Psychologia muzyki

1. Data: 2007-05-20 21:01:27

Temat: Psychologia muzyki
Od: GenoFefGnoM <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak to jest że muzyka, która jest z grubsza tylko seriami powtarzających
się dźwięków wywołuje u człowieka tak wiele emocji?
Zna ktoś może jakieś książki na ten temat?
Albo jakieś odpowiedzi na to zagadnienie?

2. Data: 2007-05-20 21:11:10

Temat: Re: Psychologia muzyki
Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

GenoFefGnoM napisał(a):
> Jak to jest że muzyka, która jest z grubsza tylko seriami powtarzających
> się dźwięków wywołuje u człowieka tak wiele emocji?
> Zna ktoś może jakieś książki na ten temat?
> Albo jakieś odpowiedzi na to zagadnienie?

Mam swoją "prywatną zootechniczna teorię": otóż sekwencje dźwięków w
muzyce działają na ludzi podobnie, jak uporczywie powtarzający się
sygnał godowy u zwierząt - najwyraźniej słyszymy regularność ptasich
treli. Niektóre są nawet baaaardzo regularne. Muzyka - też jest
regularna, tyle że sekwencje dłuższe i bardziej skomplikowane i w
dodatku się powtarzają w różnych układach logicznych. Ale i nasze mózgi
też niczego sobie - to i odbierają te sygnały wspaniale, a i tworzą na
ich bazie coraz to nowe, aby się ciągle pobudzać. Niektóre wpadają nawet
w nałóg - wg mnie umiłowanie muzyki to rodzaj samogwałtu (do którego
sama się chętnie przyznaję - ale tylko klasycznej)- ot i cała filozofia :-)

A, spytasz pewnie: czemu zatem istnieją utwory porywające nas, a inne
smucące - odbierające energię?
No, a czy na każdy sygnał godowy należy odpowiadać pozytywnie?
;-)))))))))

--
XL wiosenna
Uwaga: to konto jest kontynuacją poprzedniego, którego profil znajdziesz

3. Data: 2007-05-20 21:27:15

Od: GenoFefGnoM <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ikselka napisał:

> [...]
> smucące - odbierające energię?
> No, a czy na każdy sygnał godowy należy odpowiadać pozytywnie?

Czy jest zatem różnica gdy mężczyzna słucha piosenkarki a kobieta
piosenkarza? Ja chętnie słucham śpiewających mężczyzn jak i kobiet.
Twoja teoria jest błędna: W przypadku "ludzkich treli" powinniśmy się
podniecać seksualnie, a mi słuchając muzyki wcale nie staje!, tylko
odczuwam radość i różnorodne głębokie przeżycia, które związku z seksem
nie mają.

4. Data: 2007-05-20 21:28:34

Od: "bazyli4" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

GenoFefGnoM wrote:

> Jak to jest że muzyka, która jest z grubsza tylko seriami
> powtarzających się dźwięków wywołuje u człowieka tak wiele emocji?
> Zna ktoś może jakieś książki na ten temat?

1. Człowiek, muzyka, psychologia... red. W. Jankowski, B. Kamińska, An 2000
2. J. Wierszyłowski, Zarys psychologii muzyki, PWN Warszawa 1996
3. Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, M. Manturzewska, WSiP 1991

Pzdr
Paweł

5. Data: 2007-05-20 21:40:28

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

GenoFefGnoM napisał(a):
> [...]
> podniecać seksualnie, a mi słuchając muzyki wcale nie staje!, tylko
> odczuwam radość i różnorodne głębokie przeżycia, które związku z seksem

Ot, i samcze pojmowanie przyjemności: staje albo nie :-P
Ten efekt ż.t.p. "uzyskuje" samiec już PO zdobyciu konkretnej samicy!
Człowiek najpierw się zakochuje - a to nie musi od razu być naładowane
seksem... I wtedy mamy te wszystkie przeżycia, o których piszesz.

Samiec wabi trelami, a samica odbiera. Stąd większość tworzących muzykę
to mężczyźni (samcy)... Tworzą ja dla kobiet (samic).
Zawsze uważałam kompozytorki za takie trochę męskie (wabiące pozostałe
samice)...
A facetów wrażliwych na muzykę za takich trochę "babskich" (nadmiernie
reagujących na te sygnały)...

