Czym traktujecie gałkę muszkatołową?

21. Data: 2023-01-05 23:56:25

Temat: Re: Czym traktujecie gałkę muszkatołową?
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

cef <c...@i...pl> wrote:

> Flaków w ogóle nie robię, a w czasach kiedy je spożywałem,
> to z reguły były dodatkiem obowiązkowym do kolejnych dwóch piw,
> więc nie potrafię opisać walorów smakowych tychże flaków po kilku piwach.

Czyli flaki były bez gałki, skoro musiałeś wypić tyle piw, by je zmóc.
Fakt, lepiej ich smaku nie pamiętać.

--
,,Słowo ,,rozkaz" porusza armie, słowo ,,wolność" - narody." Novalis, ze
zbioru Uczniowie z Sais.

22. Data: 2023-01-06 00:51:13

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-01-05, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
> Pan Marcin Debowski napisał:
>
> [...szatkownica-kenwood...]

> I tak przy każdej potrzebie użycia gałki? Ja potrzebę mam często,
> lecz ilości stosowane są aptekarskie.

To powinna spokojnie wystarczyć tarka, ale skoro Ewie tarkowanie
przeszkadza to może mieli więcej? W każdym razie, dwie gałki się tym
Knewoodem zmieli (trzeba mieląc trząść jak głupie, ale to małe
urządzenie). Zawsze można nadmiar wpakować w woreczek, wycisnąć precz
powietrze, zamknąć, a jak więcej i na dłużej, a ktoś widzi różnicę, to
zamrażalnik też pewnie pomoże.

--
Marcin

23. Data: 2023-01-06 01:00:01

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-01-05, FEniks <x...@p...fm> wrote:
> [...]
-13-cm---mlynek-do-galki-muszkatolowej-ze-stali-nier
dzewnej-reczny,72241
od-ch180-300w-350ml-2-predkosci-i7590324031.html
H180B

> OMG! Do mielenia gałki mi to proponujesz? LOL

No jak już Jarkowi odpowiedziałem, założyłem że ścierasz jednorazowo
parę kulek :)

> Chodzi właśnie o coś niedużego, czego nie trzeba od razu po użyciu myć,
> gałkę można w nim przechować itd. Młynek do kawy mam, taki stary
> popeerelowski, który używam właśnie do mielenia większej ilości
> przypraw, np. kiedy chcę zrobić własną mieszankę typu garam masala,
> curry, do piernika itp. Z gałką też pewnie by sobie poradził, ale
> jednorazowo gałki używa się naprawdę niewiele, a mielenie na zapas mija
> się z celem, bo wtedy lepiej kupić od razu zmieloną.

A inny pomysł: nie da się tego wycisnąć wyciskarką do czosnku? Nie mam
w tej chwili gałek pod ręką, ale pociąć na małe kostki i pojedyńczo?
Czy za twarda?

--
Marcin

24. Data: 2023-01-06 01:15:44

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-01-05, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:
> Ciekawość innych jest zawsze rzeczą dobrą. O tych, co gałki nie używają
> wcale, już wiemy. Ale jakie pozapasztetowe zastosowania są dla kogoś
> naturalne? Nie przypominam sobie, by tu na grupie odbyła się kiedyś
> pogłębiona analiza tej jakże ciekawej przyprawy.

Z okolic polskiej kuchni to za dużo doświadczenia nie mam, ale gałka
jest jednym ze składników garam masala, a to jak wiadomo idzie do
większości sztandarowych potraw Indii i okolic.

--
Marcin

25. Data: 2023-01-06 12:33:10

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Guglanie uświadomiło mi, że Ceremonia Skrobania Gałki ma swoje miejsce
> w Europejskiej Tradycji Kuchennej. Znalazłem wiele diwajsów, w tym
> stuletnie egzemplarze muzealne. Każdy skonstruowany podobnie, każdy
> działa na tej samej zasadzie. Nie jest to zatem, jak mogło się zdawać,
> współcześnie wymyślony gadżet mający zapełnić kuchnię nieprzydatnymi
> rzeczami, a kieszeń producenta pieniędzmi. Przemyślę raz jeszcze swój
> stosunek go tego przedmiotu i może sprawię sobie jakiś porządny młynek
> na stół.

Przez lata nie używałeś niczego specjalnego, a teraz - pod wpływem
guglania - poczułeś potrzebę posiadania urządzenia? Oto działanie
dobrego marketingu!

