białkami jak jakiś wampir.
To nie ma nic wspolnego z odswiezaniem monitora. Chodzi o czastki kurzu,
ktore wala z powierzchni monitora prosto w twoja otwarta galke oczna.
Najlepszym rozwiazaniem jest zakupienie *przez pracodawce* filtru na
monitor, np. Polaroid. Mozesz tez zaiwestowac w okulary... bo przy 8
godzinach siedzenia przy komputerze na dzien, juz pewnie za niedlugo takowe
ci beda potrzebne, i to nie tylko "do komputera" ale korekcyjne!

A swoja droga odswiezanie (w Hz) wplywa ogolnie na zmeczenie oczu. Czym
bardziej "miga" obraz (czyli im nizsze odswiezanie) tym gorzej. Takie
ergonomiczne minimum to 70-75Hz. Osobiscie pracuje przy 100Hz, ale to zalezy
od monitora i karty graficznej. Jesli sie na tym znasz i masz dokumentacje
monitora i karty graficznej podkrec sobie odswiezanie do gornej granicy,
jesli nie to popros informatyka.

> Czy jeśli w mojej pracy muszę pracować 8 godzin przy komputerze to czy
> pracodawca może mi zafundować takie okularki czy to zbytek łaski z
> jego strony :-) ?
Przepisy BHP mowia ile mozna "bezpiecznie" pracowac przy monitorze. Roznie
bywa z ustaleniami w roznych firmach. Jesli jest powiedziane, ze wolno
pracowac 4 godziny/dobe, to wlasnie tyle masz pracowac, ani godziny wiecej -
chociaz wiem, jak to wyglada w praktyce...:( Jesli pracodawca domaga sie
dluzszej pracy - zazadaj od niego dodatku zdrowotnego, filtru na monitor i
ewentualnie okularow. Jak sie nie zgodzi - do sadu pracy z nim albo naslac
na niego specow od przepisow BHP - niech zaplaci kare, to zmadrzeje!

pozdrawiam
piotr

8. Data: 2002-10-23 11:22:57

Od: wbe <W_Borzestowski@omin_to.megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Andziej wrote:

> Zgodnie z § 8 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
> dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na

Cóż, czyli grzecznie brać 70 zł i nie pyskować ;( resztę dołożyć z
własnej kieszeni.
Dzięki wszystkim za rady

9. Data: 2002-10-23 13:41:52

Od: "Andrzej Glowacki" <f...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr ma sporo racji w tym co pisze. Z własnego doświadczenia wiem, że
najszybciej męczy mi się wzrok przy zbyt niskiej częstotliwości odświeżania.
Według mnie powinna wynosić przynajmniej 100 Hz (ja ma odświeżanie 144 Hz).

Osobiście nie jestem zwolennikiem noszenia w takim przypadku okularów.
Lepszym rozwiązaniem jest dobry filtr na monitor (ja używam filtru Polaroid
CP-Universal Gold). Trudno jest mi powiedzieć w jakim stopniu kurz a w jakim
stopniu same cząsteczki materii przyczyniają się do zaczerwienienia oczu.
Pradwopodobnie cząsteczki materii wylatujące z luminoforu uderzają w kurz a
ten w oczy.

Kolejną zagadnieniem tutaj, jest tak zwany zespół suchego oka wynikający ze
zmniejszenia mrugania. Gdy pracujemy przy komputerze, szczególnie w
aplikacjach graficznych, koncentrujemy wzrok aby obserwować ruchy myszki i
zmniejszamy liczbę mrugnięć. To powoduje, że oka nie jest wystarczająco
nawilżane. Trzeba o tym pamiętać i starać się dużo mrugać ;-). Gdy to nie
pomoga, można sobie kupić tzw. sztuczne łzy (bez recepty).

Pozdrawiam, andrzej

10. Data: 2002-10-24 15:04:16

Od: Klasyk <k...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 23 Oct 2002 12:55:19 +0200, "Andziej" <a...@o...pl> wrote:

>Zgodnie z § 8 Rozporz?dzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1
>grudnia 1998 r. w sprawie bezpiecze?stwa i higieny pracy na stanowiskach
>wyposa?onych w monitory ekranowe (DzU Nr 148 poz. 973 z dnia 10 grudnia 1998

Tak przy okazji. Przed slynna reforma w 1998(?) pracujacym
przy komputerze przyslugiwal o 5 lat mniejszy wiek emerytalny.
Czy cos z tego zostalo? Bo gornikom nie zabrali zadnych
z ich wielu wolajacych o pomste do nieba przywilejow.

Cholesterol i cukier
pomocy
Nerki
Lekarz Stazysta___praca