Problem z dobraniem szkiel

1. Data: 2004-09-29 10:27:20

Temat: Problem z dobraniem szkiel
Od: "Mycha" <v...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie dawno niewidzanych,
wiem, ze paru 'okularnikow' na grupie jest, a moze nawet jakis okulista sie
trafi? :)
Otoz mam problem z nowymi szklami do moich okularkow.
Wada jest bardzo nietypowa
Oko lewe ma az - 4,5 sfera
Oko prawa + 1,5 cylinder 105
(to potwierdzone z kilku gabinetow dane)
Niestety szkla kontaktowe nie wchodza w gre (jestem osoba niepelnosprawna,
raczej sobie nie poradze), nie wchodzi tez w gre, z tego co wiem, laserowa
korekcja (lista przeciwskazan).
Do tej pory uzywalam szkiel -2,5 i +1,5 cyl. 105.
Z wzgledu jednak, ze pojawil sie duzy dyskomfort np. w ogladaniu tv (napisy
szczegolnie :( )
okulista po dlugich rozwazaniach, co bedzie lepsze, zdecydowal, ze
sporobujemy dac -4,5 i 0.
W gabinecie bylo nawet dobrze w takich szklach, czytalam drobny druk, choc
mowilam, ze mam wrazenie, ze oko lewe musi sie jakby przestawic, wyostrzyc
obraz. Okulista stwierdzil, ze to normalne.
Mam wiec owe szkielka od 24 godzin, ale zauwazylam z niepokojem, ze nieco
rozmywa mi sie czasem druk przy czytaniu, potem wyostrza, ale mam wrazenie
jakby ' skakania', no i niestety tak jakby lekkie bole glowy tez sie
pojawialy.
Czy jest mozliwe, ze jednak to zle dobrane szkla? Ze trzeba bedzie wrocic
do starych lub znowu szukac okulisty?
Czy jest szansa, ze lewe oko krotkowidzace sie jakos 'przestawi'?
Poradzcie prosze
Monika

PS. A jakby ktos znal dobry gabinet okulistyczny w Czestochowie to prosze o
namiary.

2. Data: 2004-09-29 15:15:23

Temat: Re: Problem z dobraniem szkiel
Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

cje2m4$26o$...@i...gazeta.pl,
Mycha <v...@g...pl>:

> [...]
> wrocic do starych lub znowu szukac okulisty?
> Czy jest szansa, ze lewe oko krotkowidzace sie jakos 'przestawi'?

Nie napisalas, ile masz lat, nie wiadomo, jak u Ciebie z akomodacja.
Do nowych szkiel dobrze jest przyzwyczajac sie stopniowo.
Oczywiscie dyskomfort moze powodowac duza roznica mocy miedzy szklami lewym
i prawym.

Tak czy siak, jesli problemy do blizy w -4.5 beda sie utrzymywac, to mozesz
czytac w starych, a nowych uzywac do dali (o ile dasz rade zmienic
okulary?).

Jesli masz 40 lat lub wiecej, to zdecydowanie powinnas czytac w slabszych
okularach.

Zastanawiam sie jeszcze, czemu nie zdecydowal sie dac tego dodatniego
cylindra do prawego, skoro dobrze tolerowalas. Byc moze aby zmniejszyc w ten
sposob roznice miedzy szklami.

Nie jestem okulista.

--
Robert

3. Data: 2004-09-30 08:13:01

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

cje2m4$26o$...@i...gazeta.pl,
Mycha <v...@g...pl>:

> Oko lewe ma az - 4,5 sfera
> Oko prawa + 1,5 cylinder 105

Jeszcze jedna uwaga, choc pewnie spozniona: dobierajac oprawki przy tak
duzej roznicy miedzy szklami staraj sie wybrac takie, ktore daja pozycje
szkla mozliwie blisko galki ocznej: wowczas niekorzystny wplyw znieksztalcen
geometrycznych (gl. zmniejszenie obrazu w lewym szkle) bedzie najmniejszy. Z
reguly beda to oprawy z malymi szklami.

