Re: Boiler czy wymiennik ?

Data: 2010-07-27 16:08:17
Temat: Re: Boiler czy wymiennik ?
Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
wiadomości
news:6f2dae4e-989a-438f-80a8-b529b1087279@u11g2000vb
d.googlegroups.com...

> Muszę to przemyśleć ;)

Jedyne przeciwwskazania to bardzo twardza woda i problemy z elektryką, ale w
Twoim przypadku nie masz problemu z elektryką, bo dom się dopiero buduje.

> Choć na razie myślę nad wymiennikiem dwupłaszczowym 100L + grzałka 2kW
> lub boilerem z wężownicą spiralną 100L.
> W obu przypadkach mogę grzać pradem lub piecem.

Ja bym to traktował jako rezerwa.
Dokładnie tak samo mam zrobione u siebie. W okresie letnim pracują
podgrzewacze przepływowe, do których "idzie" woda z bojlera grzanego kotłem
węglowym o dużej pojemności. Bojler ten ma dodatkową grzałkę, ale służy
tylko awaryjnie, na wypadek uszkodzewnia ogrzewacza przepływowego. Jeżeli
woda w bojlerze jest gorąca to wyłączane jest zasilanie podgrzewaczy
przepływowych, a włączane jest sterowanie pompy cyrkulacyjnej, która także
nie pracuje non-stop, lecz załącza się tylko wtedy, kiedy osoby przebywają w
kuchni, łazience czy ubikacji. W przypadku, kiedy nikogo nie ma w tych
pomieszczeniach to pompa jest automatycznie wyłączana po kilku minutach i
załączana jak tylko ktoś się pojawi w tych pomieszczeniach. Tak mam zrobione
tylko z tego względu, że w okresie letnim czasami jest palone w kotle
drewnem.

> Nie ukrywam że chciałbym na max wykorzystać tańszą energię czyli tą w
> godzinach 13-15.00 i 22.00-6.00 ...

Przy 100 litrach "niewarta skórka ..."
Koszty wyjdą takie same lub bardzo zbliżone.

> W przypadku podgrzewacza ja i żona mogli byśmy "wykorzystać" tańszy
> prąd po 22.00 , ale dzieci musiałby by być kąpane już w droższej
> taryfie ....

Pamiętaj, że mając 2 taryfy, ta dzienna jest nieco droższa. Zatem pralka,
czajnik, być może kuchnia elektryczna będą "zżerały" w dzień Twoje nocne
oszczędności.

> W przypadku jednego tylko podgrzewacza na cała łazienkę
> (prysznic,wanna,dwie umywalki) ciężko było by znaleźć miejsce
> "optymalne" , bo kabina będzie w innej części łazienki , wanna także ,
> umywalki także , więc trzeba by ciągnąć spore ilości rur aby dojście
> ciepłej wody przechodziło przez podgrzewacz centralny a to wiąże się
> przecież z tym że woda zanim dotarła by "ogrzana" straciło by się
> trochę czasu i zmarnowało sporo wody ...

Nie rób jaj :) W czym masz problem z doprowadzeniem ciepłej wody ? Boisz się
ogromnych kosztów tj. dodatykowych 10mb rury PEX w cenie po 1,8zł z
Castoramy lub 4zł za mb firmowego Hertza ?
Prawdopodobnie zbankrutujesz :D
Kolejny raz powtarzam:
Montuje się jak najbliżej umywalki, z której będziesz korzystał najczęściej.
Prysznic czy wanna to nie problem, żeby ciepła woda popłynęła po 10 czy 15
sekundach, bo odkręcasz rzadko i długo korzystasz z wody w odróżnieniu do
umywalek, gdzie często w ciągu dnia myjesz ręce korzystając często z
niewielkich ilości wody, w odróżnieniu od wanny czy prysznica, gdzie
korzystasz z dużych ilości puszczając tam wodę raz, czy dwa razy dziennie.

> Dodatkowo w przypadku ogrzewania wody za pomocą pieca , straty ciepła
> i czas oczekiwania na CW by się jeszcze zwiększył z powodu dłuższych
> połączeń rurowych ...

Nic podobnego.
Pomiędzy bojlerem grzanym piecem, a łazienką czy kuchnią robisz cyrkulację,
która może sobie pracować bez problemów w okresie zimowycm całkowicie bez
strat ciepła. Dlaczego napisałem całkowicie bez strat ciepła ? Ano dlatego,
że i tak będziesz odpalał kocioł tylko wtedy, kiedy będzie Ci potrzebne
ciepło w centralnym. To ciepło, które będzie tracone w cyrkulacji po prostu
dodatkowo będzie grzało pomieszczenia.

> Ideałem by były podgrzewacze podumywalkowe montowane blisko kranu i
> niemalże nie widoczne , ale w przypadku prysznica czy wanny ciężko by
> było tak połączyć aby nie były one widoczne (podgrzewacze).

No to zamontuj pod umywalką i zasil z tego miejsca prysznic i wannę.