Potrawa indyjska

1. Data: 2003-07-17 16:09:21

Temat: Potrawa indyjska
Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zrobiłam dzis na obiad "Indisches curry Hunchen Madras" Koch set Knorra.
Przywiozłam to cudo ostatnio z Berlina, tak na spróbowanie ( bo ładne
pudełko było, w kolorze lila, moim ulubionym ;).
I jest to genialnie dobre, i żałuje, ze knorr nie wprowadził tego na polski
rynek, wiec bede probowac odtworzyc z naturalnych składników. I w zwiazku z
tym prosze o pomoc, czylio skorygowanie moich domysłów (rowniez
tłumaczenowych) oraz własne pomysły, jesli ktos ma wprawe w robieniu potraw
z rodowodem indysjkim :)

Oryginalnie w pudełku znajdują sie 3 paczuszki: z ryżem, z marynatą, i z
sosem.
Z ryzem sobie poradze ;) Oryginalnie jest to normalny ryż z papryką, i
gotuje sie go jak na risotto. Tak wiec jest to do powtórzenia, bez
najmniejszych problemów.

Schody zaczynają sie teraz.
*Marynata*
Otóz filety z kurczaka nalezy pokroic i zamarynowac.
Podane przez Knorra składniki tejże ( miło ze podali na pudełku osobno
składniki kazdej torebki, bedzie łatwiej podrobic ;) ):
- Speisesalz - czyli w g mnie sól ;)
- Weizemehl - mąka pszenna
- Gewurze - no warzywka, ale ma ktos pomysły jakie? z wyglądu nei dało sie
wywnioskowac, bo było wszystko sproszkowane...
- Sojasauce - to wiadomo;
- Zucker - tez wiadomo
- Geschmackverstarker Mononatriumglutamat - jak poejrzewam jest to jakas
chemia polepszająca smak, i ten składnik musze pominac przy własnej wersji;
- Curry - pytanie, ile tego dodac, zeby nadało kolor, naprawde delikatny
smak, i zeby nie zepsuc całosci;
- Shripmpsextrakt- wiem, zekrewetkowe, ale nie mam zupełnei pomysłu czym
to zastapic, albo czy mozna to dostac w polskich sklepach;
- Maltodextrin - duzy znak zapytania
- pflanzliches Ol - olej;
- Aroma (mit Sellerie) - dodam moze suszonego selera, albosól selerową
(jelsi gdzies dostane).

*Sos*
- Cukier
- modifizierte Starke - czy to jest mąka ziemniaczana?
- mąka pszenna - ile jej dac?
- papryka - z tego co widziałam raczej kawałki niz sproszkowana
- sól
- pomidory - nie mam pojecia w jakiej postaci... bo w sosie ich nei
zauwazyłam
- oczywiscie jakies polepsacze smakuw ilosci sztuk trzy;
- znowu Maltodextrin
- pflanzliches Fett - macie pomysł jaki to moze byc tłuszcz dokladnie?
- Curry - ponowne pytanie, ile, bo naprawde było to lekko wyczuwalne
tylko. (np w sosie Uncle Bens curry ze słoika woń curry jest tak mocna, ze
dla mnie odrzucająca)
- Milchzucker - czy to jest laktoza, czy cos innego? I pewnei mozna
zastapic normalnym cukrem?
- jakis aromat, ale nie zdradzili jaki :(
- sos sojowy
- warzywa (tez nei napisali jakie) - ma ktos pomysł jakie są
charakterysyczne dla kuchni indyjskiej?
- trawka cytrynowa - nei wiem w jakiej formie sie to podaje? podgotowane,
suszone? swieze?
- cebula
- oliwa
- czosnek
- Milcheiweiss - tłumaczenie ze białe mleko, jest chyba zbyt łopatoliczne,
prawda?
- ananas
- jabłko
- glukosesirup
- imbir
- pieprz kajenski
- sok cytrynowy
- Rote - Bete - Extract - jakis barwnik zapewne, czym to zastapic?

