Przechowywanie ziół - help

1. Data: 2004-07-05 06:51:02

Temat: Przechowywanie ziół - help
Od: "Tashunko" <t...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bardzo rozrósł mi się tymianek, a ponieważ pogoda jaka jest każdy
widzi długie gałązki okazały się być nieco łamliwe. Na opakowaniu po
nasionkach i w zielarskich poradnikach piszą, że najlepiej zbierać
tymianek jak zaczyna kwitnąć, co też zamierzam dziś zrobić. I tu
pytanie: jak najlepiej przechowywać zioła??? Ususzyć - tak jak opisują
w poradnikach czy można na przykład umyte zielone części ( listki )
przechowywać w zamrażarce w pojemniczkach lub woreczkach - tak aby po
dodaniu do potraw były świeże??? Robię tak od lat z pietruszką ,
koperkiem i selerem i doskonale się sprawdza...inne zioła w dużych
ilościach używałam tylko suszone i kupne, więc nie wiem...

--
Pozdrówka gorące!
****Tashunko****

2. Data: 2004-07-05 07:07:15

Temat: Re: Przechowywanie ziół - help
Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ccatkk$qln$1@news.onet.pl Tashunko
<t...@T...pl> napisał(a):

> [...]
> pietruszką , koperkiem i selerem i doskonale się sprawdza...inne
> zioła w dużych ilościach używałam tylko suszone i kupne, więc nie

Hejka. Tymianek jest bardzo aromatyczny po ususzeniu. :-) Żona robi
tak: po ścięciu tymianku odrzuca (odcina) dolne zdrewniałe części
łodyżek, potem po umyciu i obsuszeniu na ściereczce kroi tymianek
drobniutko i rozkłada na papierowe ręczniki do wysuszenia. Ususzony
przechowuje w metalowym pudle. Z tymiankiem jest o tyle wygodnie, że
można w zimie odgrzebać zielone gałązki spod śniegu i dodać je do
barszczyku czy pieczeni. Mniam, mniam. :-)
Natomiast listki bazylii przechowujemy w pudełkach po lodach w
zamrażarce. :-)
Pozdrawiam pysznie Ja...cki

3. Data: 2004-07-05 08:19:30

Od: "Tashunko" <t...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wyczekując na gorące lato, napotkałam wirtualne osoby podpisującej
się *Dirko* myśli nieuczesane:

Dzięki serdeczne!!!:)

--
Pozdrówka gorące!
****Tashunko****

4. Data: 2004-07-05 09:02:40

Temat: Re: Przechowywanie ziół - przypraw
Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tashunko" <t...@T...pl>
> [...]
> nasionkach i w zielarskich poradnikach piszą, że najlepiej zbierać
> tymianek jak zaczyna kwitnąć, co też zamierzam dziś zrobić.

Błąd, tymianek zbiera się tuż przed kwitnieniem. Ziele kosisz na krótko,
zbierasz w pęczki i bardzo szybko suszysz w zacienionym przewiewnym
miejscu.
W ogrodzie moze rosnąć 3-4 lata ale potem musisz go odnowić.

> I tu pytanie: jak najlepiej przechowywać zioła??? [...]

Unikaj:
światła
wysokiej temperatury
dużej wilgotnosci
dostępu powietrza
innych zapachaów
wkładania do jednego pojemnika ziół wsypanych do papierowych torebek

Stosuj:
- szczelne pojemniki (porcelana, ciemne szkło, ceramika ale nie metal)
- oddzielne pojemniki dla każdej przyprawy
- przechowuj w miejscu sychym z daleka od źródła ciepła
- ziarniste przechowuj nie zmielone
- zioła (przyprawy) zbieraj tuz przed użyciem albo krótko trzymaj w
lodówce lub w pojemniku z wodą
- rozdrabniaj przed spożyciem
- jedne (warzywa) dodaje się i gotuje inne dopiero pod koniec gotowania
(przyprawy zielne)
- wsypuj dozując do garnka ręką a nie z pojemnika
- jeśli dajesz kilka przypraw to lepiej rozetrzeć je razem i tak wsypać
- zachować umiar bo co za dużo to ...
- mniej przypraw zużyjesz jeśli doprawisz mięso a nie sos
- nie wszyscy lubią te same przyprawy więc gościom podawaj je oddzielnie
aby sami dokonali wyboru
- przyprawy mozna gotowac w specjalnym woreczku tak dla bezpieczeństwa
aby je można było wyjąć
- tworząc nową mieszankę dodawaj po jednym składniku i sprawdzaj smak na
sobie
- grzyby szuszone uchronisz przed molami przesypując je mielonym
pieprzem i trzymając bez dostępu powietrza.

--
Pozdrawiam, Jerzy

5. Data: 2004-07-05 09:07:25

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:ccb5gk$c0j$1@nemesis.news.tpi.pl JerzyN
<N...@m...pl> napisał(a):

> Stosuj:
> - szczelne pojemniki (porcelana, ciemne szkło, ceramika ale nie
> metal)

Hejka. Nieomieszkam poinformować żonę. :-)
Pozdrawiam metalicznie Ja...cki

6. Data: 2004-07-05 09:25:52

Od: "Tashunko" <t...@T...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wyczekując na gorące lato, napotkałam wirtualne osoby podpisującej
się *JerzyN* myśli nieuczesane:

Oczywiście masz rację - źle napisałam:)
Dziękuję za wyczerpującą i szybką odpowiedź!!

--
Pozdrówka gorące!
****Tashunko****

7. Data: 2004-07-05 09:32:45

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <d...@w...pl>

> Hejka. Nieomieszkam poinformować żonę. :-)

Chyba, że ona stosuje torebki papierowe ale mimo wszystko lepiej tak jak
stoi wyżej.
Polietylenu też nie polecam.
Ani folii aluminiowej.
A dlaczego? Bo aluminium odkłada się w organizmie i potem za jego
przyczyna można dostać choroby Parkinsona lub Alzheimera. Tak więc uwaga
piwosze [na piwo z puszek] i zjadacze aspiryny.
--
Pozdrawiam, Jerzy

8. Data: 2004-07-05 10:12:11

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Natomiast listki bazylii przechowujemy w pudełkach po lodach w
> zamrażarce. :-)
> Pozdrawiam pysznie Ja...cki

Zróbcie pesto.

Pozdrawia przepisowo boletus

9. Data: 2004-07-05 10:20:21

Od: "JerzyN" <N...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "boletus" <b...@o...pl>

> Zróbcie pesto.

Ja dam trochę bazylii a ty resztę. OK?
[Pesto zawiera dużo czosnku, sery parmezan i romano, i orzeszki
piniowe.]
--
Pozdrawiam, Jerzy

10. Data: 2004-07-05 10:41:59

Od: "babba yagga" <s...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tashunko" <t...@T...pl> napisał w
wiadomości news:ccb6mu$96r$1@news.onet.pl...
> Wyczekując na gorące lato, napotkałam wirtualne osoby podpisującej
> się *JerzyN* myśli nieuczesane:

A majeranek?

B.Y.

Wybor krzewow.