Pompa do kaskady w oczku wodnym

1. Data: 2003-06-04 11:32:09

Temat: Pompa do kaskady w oczku wodnym
Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

witam !

Taki problem: jest sobie działka, na niej oczko wodne. Rodzicom zamarzyła
się tam kaskada, do jej uruchomienia niezbędna jest jakas pompa. I teraz
moje pytania:
- jak dobrać wydajność pompy? Podawane przez producenta 2500l/h czy 7000l/h
mogę sobie przeliczyć na l/s i wyobrazić sobie jak będzie wyglądało pół czy
półtora litra na sekundę. Ale jak te wartości będą się miały do
rzeczywistości? Zdławionej paroma metrami szlaucha między pompą a początkiem
kaskady? Albo może inaczej: jakie pompy okazały się wystarczające do waszych
kaskad?
- w sklepach widzę pompy Gardeny bądź Hozelocka oraz polskie Aquacośtam.
Przy podobnych parametrach róznica w cenie jest ponad trzykrotna. A różnica
w jakości?
- chodzi mi po głowie nie kupowanie pompy "do fontann i kaskad" tylko
jakiejś taniej "pompy zanurzeniowej". Za cenę nawet tej polskiej aquy kupie
pompę o sporo większej wydajności i dostosowaną do pompowania wody brudnej.
Pompa włączana byłaby raczej tylko w czasie wizyt na działce (kilka godzin
max.). Ona niby nie jest do pracy ciągłej, ale przeglądałem jej instrukcję i
nie widziałem żadnego parametru określającego max. czas pracy ciągłej. Co o
tym sądzicie?

J.

2. Data: 2003-06-04 12:15:02

Temat: Re: Pompa do kaskady w oczku wodnym
Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> - jak dobrać wydajność pompy? Podawane przez producenta 2500l/h czy 7000l/h

gdzieśtam była podawana zasada: objętość oczka ma być przepompowana
w ciągu 3-5 godzin.

> [...]
> kaskady? Albo może inaczej: jakie pompy okazały się wystarczające do waszych
lepiej się sprawują te, które mają większą wysokość podnoszenia.

> - w sklepach widzę pompy Gardeny bądź Hozelocka oraz polskie Aquacośtam.
> Przy podobnych parametrach róznica w cenie jest ponad trzykrotna. A różnica
> w jakości?
Przede wszystkim różnica w łożyskowaniu wirnika - polskie mają
ośki stalowe a tulejki plastikowe, zachodnie - mają łożyskowanie
ceramiczne.
U mnie stalowa ośka wytrzymywała góra 2 tygodnie, a ceramiczna -
pracuje drugi rok bez zużycia.

> [...]

> nie widziałem żadnego parametru określającego max. czas pracy ciągłej. Co o

Weź pod uwagę, że one nie tylko nie są przystosowane do pracy ciągłej.
Poza tym jest inna konstrukcja, uszczelnienia, no i znacznie mniejsza
sprawność.

Krzysztof

3. Data: 2003-06-04 12:17:21

Od: "bobee" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mogę sobie przeliczyć na l/s i wyobrazić sobie jak będzie wyglądało pół

http://www.uruk-hai.it.pl/~bobee/ogrod/oczko/oczko_o
ld/4_sierpien_2_dzialka_
11.jpg
tak daje pompa z wydajnosci 3000l/h (kanalek ma ok 25 cm szerokosci)

> - w sklepach widzę pompy Gardeny bądź Hozelocka oraz polskie Aquacośtam.

aquqel pf-4 czy jakos tak - taka pompuje :-)

to niewiele ...........

4. Data: 2003-06-04 12:22:51

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "bobee" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

http://www.uruk-hai.it.pl/~bobee/ogrod/oczko/oczko_o
ld/4_sierpien_2_dzialka_
> 11.jpg
> tak daje pompa z wydajnosci 3000l/h (kanalek ma ok 25 cm szerokosci)

O dzięki :-) Tu przynajmniej widzę naocznie efekt.

> aquqel pf-4 czy jakos tak - taka pompuje :-)

ja mam ochotę na pompe o piętro wyższą, wydajność 7000l/h

J.