> [...]
> naturalne? Nie przypominam sobie, by tu na grupie odbyła się kiedyś
> pogłębiona analiza tej jakże ciekawej przyprawy.

Używam gałki do wszelkich potraw z ziemniaków, nawet do zwykłego puree,
do którego dodaję oczywiście już na końcu świeżo startą gałkę. Do potraw
jajecznych np. past albo zapiekanek, które zalewa się rozbełtanym jajem.
Do białych sosów, króluje tu głównie beszamel, ale nawet do
holenderskiego kapkę dosypię. Poza tym do szpinaku w śmietanie. No i
oczywiście, o czym pisałam już wcześniej, jeśli chce mi się robić własną
mieszankę curry, garam masala albo do piernika. Wtedy mielę w starym
młynku do kawy, bo jest tego więcej. Pasztetów raczej nie robię. Smak
gałki muszkatołowej kojarzy mi się także z sosami pieczeniowymi, ale
takimi tradycyjnymi dla zbiorowego żywienia, jakie jeszcze pamiętam ze
stołówki szkolnej/studenckiej. Dawne to czasy...

--
Ewa

26. Data: 2023-01-06 12:34:34

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> A inny pomysł: nie da się tego wycisnąć wyciskarką do czosnku? Nie mam
> w tej chwili gałek pod ręką, ale pociąć na małe kostki i pojedyńczo?
> Czy za twarda?

Chyba nie miałeś bezpośredniego kontaktu z gałką muszkatołową. ;)

Jest twarda. To tak jakbyś orzech w łupinie chciał przez praskę do
czosnku przecisnąć.

--

Ewa

27. Data: 2023-01-06 12:36:18

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Z okolic polskiej kuchni to za dużo doświadczenia nie mam, ale gałka
> jest jednym ze składników garam masala, a to jak wiadomo idzie do
> większości sztandarowych potraw Indii i okolic.

Ale do tych mieszanek mieli się gałkę w towarzystwie. Jeśli jest więcej
składników, to młynek do kawy, a nawet proponowany przez Ciebie diwajs,
się sprawdzą.

--
Ewa

28. Data: 2023-01-06 13:31:06

Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2023-01-05 o 23:56, XL pisze:

> Czyli flaki były bez gałki, skoro musiałeś wypić tyle piw, by je zmóc.
> Fakt, lepiej ich smaku nie pamiętać.

Twoje wnioski są zupełnie nielogiczne.
Akurat związek był zupełnie inny.
Żeby zamówić te piwa trzeba było dodatkowo zamawiać
coś do konsumpcji. Flaki były pewnie najtańsze w ofercie.
Ilość piw nie miała zatem wpływu na obecność gałki a jedynie
na ilość porcji flaków.
Poza tym kiedy komuś smak tej przyprawy nie odpowiada,
to właśnie potrawa z tym posmakiem będzie trudna do spożycia.
Czyli nie dużo piw, żeby spożyć coś bez gałki, tylko dużo piw,
żeby spożyć coś przyprawione gałką.

29. Data: 2023-01-07 05:09:44

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-01-06, FEniks <x...@p...fm> wrote:

> Chyba nie miałeś bezpośredniego kontaktu z gałką muszkatołową. ;)
>
> Jest twarda. To tak jakbyś orzech w łupinie chciał przez praskę do
> czosnku przecisnąć.

Miałem, nawet przed chwilą i chyba muszą być różne rodzaje. Z taką,
którą właśnie zdobyłem nasza dyskusja robi się bezprzedmiotowa:
Skorupka owszem dość twarda, ale po otwarciu co było w środku
roztarłem w palcach na proszek.

Zresztą jak już wcześniej googlałem za aparaturą, to zwróciłem uwagę,
że sporo pokazuje się zwykłych moździeży. Zarzuć po angielsku mortar
nutmeg (w obrazkach).

Pewnie te różne rodzaje to też różny stopień wysuszenia.

--
Marcin

30. Data: 2023-01-07 05:18:34

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-01-06, FEniks <x...@p...fm> wrote:

> Ale do tych mieszanek mieli się gałkę w towarzystwie. Jeśli jest więcej

Ale tam nadal jest gałka :)

--
Marcin

A tam, biorę wolne :)
Kandyzowanie skórki pomarańczowej - obalam mity.
Celebrycki nowy słownik bożonarodzeniowy...
Cienko cienko...
Piątkowy łosoś.