Pomidorowy obłęd

131. Data: 2013-06-30 19:04:25

Temat: Re: Pomidorowy obłęd
Od: Sara <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-06-30 18:55, Ikselka pisze:

> Już masz polską nazwę rusztu - GRZEWŁO. Autor - Ikselka. Powinnaś być
> zadowolona :-)

Chciałabyś, ale nic z tego.

Słowiański ruszt nazywał się *na lěsě (tzn. 'na kracie'; lasa była
plecionką z prętów, czyli drewnianą kratą - był to rodzaj rusztu do
suszenia owoców lub grzybów) - i powstała stąd forma prasłowiańska
*nalěs?nik? (naleśnik), znacząca też i to, co obecnie nazywamy rusztem -
dawniej służyło do suszenia owoców, ale i też do pieczenia, jeśli
drewniane pręty zastąpić metalowymi.
Tak więc dawny ruszt = naleśnik.
Oczywiście zmiana znaczeń wędrowała w czasie, ale wg obecnej wiedzy
wygląda to właśnie tak.

132. Data: 2013-06-30 19:09:23

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 30 Jun 2013 19:04:25 +0200, Sara napisał(a):

> [...]
> drewniane pręty zastąpić metalowymi.
> Tak więc dawny ruszt = naleśnik.
> Oczywiście zmiana znaczeń wędrowała w czasie, ale wg obecnej wiedzy

Obecna zatem będzie GRZEWŁO - bo nalesnik już zajęte na co innego.

I w kwestii formalnej - jak sądzisz, czy słonie biegały po puszczy
starosłowiańskiej? Wszak nazwa staropolska istnieje 3333-)
--
XL
"Szczęście jest jak motyl, ścigaj je, a umknie ci. Usiądź spokojnie, a

133. Data: 2013-06-30 19:18:49

Od: Sara <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-06-30 19:09, Ikselka pisze:

> Obecna zatem będzie GRZEWŁO - bo nalesnik już zajęte na co innego.
Nie, przecież obecna jest. Ruszt.
Wymyśl coś lepszego.

> I w kwestii formalnej - jak sądzisz, czy słonie biegały po puszczy
> starosłowiańskiej? Wszak nazwa staropolska istnieje 3333-)

Mamuty.
Zażartowałam leciutko z Ciebie, sorki. Nie każdy oznacza trójkami,
kreskami i nawiasami, że się uśmiecha i niektórym trudno się połapać.

134. Data: 2013-06-30 20:06:08

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 30 Jun 2013 19:18:49 +0200, Sara napisał(a):

> Nie, przecież obecna jest. Ruszt.
> Wymyśl coś lepszego.

> Mamuty.

Słonie. O słoniach mówię.

> Zażartowałam leciutko z Ciebie, sorki. Nie każdy oznacza trójkami,
> kreskami i nawiasami, że się uśmiecha i niektórym trudno się połapać.

Grzewło.
--
XL
"Szczęście jest jak motyl, ścigaj je, a umknie ci. Usiądź spokojnie, a
spłynie na twoje barki." A. de Mello.

JAJCA
Polskie Knajpy
Czas szparagów...