Płatki ułatwiają życie :-)

101. Data: 2016-09-02 18:20:24

Temat: Re: Płatki ułatwiają życie :-)
Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

> E tam. Szukaj uważniej - Tesco, LeClerc itp. Płatki jęczmienne
> błyskawiczne, np. firmy Melvit - też stosuję, drobne, fajne.
> https://www.google.pl/search?q=melvit+p%C5%82atki+j%
C4%99czmienne&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe
_rd=cr&ei=t6rIV4C2O4yAzAXxrJvAAQ
> Najlepsze są z firmy Kupiec:
> http://www.tabele-kalorii.pl/kalorie,Platki-jeczmien
ne-blyskawiczne-Kupiec.html

Sklepów ze "zdrową żywnością" zapewne też w trybunowej wsi nie ma. Jak
nic potrzebna wyprawa do metropolii.

102. Data: 2016-09-03 14:55:00

Od: Trybun <C...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-09-01 o 20:53, Qrczak pisze:

> Ale masz świadomość, że to nie jest ten sam zaimek?

Mam świadomość tego że za dużo oglądasz/słuchasz bajania w stylu p. Miodka.

103. Data: 2016-09-03 14:58:32

Od: Trybun <C...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

> A ziemniaki trzy razy gotowano w raz osolonej wodzie. Taka bieda była!
> Wtedy też zapałkę dzielono na czworo. Za sprawą braku onych zapałek
> (takoż i braku centralnego ogrzewania) we chłopskiej chacie ogień palił
> się bez przerwy przez większą część roku. Krupnik to taka zimowa zupa,
> na przednówku mogło już ziarna na nią nie być. Zimą dało się ją warzyć
> tak długo, jak potrzeba. Rozgotowane krupy miały kolejną zaletę -- przy
> brakach w uzębieniu spożyć było łatwiej.

Chyba znasz takie zwyczaje z jaśniepańskich domów. To już nawet nie za
króla ćwieczka a za komuny w bardzo wielu wiejskich domach nie palono w
nocy. Wieśniacy dogrzewali sobie łóżka nagrzanymi w piecach cegłami,
gumowymi bańkami z gorącą wodą itd.

Dobre sobie - kto wtedy mógł sobie pozwolić aby mu kaszy zabrakło.. Coś
takiego jak mięsko było zarezerwowane dla "klasy próżniaczej"..

Przy pełnym uzębieniu także zaleta - dobrze ugotowana kasza do zębów
się nie kleiła.

> [...]
> komuś rzeczywiście smakuje -- wtedy jest na pewno. Nadużyciem jest tylko
> nazywanie tego "krupnikiem". Większość spożywanych zup, to zupy bezimienne.
> Znane najwyżej jako "zupa, jaką gotuje ciocia Helena". Krupnik, to jeden
> z rzadkich przykładów dań, które mają swój kanon (a przynajmniej wyróżnik
> w postaci krupy). Poza tym rzecz jasna każdy może woleć barszcz z kartonika,
> zupę z płatków (najlepiej liofilizowanych) i pure z torebki. Jeśli woli
> zdająć sobie przy tym sprawę, że to fastfudztwo -- wszystko jest w porządku.
> Nazywajmy rzeczy po imieniu. Tak jest najlepiej.

I tu jestem gotów się zgodzić z taka opinią. Nazwijmy więc _TĄ_ zupę nie
krupnik a "Jęczmienna a`la Ikselka". A skoro w smaku i łatwości
przyrządzania okaże się lepsza i prostsza od tradycyjnego krupniku to
smakosze szybko zapomną o tej tradycji krupnikowej.

A tak juz nawiasem - choć mogę się tylko domyślać jak wygląda gotowanie
płatków jęczmiennych, to uważam że bardzo mało prawdopodobne jest to że
one w trakcje gotowania całkowicie rozpadną się na jakiś kleisty płyn.
Tak że najprawdopodobniej jakieś "krupy" z niej pozostaną.

