Re: A może tak naprawdę co? o etyce ?

Data: 2000-02-01 17:44:56
Temat: Re: A może tak naprawdę co? o etyce ?
Od: Kamil Uminski <d...@k...umcs.lublin.pl>

Witam !

"Y&G" <a...@p...com> rzecze:
>Proponuję dwa problemy:
>
>1. Jak świat światem zawsze wydawało mi się że źródła etyki lekarskiej
>sięgają znacznie głębiej korzeniami w historię niż chrześcijaństwo. Lekarz
>składa przysięgę Hipokratesa, a nie śluby kapłańskie. Czy nie jest błędem
>"podpinanie" całej etyki lekarskiej pod etykę chrześcijańską ? Może etyka
>lekarska jest nawet bardziej absolutna ze swoją zasadą primum non nocere ?
>Ta ostatnia przynajmniej jest jasna i nie przechodzi aż takich zmian w
>wyniku jej ciągłych reinterpretacji.

Etyka lekarska jest moim zdaniem dosc niezalezna od etyki chrzescijanskiej.
To, ze prezentowane sa w nich podobne poglady wynika, moim zdaniem, z tego,
ze te etyki sa po prostu nastawione na czlowieka - pacjenta, czy
chrzescijanina.

A ile religia ma wspolnego z byciem dobrym lekarzem ? Uwazam, ze nie jest
warunkiem niezbednym profesjonalizmu i czlowieczenstwa lekarza... Te dwie
drogi moga byc zbiezne, lub tylko rownolegle...

Jakie postawy etyczne prezentuja lekarze w krajach, gdzie kultura
chrzescijanska nie jest dominujaca ? Uwazam, ze bardzo podobne jak u nas...

>2. Ustawa o zawodzie lekarza nakazuje stosować dla ochrony życia pacjenta
>wszystkich dostępnych i znanych współczesnej nauce środków. Na tym tle mam
>wątpliwość - czy świadoma rezygnacja z części dostępnych metod
>podtrzymywania życia nie jest de facto eutanazją w sensie biernym -
>zaniechanie. [...]

Byla juz o tym mowa - cytowalem niedawno stanowisko Krajowej Rady Opieki
Paliatywnej i Hospicyjnej [watek Holandia, a eutanazja (bylo: marycha)]...

Pozdrawiam,

Kamil Uminski

--