Próbował ktoś piec tradycyjne, włoskie, puszyste bagietki?

11. Data: 2015-02-11 19:02:51

Temat: Re: Próbował ktoś piec tradycyjne, włoskie, puszyste bagietki?
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"bbjk" <a...@b...cc> wrote in message news:mbg4l0$tt$1@node2.news.atman.pl...

> Wyjaśnienia technicznego nie znam, to jeszcze szkoła Babci, że do
> drożdżowego masło daje się po pierwszym wyrośnięciu, zawsze tak robię, jak
> nauczyłam się w dzieciństwie. Pewnie i na to jest kilka sposobów, ten
> zawsze się sprawdza.

Dobrze wiedzieć... dzięki.

> Ładnie się plecie i dobrze wyrasta.

Mi ktoś powiedział że za długo musiałem wyrabiać ciasto i uwolniłem
zbyt wiele glutenu - stąd uzyskana nadzwyczajna sprężystość ciasta.
Długo wyrabiałaś swoje? Czy tak tylko trochę, do dobrego wymieszania?

12. Data: 2015-02-11 19:06:48

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

> Tak - musi najpierw nastąpić napęcznienie glutenu. Kiedy już on
> napęcznieje, tłuszcz nie otacza już poszczególnych ziaren glutenu wokoło i
> nie odzielaich od siebie, przez co tworzą tzw siatkę i struktura ciasta po
> upieczeniu jest elastyczna i delikatna. Robiąc ciasto kruche wprowadzasz
> tłuszcz od razu, siatka się nie tworzy - i co masz? - CIASTO KRUCHE
> 333333-]

Ładna teoryjka tylko zupełnie nie pasuje to mojego opisu... czytałaś?

Powtórzę: Mimo że zmieszałem masło od razu w pierwszym mieszaniu
składników uzyskałem bardzo sprężyste, elastyczne (niekruche) ciasto
które z wielkim trudem dało się upleść i szybko się częściowo rozplotło
w piekarniku uzyskałem w końcowym efekcie chałkę z końcami rozplecionymi.

Ale smakowo i jeśli chodzi o miękkość miąższu była taka jaką pamiętam
z dzieciństwa, więc byłem zachwycony swoimi magicznymi zdolnościami :-))))

13. Data: 2015-02-11 19:08:00

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-11 o 19:02, Pszemol pisze:

> Mi ktoś powiedział że za długo musiałem wyrabiać ciasto i uwolniłem
> zbyt wiele glutenu - stąd uzyskana nadzwyczajna sprężystość ciasta.
> Długo wyrabiałaś swoje? Czy tak tylko trochę, do dobrego wymieszania?

Maszynka wyrabia, a ja jakoś nie liczę czasu. Tyle, by ładnie odchodziło
od miski, ręki, czy innego mieszadła. Ogólnie niemal wszystko robię na
oko, przy tym przepisie musiałam zerknąć do ściągi, ile dać dokładnie
mąki i cukru wagowo, by Ci to napisać.
--
B.

14. Data: 2015-02-11 19:11:08

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

> Prawdziwa chałka powstaje z ciasta tzw parzonego (zaparzanego) - ma ono
> zupełnie inne właściwości, niż takie normalne ciasto. Zaparzanie polega na
> wlaniu do mąki mleka prawie gotującego się.

Kilka innych oryginalnych żydowskich wypieków powstaje z zaparzanego.
Ich "bagels" też tej metody używają. Kto wie czy krakowskie obwarzanki
to nie właśnie nasza spolszczona wersja żydowskiej bagielki...

Masz może jakiś sprawdzony przepis do zaoferowania na taką oryginalną,
żydowską chałkę ("challah") z zaparzanego ciasta? Czy orientujesz się czy w
ich
zwyczajach też się chałkę posypywało makiem, sezamkiem lub czarnuszką?

15. Data: 2015-02-11 19:15:06

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 11 Feb 2015 12:06:48 -0600, Pszemol napisał(a):

> Ładna teoryjka tylko zupełnie nie pasuje to mojego opisu... czytałaś?

