Punkcja lędźwiowa - powikłania???

1. Data: 2004-09-18 06:59:13

Temat: Punkcja lędźwiowa - powikłania???
Od: "Jacek" <sq1dnu@wytnij_to.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Chciałbym prosić szanownych grupowiczów o pomoc. Opiszę po krótce sprawę.
Dwa tygodnie temu całą rodziną ( ja, żona i 2 dzieci ) wylądowaliśmy w
szpitalu na oddziale zakaźnym z podejrzeniem zapalenia opon mózgowych.
Wykonano nam wszystkim punkcję lędzwiową na poczet badania pod kątem tej
choroby. Mi oraz moim dzieciom wyniki wyszły dodatnie, żonie ujemne.
Spędziliśmy w szpitalu ponad dwa tygodnie, gdzie leczono nas pod kątem
wirusowego zapalenia opon mózgowo-rdzeniowych. Do czasu tej punkcji moja
żona była normalną kobietą która chodziła, pracowała, jeździła na rowerze
itd... Już w tym samym dniu po nakłuciu żona odczuwała potworny ból w
plecach który przez okres 7 dni pobytu w szpitalu się utrzymywał (
podkreślam że wynik badania był ujemny a podczas pierwszego nietrafionego
nakłucia stało się coś co spowodowało nagłe wyprostowanie nogi ). Podawano
jej środki przeciwbólowe dożylnie, dośmięśniowo i doustnie które bardzo mało
w tym bólu pomagały. Po 7 dniach leżenia na łóżku szpitalnym wypisano żonę
do domu bez żadnej recepty proponując zażywanie Paracetamolu w razie bólu,
nazwali to stanem popunkcyjnym. Po 4 dniach pobytu w domu, znowu ciągłe
leżenie żona zaczęła wstawać do toalety, powoli zaczynała chodzić choć
utrzymywał się przy tym straszny ból ( mimo tego że lekarz rodzinny
przepisał czopki przeciwbólowe ). W pewnej chwili wystąpił potworny ból
pleców i tu się zaczęło...Leżąc na łóżku nie mogła ruszyć głową, ręką nogą,
nie mówiąc już o przekręceniu się na bok. Mówiła że czuje pulsowanie o
okolicach od kości ogonowej do miejsca gdzie było nakłucie. Wezwane
pogotowie zabrało ją do szpitala na specjalnych noszach i aplikując jej
dożylnie kolejną porcję środku przeciwbólowego TRAMAL który tylko ją
"ogłupił" a ból nie ustępował. Leży na oddziale neurologicznym, lekarze z
tegoż szpitala twierdzą że nakłucie nie ma z tym nic wspólnego, jednak
właśnie od tamtej pory żona praktycznie nie chodzi, nie porusza się
normalnie itd... Nie wiem co robić, gdzie prosić już o pomoc... Drodzy
grupowicze, podpowiedzcie co o tym sądzicie.

Pozdrawiam
Jacek Szczecin
jacek (at) telefony pl
GG1595470

2. Data: 2004-09-18 08:46:20

Temat: Re: Punkcja lędźwiowa - powikłania???
Od: "Piotr" <e...@w...tlen.pl> szukaj wiadomości tego autora

Po punkcji lędźwiowej mają prawo pojawić się powikłania w postaci bólu
głowy, złego samopoczucia itp, ale na pewno to, co dzieje się z Twoją żoną
nie jest normalne. Wszystkie objawy z reguły powinny minąć po 24h.

Co do leków, nie sądzę, żeby jednocześnie, trzema drogami podawano żonie
tylko środki przeciwbólowe. W tej sytuacji wskazane byłoby podanie
niewielkich dawek sterydów.

Wyprostowanie nogi podczas punkcji świadczy o podrażnieniu nerwów
(konkretnie: prawdopodobnie korzeń nerwu rdzeniowego L3). Takie rzeczy
zdarzają się i mają prawo się zdarzyć, niemniej jednak jest to powikłanie i
należy się tym zainteresować. Może ono wynikać z przypadku (np. dyskretne
odmienności anatomiczne u konkretnego człowieka) bądź (rzadko) z ewidentnego
błędu lekarskiego. Ewidentnym błędem lekarskim jest natomiast nie
zainteresowanie się powikłaniem, które już nastąpiło.