104. Data: 2016-09-03 14:59:37

Od: Trybun <C...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-09-01 o 20:56, Qrczak pisze:

> No to zostaje już tylko samodzielna uprawa.

Oj miastowa... Wyobraź sobie że kasza a tym bardziej płatki z niej to
wyrób przetworzony, taki z fabryki a nie z pola. :-P

105. Data: 2016-09-03 15:00:07

Od: Trybun <C...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-09-02 o 00:28, Ikselka pisze:

> [...]
> https://www.google.pl/search?q=melvit+p%C5%82atki+j%
C4%99czmienne&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe

To na nic, nawet "przerycie gruntowne całego sklepu (Tesco) nic nie
daje... Są z kaszy jaglanej, gryczanej, od płatków owsianych uginają się
półki, ale tych jęczmiennych zwyczajnie nie ma.

106. Data: 2016-09-03 15:00:59

Od: Trybun <C...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-09-01 o 20:57, Qrczak pisze:
> Dnia 2016-09-01 13:15, obywatel Trybun uprzejmie donosi:

> I nowę gramatykę polskę.

"O tę polske"..

107. Data: 2016-09-03 15:24:45

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Trybun napisał:

> [...]
> króla ćwieczka a za komuny w bardzo wielu wiejskich domach nie palono
> w nocy. Wieśniacy dogrzewali sobie łóżka nagrzanymi w piecach cegłami,

Takie działanie jest niemożliwe z punktu widzenia termodynamiki. Żeby
nagrzać łóżko cegłą, bądź mieć gorąca wodę do termoforu, trzeba mieć
gorący piec. Ten ma pojemność cieplną daleko większą od wymieninych
utensyliów sypialnianych. A już zwłaszcza taki porządny chłopski piec,
co pół chałupy zajmował. Nawet jak żadna westalka w nocy w nim nie paliła,
to dość był gorący na krupnicze zastosowania, a i wyspać się było można
na zapiecku.

> Dobre sobie - kto wtedy mógł sobie pozwolić aby mu kaszy zabrakło..
> Coś takiego jak mięsko było zarezerwowane dla "klasy próżniaczej"..

Na przednówku zdarzały się braki zboża na chleb. Pieczono wtedy na
przykład z bobu.

> Przy pełnym uzębieniu także zaleta - dobrze ugotowana kasza do zębów
> się nie kleiła.

Nie znam zjawiska klejenia się kaszy do zębów. Widać te moje są dobrze
gotowane. Ale wiem z teorii (sam nie jadam), że rozgotowane produkty
zbożowe znane są pod nazwą "kleik".

Jarek

--
Figi migi, idź spać za piec do Jadwigi.

108. Data: 2016-09-03 16:30:34

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2016-09-03 14:55, obywatel Trybun uprzejmie donosi:

Tak jak podejrzewam, nie masz.

109. Data: 2016-09-03 16:35:07

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2016-09-03 15:24, obywatel Jarosław Sokołowski uprzejmie donosi:

> Na przednówku zdarzały się braki zboża na chleb. Pieczono wtedy na
> przykład z bobu.

Albo z żołędzi.

> Nie znam zjawiska klejenia się kaszy do zębów. Widać te moje są dobrze
> gotowane. Ale wiem z teorii (sam nie jadam), że rozgotowane produkty
> zbożowe znane są pod nazwą "kleik".

I muszą straszliwie oporne być te błyskawiczne, że trzeba je gotować.

110. Data: 2016-09-03 16:35:51

Od: Qrczak <q...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2016-09-03 14:59, obywatel Trybun uprzejmie donosi:

> Oj miastowa... Wyobraź sobie że kasza a tym bardziej płatki z niej to
> wyrób przetworzony, taki z fabryki a nie z pola. :-P

Tak, a mleko z kartonu.

Weków nie ma nigdzie!
Znalezione
cukinia lub kabaczek - najlepszy przepis
Bób prażony
Dedykacja