Próbował ktoś piec tradycyjne, włoskie, puszyste bagietki?

1. Data: 2015-02-11 14:05:12

Temat: Próbował ktoś piec tradycyjne, włoskie, puszyste bagietki?
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Zainteresował mnie ten przepis bo zdjęcia wyglądają bajecznie pięknie :-)))
http://www.thefreshloaf.com/node/19830/36-hours-sour
dough-baguette-everything-i-know-one-bread
Czy ktoś kto próbował coś podobnego zechciałby się podzielić doświadczeniem?

2. Data: 2015-02-11 15:10:29

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 11 Feb 2015 07:05:12 -0600, Pszemol napisał(a):

> [...]
dough-baguette-everything-i-know-one-bread
> Czy ktoś kto próbował coś podobnego zechciałby się podzielić doświadczeniem?

A gdzie ona tam puszyste - ot, klucha z wielkimi dziurami. Żaden cud.

3. Data: 2015-02-11 15:26:43

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-11 o 14:05, Pszemol pisze:
> Zainteresował mnie ten przepis bo zdjęcia wyglądają bajecznie pięknie :-)))
> http://www.thefreshloaf.com/node/19830/36-hours-sour
dough-baguette-everything-i-know-one-bread
Piekłam podobną metodą lodówkową nie bagietki, lecz chałki, wychodzą b.
dobre, tylko faktycznie trzeba czasu.
--
B.

4. Data: 2015-02-11 17:47:54

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"bbjk" <a...@b...cc> wrote in message news:mbfor3$k9u$1@node2.news.atman.pl...
dough-baguette-everything-i-know-one-bread
> Piekłam podobną metodą lodówkową nie bagietki, lecz chałki,
> wychodzą b. dobre, tylko faktycznie trzeba czasu.

Chałki? Te żydowskie chlebki plecione z ciasta z jajkami?

Brzmi ciekawie... Ja zrobiłem jedną chałkę ale "normalną".
Miałem wprawdzie problemy z lepieniem warkocza bo ciasto
zrobione z użyciem tłuszczu więc się trochę słabo kleiło, ale
było bardzo dobre do zjedzenia mimo że się trochę rozplotło w piecu.

Opowiedz proszę więcej o swojej chałce - jakiego przepisu użyłaś i czemu w
lodówce?

5. Data: 2015-02-11 17:52:20

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

dough-baguette-everything-i-know-one-bread

> A gdzie ona tam puszyste - ot, klucha z wielkimi dziurami. Żaden cud.

Przez puszystość właśnie rozumiem wypiek z dużą ilością powietrza
na jednostkę objętości miąższu - o te duże dziury chodzi w bagietkach
i ciabatach. W rasowej bagietce chodzi właśnie o to aby miała więcej
skórki niż miąższu - robi się je albo bardzo cienkie rurki, aby miąższu
było po prostu mało, albo właśnie spienia się ciasto aby poza skórką
było w środku prawie samo powietrze.

A'propos chlebków ciabata - widzę, że w tytule wątka zrobiłem błąd.
Originalne bagietki to wyrób francuski, ciabata to pomysł Włochów jako
odpowiedź na zagrożenia od konkurencji francuskich bagietek właśnie :-)

6. Data: 2015-02-11 18:22:22

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-11 o 17:47, Pszemol pisze:

> Opowiedz proszę więcej o swojej chałce - jakiego przepisu użyłaś i czemu
> w lodówce?

Przepis taki: 625 g mąki, szklanka mleka, kostka dobrego masła, 125 g
cukru, 75 g drożdży, 7 żółtek. Szczypta soli, mała.
Robisz tradycyjnie, czyli drożdże mieszasz z częścią cukru, odrobiną
mąki i mlekiem, odstawiasz do wyrośnięcia. Żółtka z resztą cukru
ucierasz na puszysty kogel mogel, potem wyrabiasz składniki poza masłem
mikserem lub ręką, aż ciasto będzie miękkie i giętkie. Odstawiasz, by
rosło, w pokojowej temp. to trwa ok. półtorej godziny. Do wyrośniętego
dodajesz stopniowo rozpuszczone ciepłe masło, cały czas wyrabiając.
Robię to wieczorem, wstawiam do natłuszczonej miski, przykrywam folią i
wstawiam do lodówki. Wolno tam rośnie i można je przechowywać do
czterech dni. Rano wystarczy upleść chałkę lub bułeczki, odstawić
jeszcze na 15 już nie do lodówki, ewentualnie posypać makiem lub
czarnuszką, niech podrośnie, wstawić do piekarnika (180 stopni) i po
około pół godzinie zapach zbudzi rodzinkę na śniadanie.
Pytasz, czemu w lodówce.
Pierwszy raz to był przypadek, ciasto zrobiłam wieczorem, a ponieważ
chciało mi się spać, wstawiłam je do lodówki, gdzie wyrosło podczas
nocy. Chałka była pyszna, to powolne rośnięcie jej posłużyło, więc potem
powtarzałam proceder, tym bardziej, ze wygodny, jeśli chce się mieć
świeże pieczywo na śniadanie.
--
B.

