Piernik świąteczny dojrzewający

1. Data: 2016-11-21 23:29:27

Temat: Piernik świąteczny dojrzewający
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Planuję zrobić i taki oto przepis wynalazłam:

http://cupcakefactory.pl/piernik-staropolski-dlugodo
jrzewajacy/

Jakieś uwagi, podpowiedzi? Powinno się toto udać?

Ewa

2. Data: 2016-11-22 00:34:19

Temat: Re: Piernik świąteczny dojrzewający
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 21 Nov 2016 23:29:27 +0100, FEniks napisał(a):

> Planuję zrobić i taki oto przepis wynalazłam:
>
> http://cupcakefactory.pl/piernik-staropolski-dlugodo
jrzewajacy/

> Jakieś uwagi, podpowiedzi? Powinno się toto udać?

Jeśli JUŻ zrobiłaś, to ma słabą szansę wyjść z tego po prostu jakiś tam
piernik, bo kilka tygodni leżakowania ciasta to mało - po upieczeniu
powinien się "przegryzać" w pergaminie i folii alu jeszcze min. 2 tygodnie,
żeby osiągnąć pełnię smaku i odpowiednią szlachetność, a i tak
długodojrzewajacym go nazwać nie można.

Sądząc z nazwy "długodojrzewający" w przepisie - pomyślałam, że on ma być
gotowy najwcześniej na Wielkanoc, bo prawdziwie dojrzewające piernikowe
ciasto leżakowało przed upieczeniem minimum kilka miesięcy do kilku lat
nawet - a tu tylko namiastka zdaje się. Można iść na skróty i nawet szynkę
"parmeńską" zrobić w tydzień.

3. Data: 2016-11-22 01:59:43

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-11-22 o 00:34, Ikselka pisze:
> Jeśli JUŻ zrobiłaś, to ma słabą szansę wyjść z tego po prostu jakiś tam
> piernik, bo kilka tygodni leżakowania ciasta to mało - po upieczeniu
> powinien się "przegryzać" w pergaminie i folii alu jeszcze min. 2 tygodnie,
Czytałam, że nie należy używac folii aluminiowej, bo szkodliwa dla zdrowia.
A ja schab jakis czaś temu zawinięty w folie upiekłam :'(

--
animka

4. Data: 2016-11-22 10:03:17

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Animka <a...@t...wp.pl> wrote:
> Czytałam, że nie należy używac folii aluminiowej, bo szkodliwa dla zdrowia.

Tak, to ja pisałam tu o tym, szczególnie odnosząc się do używania jej do
wykładania form i przykrywania podczas pieczenia.
Napisałam "w pergaminie i folii alu". Nigdy niczego nie zawijam wprost w
folię alu, a używam jej tylko do zabezpieczania zimnych produktów uprzednio
zawiniętych w pergamin (a raczej papier do pieczenia). Folia alu pełni rolę
zabezpieczenia przed nadmiernym wysychaniem - bardzo luźno owinięta wokół
pergaminu, aby jednak zachować minimalną cyrkulację powietrza i wilgoci.
Papier do pieczenia/pergamin izoluje produkt od folii.

--
XL

5. Data: 2016-11-22 16:56:38

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Planuję zrobić i taki oto przepis wynalazłam:
>
> http://cupcakefactory.pl/piernik-staropolski-dlugodo
jrzewajacy/

> Jakieś uwagi, podpowiedzi? Powinno się toto udać?

Z takiego ciasta co roku piekę małe pierniczki.
Jeśli przed świętami wciąż zęby łamią, dobrze robi zapuszkowanie ich z
jabłkiem.

6. Data: 2016-11-22 18:03:45

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 22.11.2016 o 16:56, Qrczak pisze:
> [...]
>
> Z takiego ciasta co roku piekę małe pierniczki.
> Jeśli przed świętami wciąż zęby łamią, dobrze robi zapuszkowanie ich z

W moim przepisie na pierniczki, które co roku robię, jest o połowę mniej
miodu, o łyżeczkę mniej sody, a zamiast mleka kwaśna śmietana w ilości
250ml. No i główna różnica jednak polega na tym, że pierniczki
dojrzewają (czyt. kruszeją) po upieczeniu, a tutaj ciasto ma czekać 4
tyg. w lodówce surowe.

Ewa

7. Data: 2016-11-22 18:08:03

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> 250ml. No i główna różnica jednak polega na tym, że pierniczki
> dojrzewają (czyt. kruszeją) po upieczeniu, a tutaj ciasto ma czekać 4

Ciasta przygotowanego wg początkowego przepisu nie odważyłabym się od
razu wałkować i wycinać z niego cokolwiek, konsystencją bowiem
przypomina moją brejkę chlebową.

8. Data: 2016-11-22 19:19:01

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 22.11.2016 o 18:08, Qrczak pisze:

> Ciasta przygotowanego wg początkowego przepisu nie odważyłabym się od
> razu wałkować i wycinać z niego cokolwiek, konsystencją bowiem
> przypomina moją brejkę chlebową.

No ale nie mów, że czekasz 4 tygodnie. Mojemu ciastu wystarczy noc w
lodówce i już się daje wałkować.

Zastanawia mnie idea "dojrzewania" surowego ciasta piernikowego, chociaż
o dojrzewających piernikach słyszałam od lat.

Ewa

9. Data: 2016-11-22 19:26:21

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> w ilości 250ml. No i główna różnica jednak polega na tym, że pierniczki
> dojrzewają (czyt. kruszeją) po upieczeniu, a tutaj ciasto ma czekać 4

Kiedyś był taki zwyczaj, że gdy rodziło się dziecię, zagniatano ciasto
na piernik. Po czym dawano je w garniec i kładziono gdzieś w piwnicach,
pomiędzy beczki z miodem i winem. Jak już miał nadejść czas wesela,
wtedy ciasto szło do pieca.

Obyczaj ten dotyczył panien, lecz gdyby dzisiaj między korzenie dosypać
troszkę dżenderu, to...

Jarek

--
I ja tam z gośćmi byłem, miód i wino piłem,
A com widział i słyszał, w księgi umieściłem.

10. Data: 2016-11-22 19:52:00

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks <x...@p...fm> wrote:

> Zastanawia mnie idea "dojrzewania" surowego ciasta piernikowego, chociaż
> o dojrzewających piernikach słyszałam od lat.

Dojrzewa jak ser dojrzewający czy inna dojrzewająca szynka. W końcu gluten
to także białko. Bakterie i enzymy z miodu robią z tym białkiem dobrą
robotę najwyraźniej.

--
XL

Dziś prawdziwej żywności...
Niemcy robią zapasy.
Moje pożyteczne fobie...
Coś elektrycznego do tarcia ziemnieków
Co zamiast pracowitego rogala na 11 listopada?