--
Robert

4. Data: 2004-09-30 10:33:30

Od: "Mycha" <v...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"RobertSA" <u...@o...pl> napisał:

> cje2m4$26o$...@i...gazeta.pl,
> Mycha <v...@g...pl>:

[ciacho]

> [...]
> Do nowych szkiel dobrze jest przyzwyczajac sie stopniowo.
> Oczywiscie dyskomfort moze powodowac duza roznica mocy miedzy szklami

No lat nieco powyzej 30-tki.
Roznica duza, to prawda, dlatego tez nie chcial okulista dac juz tego plusa
z cylindrem.
Podobno regula to znoszenie najwyzej 3 dioptrii roznicy pomiedzy szklami.
Dzis juz ten dyskomfort jest mniejszy, bol glowy mniejszy, zmeczenie tez, no
i rozmazywanie rowniez jakby powolutku ustepuje, wiec moze sie przywyczaje.
Ksiazeke tez sie da czytac, ale najlepiej z odleglosci jakichs 60 cm. :)
Tylko tu znowu sie zastanawiam, czy skoro musze sie przyzwyczajac, to nie
znaczy, ze dzieje sie cos zlego.

> Tak czy siak, jesli problemy do blizy w -4.5 beda sie utrzymywac, to
> mozesz
> czytac w starych, a nowych uzywac do dali (o ile dasz rade zmienic
> okulary?).

Prawde mowiac czytac (przynajmniej ksiazke, bo ekran komputera to juz co
innego) to moge i bez okularow, taki to urok wady. Kwestia, czy to aby
zdrowe, bo w tym momencie zawsze obciazam jedno oko.
No i przy tej mocy szkla moze byc problem z przestawianiem sie.

> [...]
>
> Zastanawiam sie jeszcze, czemu nie zdecydowal sie dac tego dodatniego
> cylindra do prawego, skoro dobrze tolerowalas. Byc moze aby zmniejszyc w

No chyba tak, bo jednak wieksza roznica moglaby sie skonczyc zawrotami
glowy - chyba bym jej nie zniosla, zreszta proba w gabinecie skonczyla sie
natychmiastowym bolem glowy, wiec...
Dzieki w kazdym razie za rady.
Monika
PS. A szkielka mam male, bo takie akurat mi pasuja do ksztaltu twarzy :))

5. Data: 2004-09-30 11:44:33

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

cjgndt$8f$...@i...gazeta.pl,
Mycha <v...@g...pl>:

> Podobno regula to znoszenie najwyzej 3 dioptrii roznicy pomiedzy
> szklami.

Tak sie przyjmuje, ale moga byc spore roznice indywidualne, dlatego warto
sprawdzic, jak pacjent toleruje dana korekcje, czym, jak tym razem
napisalas, okulista sie wlasnie kierowal.

> [...]
> to aby zdrowe, bo w tym momencie zawsze obciazam jedno oko.
> No i przy tej mocy szkla moze byc problem z przestawianiem sie.

Jesli zmieniasz przy tym tryb pracy to nie powinno to stanowic problemu.
Pelna korekcja plusow (prawe oko) do blizy powinna byc korzystna, przeciwnie
niekorzystna jest niedokorekcja plusow. W parze z tym idzie mniejsza
korekcja minusowa w lewym, ktora powinna byc wlasnie komfortowa do blizy i
noszenie niepelnej korekcji minusowej do czytania na pewno nie jest bledem.

> Dzieki w kazdym razie za rady.

Bardzo prosze

--
Robert

6. Data: 2004-10-01 11:47:57

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tak sie przyjmuje, ale moga byc spore roznice indywidualne, dlatego warto
> sprawdzic, jak pacjent toleruje dana korekcje, czym, jak tym razem
> napisalas, okulista sie wlasnie kierowal.

regula jest 3,5 dioptrii, bywa, ze jesli od dziecka sie nosi korekcje to
oczy sa w stanie stolerowac nawet 4.

w Twoim przypadku zawsze bedzie sie obciazac jedno oko. Raz jedno, raz
drugie. Ale .....oczy potrafia to tolerowac i radza sobie zupelnie dobrze.
Mysle, ze potrzebujesz jeszcze czasu do adaptacji w nowych szklach.

pozdr.

casus

7. Data: 2004-10-04 15:33:20

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

c...@p...google.com,
Alina <a...@i...pl>:

> szkla mineralne JZO 1,7 w sredniej wielkosci metalowych kwadratowych
> oprawkach)

Przy takiej wadzie polecam male jak najbardziej okragle

> - Czy mozna nosic do czytania (lub bedac w domu, do czynnosci, gdzie
> nie jest potrzebne bardz ostre widzenia) slabsze okulary niz pelna
> korekcja ?

Jak najbardziej, szczegolnie do czytania uzywaj tych, w ktorych czujesz sie
komfortowo. Dzieki temu bedzie mniejsze napiecie akomodacyjne.

> - I jeszcze jedno: Mam takie wrazenie ze wieczorem lub w nocy widze w
> moich nowych szklach nieco gorzej niz w dzien. Z czym moze ty byc
> zwiazane ?

Lekka niedokorekcja.

Poza tym ciemno ;)

--