Cebulka do rosołu

11. Data: 2010-04-17 07:24:26

Temat: Re: Cebulka do rosołu
Od: "jerzyn" <p...@p...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "artustas" <a...@g...com> napisał w wiadomości
news:hqak2r$rle$1@inews.gazeta.pl...

> Ja podobnie, szybki dobry sposób na zeszklenie i ewentualnie czasami się
> fajnie opali co daje dodatkowy efekt.
> Najważniejsze aby nie wystawało zbytnio za palnik bo płomień spali część
> cebuli.
Ta popalona częściowo cebula daje ładny kolor rosołu i ciekawy smak,
podobnie tez robię do pomidorowej.Wydawało się ze to takie proste, a jednak
jest sporo różnych sposobów :-))

12. Data: 2010-04-17 10:44:18

Od: JaMyszka <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 17 Kwi, 05:20, "Dariusz K. Ładziak" wrote:
> [...]
> Z dwojga złego lepsza patelnia.

Dość radykalna opinia;p
Osobiście też przypalam na powierzchni palnika, bo jest zawsze czysty
i nie narażam patelni na przegrzanie. Patelnia ogrzewana jest
płomieniem o najwyższej temperaturze płomienia (pamiętasz ze szkoły
rozkład temperatur w płomieniu?), natomiast palnik niższą. Dodatkowo
temperaturę na powierzchni palnika mogę regulować przepływem gazu. A
palnik mam aluminiowopodobny, więc rozkład temperatury na jego
powierzchni jest mniej więcej równomierny. Tego efektu nie zauważyłam,
gdy miałam palniki żeliwne. Były zawsze upaćkane, bo związki
organiczne nigdy się z niego nie wypalały (nawet przy najwyższym
przepływie gazu).

> Oryginalnie to się cebulę opalało na
> płycie kuchennej - albo opalanej drewnem albo węglem po dobrym
> przepaleniu tego węgla (żeby żar był ale żeby już nie smoliło).

Właśnie podobny efekt uzyskuję stosując największy palnik - na jego
środku kładę przypalaną połówkę cebuli.

> Opalanie na gazie (zwłaszcza na gazie ziemnym nawanianym merkaptanami)
> prowadzi do prześmiardnięcia cebuli tymi merkaptanami. Paskudny zapach,
> patelnia chociaż częściowo od niego izoluje.

Nie zauważyłam, by cebula przypalana na palniku, miała bezpośredni
kontakt z płomieniem/gazem. Płomień wychodzi z palnika pod kątem, a
cebula ma styczność _tylko_ z nagrzaną powierzchnią palnika (i to na
jego środku). Ba, podejrzewam, że zgodnie z prawami gazowymi (dobre
słowo, no nie?), te merkaptany to uciekają od cebuli;p
Dodatkowo dodam, że ja to przypalam połówkę z cebuli wraz z łupinką.
Owa łupinka pogłębia kolor rosołu w czasie gotowania (nie wiem
dlaczego, ale dla mnie nieapetyczny jest "biały" rosół).

--
Pozdrawiam :)
JM

13. Data: 2010-04-17 13:42:24

Od: "KKrzych" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Polecam opieczoną cebulę czerwoną - ciekawy efekt, i zdecydowanie nie na
końcu tylko na początku gotowania ją dodaj.

KKrzych

Lubię i gotować, i czytać, i zjeść :) więc polecam:
www.ugotujka.pl

14. Data: 2010-04-18 01:45:40

Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik JaMyszka napisał:

> Dość radykalna opinia;p
> Osobiście też przypalam na powierzchni palnika, bo jest zawsze czysty
> i nie narażam patelni na przegrzanie.

Jedno pytanie. Zasadnicze. Znasz różnicę między rosołem z cebulą opalaną
na gazie (ten smak znasz) a z cebulą opalana na płycie kuchennej?

Bo ja znam - i zapewniam cię że różnica jest wyraźna, dla mnie cebula
opiekana na gazie śmierdzi merkaptanami.

Howgh!

--
Darek

15. Data: 2010-04-18 04:51:54

Od: "jerzyn" <p...@p...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
wiadomości news:4bc928ea$0$17605$65785112@news.neostrada.pl...
Użytkownik jerzyn napisał:

>Opalanie na gazie (zwłaszcza na gazie ziemnym nawanianym merkaptanami)
>prowadzi do prześmiardnięcia cebuli tymi merkaptanami. Paskudny zapach,
>patelnia chociaż częściowo od niego izoluje.