Na Twoim miejscu zrobiłbym tak:

Idź do ordynatora oddziału na którym byliście leczeni i przedstaw mu
sytuację (spokojnie, ale stanowczo). Domagaj się rzetelnego sprawdzenia
stanu zdrowia żony pod tym kątem. Ordynator powinien chcieć Ci pomóc. Jeśli
nie, idź z żoną do innego lekarza. Nie zwlekajcie z tym! Powodzenie leczenia
ewentualnych uszkodzeń istotnie zależy w tym przypadku od czasu.

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2004-09-18 10:41:14

Od: "robkor" <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Jacek" <sq1dnu@wytnij_to.wp.pl> napisał w wiadomości
> Leży na oddziale neurologicznym, lekarze z
> tegoż szpitala twierdzą że nakłucie nie ma z tym nic wspólnego, jednak
> właśnie od tamtej pory żona praktycznie nie chodzi, nie porusza się
> normalnie itd...
Witam!

Ciężko ocenić sytuację obiektywnie widząc tylko Twój punkt widzenia i
mając tak mało danych.
To "nietrafione ukłucie" i podrażnienie nerwu zdarza się często i nie
stanowi zwykle problemu. Inną sprawą są natomiast opisywane objawy. Mogą
wiązać się z rozwojem choroby podstawowej - była diagnozowana w kierunku
choroby ośrodkowego układu nerwowego bądź też są efektem punkcji. Nie
piszesz nic o stanie neurologicznym chorej - czy ma zaburzenia czucia ,
niedowłady, zaburzenia oddawania moczu i stolca- czy gorączkuje , czy ból
nasila się przy ucisku na miejsce punkcji , jak jest aktualnie leczona i
jakie są wyniki badań dodatkowych , jakie wcześniej występowały dolegliwości
neurologiczne , dlaczego nie chodzi.
Na pewno trzeba wykluczyć zainfekowanie miejsca wkłucia czy też tworzenie
się ropnia w tej okolicy.
Oddziałem właściwym do leczenia chorej jest oddział neurologii , na którym
się właśnie znajduje . Jeżeli powiedziano Ci ,że wykluczają powikłanie
popunkcyjne to spytaj się co rozpoznają aktualnie i jak widzą dalsze
leczenie.

Pozdrawiam
robkor

4. Data: 2004-09-18 21:58:26

Od: "Jacek" <sq1dnu@wytnij_to.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

czy ma zaburzenia czucia ,
> [...]
> nasila się przy ucisku na miejsce punkcji , jak jest aktualnie leczona i
> jakie są wyniki badań dodatkowych , jakie wcześniej występowały

- Neurologicznie jest w porządku, nie ma żadnych zaburzeń opisywanych wyżej,
prócz stanu podgorączkowego.
- Nie chodzi z powodu bólu, ma problem z siadaniem
- Przy ucisku dokładnie w miejscu punkcji występuje ból lecz silnieszy jest
jakieś 10cm poniżej w okolicach kości ogonowej
- 3 lata temu zdiagnozowana dyskopatia (TK), leczona przez 4 miesiące z
zadowalającym skutkiem i uniknięciem zabiegu

> [...]
> się właśnie znajduje . Jeżeli powiedziano Ci ,że wykluczają powikłanie
> popunkcyjne to spytaj się co rozpoznają aktualnie i jak widzą dalsze

- lekarz dyżurny ( tylko takowy jest w wekkend ) twierdzi że to być może
powrót dyskopatii np. podczas silnego napięcia mięśni podczas punkcji (
żonka zaprzecza jakoby się napinała, potwierdza to lekarz wykonujący
punkcję ) i wyklucza udział w tym nakłucia, nawet twierdzi że to zbieg
okoliczności. Dalsze leczenie - podają Mydocalm oraz Ketonal, w poniedziałek
lub wtorek zalecą być może ponownie TK. Ból odrobinę zmalał, lecz nadal ma
kłopot z jakimikolwiek ruchem. Niestety to ten sam szpital, tylko inny
oddział. Różne mi myśli do głowy przychodzą, nie potrafię choć chciałbym to
zrozumieć co mówi lekarz "zbieg okoliczności"......