Bez obrazy - w każdej kobiecie jest coś z mężczyzny (sama uwielbiam
wymyślać melodyjki), a w każdym mężczyźnie coś z kobiety (wielu silnie
reaguje na muzykę), byleby to coś w nich nie przeważało...

I nie traktuj tak dosłownie działania muzyki, jakie tu przedstawiam.
Chodzi o wywoływanie silnych emocji - a najsilniejsze zawsze są te
związane z seksem/miłością. Niekoniecznie muszą od razu powodować
erekcję ;-)

6. Data: 2007-05-20 21:45:41

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

bazyli4 napisał(a):

> 1. Człowiek, muzyka, psychologia... red. W. Jankowski, B. Kamińska, An 2000
> 2. J. Wierszyłowski, Zarys psychologii muzyki, PWN Warszawa 1996
> 3. Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, M. Manturzewska, WSiP 1991

Eee tam. Jakieś bzdety. Tylko moja teoria jest prawdziwa. Być może oni
też na to wpadli, ale jeśli nie, to tym bardziej będę dumna.

7. Data: 2007-05-20 22:02:03

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bluzgacz napisał(a):

> "GenoFefGnoM" <o...@w...pl> wrote in message
>
> Nie gadaj z tym scierwem i imitacja kobiety - to zajebany troll, zobacz
> sobie w google, to sie przekonasz.

Bo zabraniasz, rozmazana pozostałości z obiadu?
:-D

8. Data: 2007-05-20 22:02:19

Od: GenoFefGnoM <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ikselka napisał:

>Człowiek najpierw się zakochuje - a to nie musi od razu być naładowane
>seksem.
Czy ja wiem... Po co się zakochiwać wystarczy że jest się przyjaźnie
nastawionym do partnera i już jest fajnie, przyznaję że negatywne
emocje żywione do kobiety odstręczają od sexu z nią. Zakochanie to
wydzielająca się w mózgu fenyloetyloamina, (extasy), która wywołuje
takie wzniosłe szczególne przeżycia.
Muzyk dąży do wywoływania emocji, to prawda ale czy koniecznie do
wywoływania pożądania?
>I nie traktuj tak dosłownie działania muzyki, jakie tu przedstawiam.
>Chodzi o wywoływanie silnych emocji - a najsilniejsze zawsze są te
>związane z seksem/miłością.
Czyli sama potwierdzasz że tu nie chodzi o seksualność, czasem muzycy
odwołują się do agresji (metal ite pe), próbuje wywoływać jakieś rzewne
głębokie stany (poezja śpiewana), czasem jest to trans (techno)
To nie są "trele" dalej tak utrzymuję.
Ale jak to się dzieje że same dźwięki tak wpływają na umysł?
Jeśli to nie ludzki śpiew miłosny.

9. Data: 2007-05-20 22:05:04

Od: "Bluzgacz" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]

GG:5015
alt.pl.zbluzgaj - kultura alternatywna
http://zjezdzalnia.wordpress.com -
"blog" fanow zjezdzania na recznym

10. Data: 2007-05-20 22:06:37

Od: Ikselka <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

GenoFefGnoM napisał(a):

> [...]
> odwołują się do agresji (metal ite pe), próbuje wywoływać jakieś rzewne
> głębokie stany (poezja śpiewana), czasem jest to trans (techno)

To SĄ trele - różne trele różnie działają na różnych ludzi, bo są różne
typy doznń i miłości - miłość tkliwa, agresywna, itd. itd. Poza tym z
emocjami seksualnymi wiążą się silne emocje i wrażenia estetyczne!!! To
własnie wywołuje w nas muzyka!

> Ale jak to się dzieje że same dźwięki tak wpływają na umysł?
> Jeśli to nie ludzki śpiew miłosny.

To JEST śpiew miłosny, lub z niego się wywodzi - nawet jeśli jest już
tak wysoce przetworzony, że nie odbieramy go jako sygnału do aktu
płciowego...

--
[...]

Dziołszki! Dajcie rzyć!
Wieczór z Bondem...
Chopy - trzymajta wasze baby w niepewności!!!
DOBRE
Przywalić im ich własną bronią