5. Data: 2003-06-04 12:30:04

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krzysztof Wilk" <w...@m...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> ceramiczne.
> U mnie stalowa ośka wytrzymywała góra 2 tygodnie, a ceramiczna -

No jest to argument. Ale ta cena... za 600zł różnicy chyba wolę zamówić
zapasowy wirnik i w wolnych chwilach dorobić mu tuleje choćby z mosiądzu.
Doguglałem się jeszcze informacji, że szybko się w nich zapychają filtry i
warto je zmienić na większe. A gdyby z filtra zrezygnować? Stawik jest i tak
przed każdym sezonem czyszczony a w trakcie sezonu raczej nikt pompynie
będzie wyciągał, żeby wyczyścić filtr. Czy wyjęcie tej gąbki filtrującej i
zostawienie samej kratki, zeby pompy nie uszkodziły grubsze śmieci miałoby
sens?
Od razu mówię, że stawik jest na tyle duży, że własności czyszczace takiego
filterka w pompie są w jego skali niewielkie i raczej chodzi mi o
bezpieczeństwo samej pompy.

> Weź pod uwagę, że one nie tylko nie są przystosowane do pracy ciągłej.
> Poza tym jest inna konstrukcja, uszczelnienia, no i znacznie mniejsza
> sprawność.

Uszczelnienia są tym argumentem, którego się boję. Bo sprawnośc mi nie
przeszkadza, to ma byc i tak do pracy "weekendowej" jedynie na czas wizyt na
działce. A wydajność - najtańsza z tych pomp ma i tak większą niż największe
ogrodowe (Z tych popularnych przynajmniej).

J.

6. Data: 2003-06-04 12:41:54

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

7. Data: 2003-06-04 12:57:03

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

A i jeszcze jedno pytanie, też bardziej techniczne niz ogrodowe, ale grupa
pasuje ;-)

Czym najlepiej kleić elementy (kamienne - kamień polny, piaskowiec) takiej
kaskady? Myslałem o uzyciu mrozoodpornej zaprawy do gresu/terakoty, ale może
coś tańszego? Może zwykła zaprawa murarska? Może zaprawa czyms uszczelniana
(np. szkłem wodnym)?

J.

8. Data: 2003-06-04 13:08:07

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
może
> coś tańszego? Może zwykła zaprawa murarska? Może zaprawa czyms
:)
ja murowalem na zwykly beton
ale samo loze koryta potoczku
chce wylozyc izolacyjna folia budowlana
i na to dopiero polozyc ostatnia 3-4 cm warstwe betonu
w ktorej min tez osadze drobniejsze kamienie
:)

9. Data: 2003-06-04 13:23:50

Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> działce. A wydajność - najtańsza z tych pomp ma i tak większą niż największe
> ogrodowe (Z tych popularnych przynajmniej).

Przy nieczęstej pracy, uszczelnienia powinny długo wytrzymać.
Chyba jednak dla Ciebie taka pompa (do brudnej wody) będzie najlepsza.
A ze stawowych to są tańsze od Hozelocka, np Royal miały
ceramiczne łożyska, Hellsnery chyba też. W niektórych marketach
były kiedyś przeceniane starsze modele.

Krzysztof

10. Data: 2003-06-04 13:30:49

Od: Krzysztof Wilk <w...@m...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tadziu,

> [...]
> i korytem 40-50 cm szerokim
> :)
> jakiego rzedy wydajnosc musiala by miec pompa do niego

Jakaś starsznie mocna. Ja sam nie spotkałem pomp stawowych
o wyskości tłoczenia większej niż 3 metry. Tzreba będzie bardzo szukać.
I wydajność podstawowa też musi być ogromna, aby po wyciśnięciu
na 5 metrów coś jeszcze ciurczało.
Przekrój węża wyjdzie Ci z końcówki pompy.

> ps. dzis powinna zakwitnac pierwsza z Twoich lilii
> ta bordowa/czerwona
Fajnie!
ta lilia przywędrowała do mnie od Krzyśka Marusińskiego i Jemu
musimy też podziękować.

Krzysztof

lilaki
Nawodnienie - automatyka
typowy osiedlowy żywopłot- co to za roślina?
Kiedy tarlo
Za wysoko przycięty żywopłot