Pozdrawiam
Jacek Szczecin

5. Data: 2004-09-19 06:21:41

Od: "robkor" <r...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> oddział. Różne mi myśli do głowy przychodzą, nie potrafię choć chciałbym
> zrozumieć co mówi lekarz "zbieg okoliczności"......

Hej!

Troszkę rozjaśniłeś sytuacje - wydaje się . Mamy teraz chorą leczącą się
w przeszłości z powodu dyskopatii - nie operowaną wtedy z jakiegoś powodu
( jakiego??) i pewnie nie kontrolującą swego stanu neurologicznego od 3 lat
, aktualnie przyzwoicie leczoną z zaplanowaną dalszą diagnostyką. W tej
sytuacji rzeczywiście związek dolegliwości z punkcją może nie mieć znaczenia
. Ewentualnie pozycja do punkcji , ( zwykle na boku z podciągniętymi do
klatki piersiowej nogami) czy też napinanie się pacjentki mogly mieć jakieś
pośrednie znaczenie szczególnie jeżeli chora ma nadwagę. Dlaczego piszesz
" niestety to ten sam szpital" ? Z mojego punktu widzenia -niestety na
podstawie małej ilości danych- wszystko jest OK.

Pozdrawiam
robkor

6. Data: 2004-09-19 06:42:31

Od: " " <d...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek <sq1dnu@wytnij_to.wp.pl> napisał(a):

> [...]
> normalnie itd... Nie wiem co robić, gdzie prosić już o pomoc... Drodzy
> grupowicze, podpowiedzcie co o tym sądzicie.

Na miłość boską kto staje po punkcji od razu lub w przeciągu 8 godzin
Szok po prostu szok Bez Komentarzy

7. Data: 2004-09-19 06:47:51

Od: "Jacek" <sq1dnu@wytnij_to.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na miłość boską kto staje po punkcji od razu lub w przeciągu 8
godzin
> Szok po prostu szok Bez Komentarzy

Kto mówił o wstawaniu po punkcji??? Leżała 5 dni, praktycznie wstając tylko
do toalety po kilkudziesięciu godzinach od punkcji...

8. Data: 2004-09-19 06:54:18

Od: "Jacek" <sq1dnu@wytnij_to.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> " niestety to ten sam szpital" ? Z mojego punktu widzenia -niestety na
> podstawie małej ilości danych- wszystko jest OK.

Więc tak: żona do czasu punkcji czuła się wyśmienicie, ćwiczyła na siłowni,
codziennie po 1000 skoków na skakance, jeździła rowerem, wyginała się w
różnych okolicznościach:) i wydaje nam się że pozycja do punkcji nie miała
większego znaczenia. Nadwagi nie ma ani nawet jednego kilograma, zdrowa -
wszystkie wyniki z krwi i moczu w jak najlepszym porządku. Dziś po rozmowie
z żonką podobno jest lepiej, może juz się przekręcac na bok...jednak ból
utrzymuje się nadal. Zobaczymy co pokaże TK.

Dziękuję za odpowiedzi
Jacek Szczecin

9. Data: 2004-09-19 19:03:15

Od: "Kinpio" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zgodnie z aktualnymi informacjami wstawanie po punkcji nie podnosi
znamiennie ilości powikłań...

10. Data: 2004-09-19 19:06:35

Od: "Kinpio" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> normalnie itd... Nie wiem co robić, gdzie prosić już o pomoc... Drodzy
> grupowicze, podpowiedzcie co o tym sądzicie.

Opisana przez Ciebie styuacja wydaje się bardzo niepokojąca.
Pobyt na Oddziale Neurologii to bardzo dobre rozwiązanie jednak w trakcie
diagnostyki sugeruje MR zamiast TK.

Pozdrawiam
Piotr

Spuchnieta kostka po skreceniu