Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "JanB" <j...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.soc.religia
Subject: Re: Ateizmu analizy c.d.
Date: Thu, 6 Mar 2008 19:30:14 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 72
Message-ID: <fqpegt$qts$1@inews.gazeta.pl>
References: <fqk82t$cce$1@news.onet.pl> <fqk91j$lf9$1@inews.gazeta.pl>
<fqkkpf$hbe$1@inews.gazeta.pl> <fqlp1m$nri$1@inews.gazeta.pl>
<fqm14o$s3d$1@inews.gazeta.pl> <fqm62e$dr7$1@news.dialog.net.pl>
<fqmtaj$h8j$1@inews.gazeta.pl> <fqoa1h$qrk$1@news.dialog.net.pl>
<fqokn8$t8h$1@inews.gazeta.pl> <fqosqs$a4b$1@news.dialog.net.pl>
NNTP-Posting-Host: nat-dzi3.aster.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1204829533 27580 212.76.37.176 (6 Mar 2008 18:52:13 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 6 Mar 2008 18:52:13 +0000 (UTC)
X-Antivirus-Status: Clean
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4927.1200
X-Priority: 3
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4927.1200
X-User: janbetl
X-Antivirus: avast! (VPS 080306-1, 2008-03-06), Outbound message
X-MSMail-Priority: Normal
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:397390 pl.soc.religia:866721
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Duch" <n...@n...com> napisał w wiadomości
news:fqosqs$a4b$1@news.dialog.net.pl...
> "JanB" <j...@g...pl> wrote in message
> news:fqokn8$t8h$1@inews.gazeta.pl...
>
> > 'nic ponad' to trochę zbyt ogólne.
>
> Jest jeszcze wiara w istnienie innych istot, w karme czyli konsekwencje
> dobrych
> i zlych uczynkow, w zycie pozagrobowe itd.
>
> Juz uscislam - ateizm czy detim dotyczy boga (zreszta to tez troche
zlozone,
> zobacz na wiki http://pl.wikipedia.org/wiki/Ateizm, jest kilka definicji
> ateizmu).
>
> > Zatem wyraźnie nie jestem materialistą.
>
> Ok, w takim razie w co wierzysz?
> Jak uzasadniasz, ze to co robisz ma sens?
> Umiesz to udowodnic?
Nie wierzę w żadne zjawiska, które nie mogą być wytłumaczone za pomocą
współczesnej fizyki.
Bóg, karma, konsekwencja dobrych i złych uczynków (poza
społeczno-psychologiczną), życie pozagrobowe etc. są (niejako z definicji)
niewytłumaczalne za pomocą fizyki (współczesnej i przyszłej raczej też).
> > Nie mogę się do tego odnieść - nie rozumiem co masz na myśli mówiąc
SENS.
> > Np. hedonizm zakłada, że SENSEM, tym do czego się dąży jest przyjemność.
> > Klub Ochrony Orłów za swój sens istnienia ma ochronę legowisk ptaszków i
> > samych zwierząt.
> > Zdefiniuj precyzyjniej co masz na myśli mówiąc 'sens' to bedę wiedział o
> > co
> > Ci chodzi.
>
> O to właśnie chodzi - chodzi o sens zycia. Sens Twoich działan.
> Inaczej - jesli ktos chce chronic orły, robi to żeby przetrwały.
> Ale idzmy dalej - jaki jest sens żeby Orły przetrwały?
> Wyobrazmy sobie kogos kto niszczy orły dla przyjemnosci.
> Jak udowodnic, ze jego sens jest gorszy od sensu chronienia orłów?
Odniosę się najpierw do tego stwierdzenia, jako że chyba jest to esencja
problemu.
Nie da się udowodnić, że jego sens jest gorszy.
Tak po prostu nie jest.
Każdy człowiek ma swój system wartości (skad go ma za chwile). W systemie
wartosci jednego z ludzi należy chronić orły, w systemie wartości drugiego
nalezy je niszczyć (mała uwaga: nie zakładam, że tak szeroko rozumiany
system wartości musi być w pełni świadomy).
Skąd człowiek bierze system wartości? Od innych ludzi: uczy się, obserwuje,
jest wychowywany etc. W wyniku tych procesów (zachodzących przez całe życie)
w momencie podejmowania decyzji (poza szczególnymi przypadkami, ale mniejsza
z tym) ma świadomosć co jest dobre a co złe. Nie jest ona obiektywna - jest
to jego prywatne przekonanie.
I w tym wszystkim bynajmniej nie potrzeba Boga.
> Dla materializmu nie ma znaczenia czy one istnieja czy nie.
Tak pojmowany materializm jest mi zupełnie obcy. Przypuszczam, że jest obcy
każdemu człowiekowi.
>
> Zmierzam do tego ze pojecia sensu - chocby ochrony orłów - nie da sie
> udowodnic.
> To jest po prostu WIZJA.
Nie neguję tego. Nigdy nie twierdziłem, że systemy wartości są jakkolwiek
obiektywnie porównywalne.
|