No i jak to sie zagotuje nalezy dodac jabłko pokrojone w wieksza koste i
creme fraiche (dałam nasza kwasna smietane).

Mysle, ze z marynatą dam sobie rade, w koncu trudno ją zepsuc :)

Ale nie mam zielonego pojęcia jak zabrac sie za sos.

Help, dobrzy ludzie :)

--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154
howuser&userid=39102

1. Data: 2003-07-17 20:36:15

Temat: Re: Potrawa indyjska
Od: "Ewa \(siostra Ani\) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Dans la news:o38b54fvo3i2.dlg@Lia.pyry.net,
Lia <L...@a...poczta.onet.pl> a écrit:

[duzy ciach]

- Curry - pytanie, ile tego dodac, zeby nadało
> kolor, naprawde delikatny smak, i zeby nie zepsuc całosci;

To jest jedyna rzecz istotna w tej calej historii. I to jest kompozycja
kilku (od pieciu wzwyz...) przypraw.

[duzy ciach]

> - Aroma (mit Sellerie) - dodam moze suszonego selera, albosól
> selerową (jelsi gdzies dostane).

Ewantualnie i opcjonalnie.

[duzy ciach]

> Ale nie mam zielonego pojęcia jak zabrac sie za sos.
>
> Help, dobrzy ludzie :)

Poczekaj na Ize Sowule, moze sie pojawi :-)
... albo pogooglaj jej przepisy.

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2003-07-17 20:51:43

Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2003-07-17 22:36:15 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *Ewa (siostra Ani) N.* skreślił te oto słowa:

> Poczekaj na Ize Sowule, moze sie pojawi :-)
> ... albo pogooglaj jej przepisy.

Dzieki za hint :)

1. Data: 2003-07-17 21:22:20

Od: "Bee" <b...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lia" <L...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> - Maltodextrin - duzy znak zapytania

Maltodesktryna ale to pewnie wiadomo;) To jakiś dodatek smakowy i zapachowy,
ma właściwości słodzące, na http://www.eko.org.pl/wege/art28.htm niezbyt
zachęcająco opisany.

> Lia GG 1516512 ICQ 166035154

Gosia

1. Data: 2003-07-17 21:24:22

Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2003-07-17 23:22:20 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *Bee* skreślił te oto słowa:

> Maltodesktryna ale to pewnie wiadomo;) To jakiś dodatek smakowy i zapachowy,
> ma właściwości słodzące, na http://www.eko.org.pl/wege/art28.htm niezbyt
> zachęcająco opisany.

Hmmm, a takie smaczne było ;))

dzieki :)

1. Data: 2003-07-17 21:43:03

Od: "Blancanieves" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lia" <L...@a...poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:o38b54fvo3i2.dlg@Lia.pyry.net...
[ciach]

| - Speisesalz - czyli w g mnie sól ;)
Bingo! Dosłownie sól jadalna.

| - Gewurze - no warzywka, ale ma ktos pomysły jakie? z wyglądu nei
dało sie
| wywnioskowac, bo było wszystko sproszkowane...

Może marchew, kalafior, ziemniaki???

modyfikowana skrobia - moim zdaniem mąka ziemniaczana

| - pflanzliches Fett - macie pomysł jaki to moze byc tłuszcz
dokladnie?

tłuszcz roślinny - może być np. olej słonecznikowy

| - Milchzucker - czy to jest laktoza, czy cos innego?
dokładnie: cukier mleczny, czyli laktoza.

Mam nadzieję, że choć trochę pomogłam.
Pozdrawiam serdecznie,
Kasia

1. Data: 2003-07-17 21:53:31

Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2003-07-17 23:43:03 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *Blancanieves* skreślił te oto słowa:

> Mam nadzieję, że choć trochę pomogłam.