7. Data: 2015-02-11 18:34:07

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"bbjk" <a...@b...cc> wrote in message news:mbg34f$uvv$1@node2.news.atman.pl...

> [...]
> nie do lodówki, ewentualnie posypać makiem lub czarnuszką, niech
> podrośnie, wstawić do piekarnika (180 stopni) i po około pół godzinie

Super - dzięki za przepis, wypróbuję wkrótce.
Ciekawy jest fragment na wyrabianiu ciasta bez masła i wprowadzaniu
go potem - czy jest na to jakieś wyjaśnienie "techniczne"? Bo w moim
przepisie tego nie było, chyba że coś pomieszałem...

Twoje ciasto nie było za bardzo sprężyste?

Bo ja osiągnąłem te paski ciasta tak sprężyste że po rozciąganiu
kurczyły się spowrotem jak dżdzownice i próby plecenia ich
kończyły się niepowodzeniem z dwu powodów: raz sprężystosć
i kurczliwość ciasta a dwa jego tłustość niepomagająca sklejaniu się.

> [...]
> Chałka była pyszna, to powolne rośnięcie jej posłużyło, więc potem
> powtarzałam proceder, tym bardziej, ze wygodny, jeśli chce się mieć świeże

Przypadek jest czesto przyczyną dobrych wynalazków :-)

8. Data: 2015-02-11 18:48:16

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-11 o 18:34, Pszemol pisze:

> Ciekawy jest fragment na wyrabianiu ciasta bez masła i wprowadzaniu
> go potem - czy jest na to jakieś wyjaśnienie "techniczne"? Bo w moim
> przepisie tego nie było, chyba że coś pomieszałem...
Wyjaśnienia technicznego nie znam, to jeszcze szkoła Babci, że do
drożdżowego masło daje się po pierwszym wyrośnięciu, zawsze tak robię,
jak nauczyłam się w dzieciństwie. Pewnie i na to jest kilka sposobów,
ten zawsze się sprawdza.

> Twoje ciasto nie było za bardzo sprężyste?
Ładnie się plecie i dobrze wyrasta.
--
B.

9. Data: 2015-02-11 18:50:08

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 11 Feb 2015 18:22:22 +0100, bbjk napisał(a):

> [...]
> nocy. Chałka była pyszna, to powolne rośnięcie jej posłużyło, więc potem
> powtarzałam proceder, tym bardziej, ze wygodny, jeśli chce się mieć

Prawdziwa chałka powstaje z ciasta tzw parzonego (zaparzanego) - ma ono
zupełnie inne właściwości, niż takie normalne ciasto. Zaparzanie polega na
wlaniu do mąki mleka prawie gotującego się.

10. Data: 2015-02-11 18:54:58

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 11 Feb 2015 11:34:07 -0600, Pszemol napisał(a):

> Ciekawy jest fragment na wyrabianiu ciasta bez masła i wprowadzaniu
> go potem - czy jest na to jakieś wyjaśnienie "techniczne"?

Tak - musi najpierw nastąpić napęcznienie glutenu. Kiedy już on
napęcznieje, tłuszcz nie otacza już poszczególnych ziaren glutenu wokoło i
nie odzielaich od siebie, przez co tworzą tzw siatkę i struktura ciasta po
upieczeniu jest elastyczna i delikatna. Robiąc ciasto kruche wprowadzasz
tłuszcz od razu, siatka się nie tworzy - i co masz? - CIASTO KRUCHE
333333-]

Gdyby ktoś chcial zmierzyć pH swojego chlebowego zakwasu lub pH swojego ciasta...
Błędy przy pieczeniu chleba pszennego
Jak się ma tycie i szczuplenie do E= mc kwadrat?
ciekawostka kulinarna
gęsi pipek