Osmielam sie wtracic ze najbardziej rozpowszechnionym środkiem służącym do
nawaniania jest tetrahydrotiofen
C4H8S - THT. Zgodnie z obowiązującymi przepisami minimalna dawka THT wynosi
8 - 16 mg/m3.Parametry jakościowe, jakim powinien odpowiadać gaz ziemny
wysokometanowy,określa polska norma PN-87/C-96001 "Paliwa gazowe
rozprowadzane wspólną siecią i przeznaczone dla gospodarki komunalnej",
podgrupa GZ-50.Ten tetrahydrotiofen to wyjatkowo wredny zwiazek, wchłania
się do organizmu poprzez układ oddechowy i przez skórę (nie da się jej
całkowicie wymyć). Służy do nawaniania gazu ziemnego w tzw. nawanialniach.
Podczas spalania gazu w kuchence widać dwa płomienie niebieski i
pomarańczowo-żółty. Ten niebieski to gaz ziemny, pomarańczowy to spalający
się THT wydzielają się nieznaczne ilości tlenku węgla (CO).Ale przy spalaniu
jedynie nieznaczne ilosci tlenku wegla , a zapach przy ulatniajacym gazie
sie ulatnia.Te merkaptany to raczej mozemy zauwazyc przy ulatnianiu sie
naturalnych gazów ,np. po grochówce :-))

16. Data: 2010-04-18 10:02:27

Od: JaMyszka <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 18 Kwi, 03:45, "Dariusz K. Ładziak" wrote:
> [...]
> Bo ja znam - i zapewniam cię że różnica jest wyraźna, dla mnie cebula
> opiekana na gazie śmierdzi merkaptanami.

Hehehee... Cios poniżej pasa... hehehee...
Ładnie to tak?
Bo jeśli przypalamy cebulę na płycie kuchennej, to należy domniemywać,
że i rosół się na niej gotuje;p A przecież każdy wie, że rosół " z
płyty" jest o niebo lepszy od rosołu "z gazu". Już nie powiem o
wsadzie do tego rosołu - jakoś tak dziwnie się składa, że na rosół "z
płyty" trafiają kuraki wolno chodzące;p
Pamiętam, gdy rodzice hodowali na działce parę kurek i dokarmiali je
pokrzywami i jarzynami (nawet cebulą), to właściwie jarzyn do rosołu
już
można by było nie dawać.

17. Data: 2010-04-18 10:09:15

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 18 Apr 2010 03:45:40 +0200, "Dariusz K. Ładziak" napisał(a):

> [...]
>
> Bo ja znam - i zapewniam cię że różnica jest wyraźna, dla mnie cebula
> opiekana na gazie śmierdzi merkaptanami.

Howgh.

18. Data: 2010-04-18 13:51:10

Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JaMyszka" <f...@g...com> napisał w wiadomości
.googlegroups.com...
> [...]

Pamiętam, gdy rodzice hodowali na działce parę kurek i dokarmiali je
pokrzywami i jarzynami (nawet cebulą), to właściwie jarzyn do rosołu

Rozumiem, że cebula i inne jarzyny przetrawione przez
kurę, to dokładnie to samo co świeże... :-)

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

19. Data: 2010-04-18 15:04:26

Od: "fs" <f...@c...gh> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
wiadomości news:4bca6446$0$19180$65785112@news.neostrada.pl...
> zapewniam cię że różnica jest wyraźna, dla mnie cebula opiekana na gazie
> śmierdzi merkaptanami.

zapach wydzieliny skunksa"
masz futrzaka w domu?

20. Data: 2010-04-18 15:05:29

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"fs" <f...@c...gh> wrote in message news:hqf71r$57j$1@news.onet.pl...

> Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
> wiadomości news:4bca6446$0$19180$65785112@news.neostrada.pl...
>

> zapach wydzieliny skunksa"
> masz futrzaka w domu?

A lody i sosy przypalane gazem?

JAK SIE OCHRONIC PRZED PYLEM ?
SNiADANKO
Czy ten glupek panslavista i jego kochanka gruba berta jeszcze tu piszą?
Jedzenie z restauracji do domu
Re: Spagetti z mięsem (by cbnet)