Znowu nie rozumiesz, co piszę i do czego się odnoszę, a cytat dałam
wyraźny: odnoszę się do ciasta Bbjk i Twojego w zw.z nim pytania :->
A że Twoje wyszło elastyczne, to widocznie sprawa tego, że jednak NAJPIERW
dałeś mleko i ono pierwsze zdążyło zadziałać, zanim cały tłuszcz wsiąkł w
mąkę.

16. Data: 2015-02-11 19:23:41

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"bbjk" <a...@b...cc> wrote in message news:mbg5q0$635$1@node1.news.atman.pl...

> [...]
> od miski, ręki, czy innego mieszadła. Ogólnie niemal wszystko robię na
> oko, przy tym przepisie musiałam zerknąć do ściągi, ile dać dokładnie

Bardzo doceniam Twój wysiłek - dziękuję :-)

17. Data: 2015-02-11 19:25:10

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 11 Feb 2015 12:11:08 -0600, Pszemol napisał(a):

> [...]
>
> Masz może jakiś sprawdzony przepis do zaoferowania na taką oryginalną,
> żydowską chałkę ("challah") z zaparzanego ciasta?

Klucz tkwi w samym cieście - a co sobie z niego zrobisz, to już wedle
gustu:
https://www.google.pl/search?q=zaparzane+ciasto+dro%
C5%BCd%C5%BCowe&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=T53bV
JPuK5LkaOyEgpAP

> Czy orientujesz się czy w
> ich
> zwyczajach też się chałkę posypywało makiem, sezamkiem lub czarnuszką?

Raczej niczym - może kruszonką...

18. Data: 2015-02-11 19:25:23

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-11 o 19:11, Pszemol pisze:

> Kilka innych oryginalnych żydowskich wypieków powstaje z zaparzanego.
> Ich "bagels" też tej metody używają. Kto wie czy krakowskie obwarzanki
> to nie właśnie nasza spolszczona wersja żydowskiej bagielki...
Czasem ktoś wyrywny do odpowiedzi, choć bez pojęcia.
Chałka żydowska nie jest "zaparzana", mogę podać Ci przepis ze starej
ksiązki Rebeki Wolf, Kuchnia koszerna. Bajgełe natomiast przed
pieczeniem gotuje się w wodzie, tak, to są nasze krakowskie obwarzanki.
--
B.

19. Data: 2015-02-11 19:29:25

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

> [...]
> gustu:
> https://www.google.pl/search?q=zaparzane+ciasto+dro%
C5%BCd%C5%BCowe&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=T53bV

Zauważ, że pytałem o sprawdzony przez Ciebie osobiście przepis!
Gdybym był niegrzeczny to mógłbym teraz zasugerować nieumiejętność
czytania... :->

A Googla sam użyć potrafię, dziękuję - na przyszłość możesz sobie darować.

> Raczej niczym - może kruszonką...

Hm... słodka kruszonka będzie na mojej następnej chałce!!!
Że też o kruszonce zapomniałem.... dzięki za pomysł!! :-)

20. Data: 2015-02-11 19:34:26

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"bbjk" <a...@b...cc> wrote in message news:mbg6qk$3cj$1@node2.news.atman.pl...

> Czasem ktoś wyrywny do odpowiedzi, choć bez pojęcia.

:-))

> Chałka żydowska nie jest "zaparzana", mogę podać Ci przepis ze starej
> ksiązki Rebeki Wolf, Kuchnia koszerna. Bajgełe natomiast przed pieczeniem
> gotuje się w wodzie, tak, to są nasze krakowskie obwarzanki.

Pierwsze bajgełe (łe? nie le?) miałem okazje skosztować w USA, takie
z sezamem i pierwsza myśl mi przyszła do głowy - kurde, to obważanek!
Tylko niezapleciony.

Bardzo byłbym wdzięczny za przepis.
A całej książki nie masz przypadkiem w jakieś formie ebooka/pdfa?

Jara mnie bardzo kuchnia "etniczna"! Byłem niedawno na delegacji
w Indiach i nie mogłem się nadziwić ich chlebkom Naan... takie fajne!
Super do maczania w różnych sosach - pozostają miękkie i chłonne.

Gdyby ktoś chcial zmierzyć pH swojego chlebowego zakwasu lub pH swojego ciasta...
Błędy przy pieczeniu chleba pszennego
Jak się ma tycie i szczuplenie do E= mc kwadrat?
ciekawostka kulinarna
gęsi pipek