Dzieki Ci :)
Powoli ten sos zaczyna nabierac realnych kształtow w mojej głowie,
jak mi sie uda w najblizszej przyszłosci zrobic cos jadalnego z tego to
podam dokladny przepis :)

1. Data: 2003-07-17 23:46:26

Od: "Izabela Sowula" <i...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Lia <L...@a...poczta.onet.pl> napisał(a):

> Dnia 2003-07-17 22:36:15 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
> przyrody grupowicz *Ewa (siostra Ani) N.* skreślił te oto słowa:

> Dzieki za hint :)

No i jestem :-)

Nie znam sie na niemieckim tak dobrze, ale jak zwykle w gotowych potrawach sa
tam na pewno dosmaczacze no i na pierwszy rzut oka ten sos sojowy to nie za
bardzo mi pasuje do kuchni indyjskiej.

Madras, to rejon poludnia indii, gdzie uzywa sie dosc ostrych przypraw
(ostrych chilli i moze np. mielona kolendra).

Pomysle jaki przepis podrzucic na ten temat a poki co poczukaj w google pod
izasow, taki e-mail uzywalam dawniej piszac z onetu.

O ile pamietam podawalm niezly przepis na curry z kurczaka w sosie z mleka
kokosowego.
Inne curry kurczacze podawalam rowniez, ale sa bardziej pracochlonne.

Iza

1. Data: 2003-07-18 00:14:37

Od: "Izabela Sowula" <i...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> - Maltodextrin - duzy znak zapytania
> - pflanzliches Ol - olej;
> - Aroma (mit Sellerie) - dodam moze suszonego selera, albosól selerową
Przepraszam, ze nie doczytalam twojego postu do konca i juz odpowiedzialam -
tutaj uzupelniam.
Make Knorr uzywa pewnie do zageszczenia sosu - nie jest to oryginalny sposob.
Olej - od rodzaju oleju wiele zalezy - my przyzwyczailismy sie do oliwy, ale
uzyc mozna palmowego lub kukurydzianego, a jesli masz tylko rzepakowy to tez
bedzie.
W oryginalnych hinduskich potrawach albo robi sie przyprawe curry w trakcie
przygotowywania danej potrawy, albo tez uzywa gotowej okreslonego rodzaju.
W regionie Madras przyprawy bylyby prazone (nasiona na suchej dosc cieplej
patelni) przed zmieleniem.
Podaje przepis na curry powder z tamtego regionu w osobnym watku.

> [...]
> - pieprz kajenski
> - sok cytrynowy
> - Rote - Bete - Extract - jakis barwnik zapewne, czym to zastapic?

Sos zapewne jest na bazie smazonej cebuli, gdzie po skarmelizowaniu dodaje
sie czosnek i swiezy imbir(podsmazyc lekko) potem curry, pieprz kajenski (na
czubku noza), przesmaz krotko, dodaj swiezego pomidora - przesmarz, az sie
tluszcz zacznie oddzielac od reszty (5-15 min).
Sol dodaj na koncu i ew soku cytrynowego lub lepiej z limonki dla
podkreslenia smaku.
Do tego sosu mozna dodac lekko podgotowanych warzyw (marchew, fasolka,
oberzyna - ale uprzednio podsmazona - wszystkie pasuja) oraz troche wody i
siup do pieca (bo sie w piekarniku nie przypali).
Trawa cytrynowa, sos sojowy, tez nie jest uzywana w Indiach
> No i jak to sie zagotuje nalezy dodac jabłko pokrojone w wieksza koste i
> creme fraiche (dałam nasza kwasna smietane).

Tez tak mozna :-)

1. Data: 2003-07-18 00:19:49

Temat: Re: Potrawa indyjska - LINEK
Od: "Izabela Sowula" <i...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Musze leciec - nie bede miala czasu porzetlumaczyc mojego przepisu zerknij
na :
http://www.teknet.net.au/~bobb/Indian/Madras%20Curry
%20Powder.htm

nie musisz miec curry lisci - jesli masz czas to zrob sobie te mieszanke i
experymentuj dalej :-)

Iza

Czy ktos zna NORMALNY przepis na gofry
ciasto na ostro