Piątkowy łosoś.

1. Data: 2022-12-09 22:31:07

Temat: Piątkowy łosoś.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mój łosoś z patelni (9.12.2022)

1/2 kg łososia ze skórą (oczyścić z łusek!)

Masło klarowane - 2 czubate łyżki

Marynata:
1 czubata łyżka miodu, imbir w proszku (1/3 łyżeczki) lub łyżka świeżego
posiekanego), 3 łyżki białego octu winnego, 1/3 szklanki oleju, czubata
łyżka posiekanej bardzo drobno cebuli, czubata łyżeczka granulowanego
czosnku, płaska łyżeczka drobniutko posiekanej skórki cytrynowej (bez
białej warstwy), łyżka przyprawy włoskiej Visana, lekko czubata łyżeczka
oregano, łyżeczka czerwonej słodkiej mielonej papryki, 1/3 łyżeczki grubiej
mielonego pieprzu.

Składniki marynaty wymieszać w głębszej misce.

Łososia ze skórą pokroić na dzwonka szer. 5-6 cm, ręką wymieszać delikatnie
z marynatą, docisnąć ręką. Marynować około 30 minut.

Masło klarowane mocno rozgrzać na patelni, włożyć kawałki łososia (wraz z
marynatą) skórą do góry, smażyć 1/2 minuty.
Odwrocić skórą do dołu, smażyć 1 minutę.
Przykryć pokrywką, zmniejszyć grzanie, smażyć 3 minuty, czasem koliście
poruszając patelnią.
Odkryć, smażyć na małym grzaniu, aby odparować ew. płyn z dna, potem chwilę
smażyć do zrumienienia skórki przy dnie (jest przepyszna!) i zagęszczenia
sosu.
Gotowe.

Aromat i smak powala.
Zostało trochę tego danka z obiadu i pachnie to w całej kuchni nawet na
zimno. Nie wytrzymałam i podżeram na kromce chleba z masłem. Mniaaaaam!

--
,,Słowo ,,rozkaz" porusza armie, słowo ,,wolność" - narody." Novalis, ze
zbioru Uczniowie z Sais.

2. Data: 2022-12-10 12:14:07

Temat: Re: Piątkowy łosoś.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> 1 czubata łyżka miodu, imbir w proszku (1/3 łyżeczki) lub łyżka świeżego
> posiekanego), 3 łyżki białego octu winnego, 1/3 szklanki oleju, czubata

PŁASKA

> [...]
> Zostało trochę tego danka z obiadu i pachnie to w całej kuchni nawet na
> zimno. Nie wytrzymałam i podżeram na kromce chleba z masłem. Mniaaaaam!

J.w.

3. Data: 2022-12-17 08:58:24

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.12.2022 o 22:31, XL pisze:
> [...]
> Zostało trochę tego danka z obiadu i pachnie to w całej kuchni nawet na
> zimno. Nie wytrzymałam i podżeram na kromce chleba z masłem. Mniaaaaam!

Masło w piątek??

4. Data: 2022-12-17 15:54:58

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

trybun <M...@j...cb> wrote:

> Masło w piątek??

Jak najbardziej. W zwykły piątek nie należy jeść potraw/wywarów z mięsa, a
także potraw/wyrobów z krwi/krwią. Można jeść nabiał: sery, jaja, mleko,
masło. Skoro mleko, to niby dlaczego nie masło?
Co innego w ścisłym poście.

5. Data: 2022-12-17 15:55:46

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

trybun <M...@j...cb> wrote:

> Masło w piątek??

Nie marudź, tylko zrób - MAŁMAZJA! ?

6. Data: 2022-12-19 13:05:40

Od: trybun <M...@j...cb> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 17.12.2022 o 15:55, XL pisze:

> Nie marudź, tylko zrób - MAŁMAZJA! ?

Jasne, przepis brzmi bardzo apetycznie i na pewno kiedyś go wykorzystam
, jednak do końca nie wiem czy masło pasuje do postu. Jakby nie patrzeć
to jednak jest to  tłuszcz zwierzęcy.

7. Data: 2022-12-19 19:36:15

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

trybun <M...@j...cb> wrote:

> Jasne, przepis brzmi bardzo apetycznie i na pewno kiedyś go wykorzystam
> , jednak do końca nie wiem czy masło pasuje do postu.

Pasuje. Jest to wyraźnie powiedziane w wytycznych KK. Byle się nie obżerać
:)

> Jakby nie patrzeć
> to jednak jest to  tłuszcz zwierzęcy.

Mylisz post z wege ;)
Mleko/śmietana/ser zawierają tłuszcz mleczny, czyli masło, a przecież w
poście te produkty są OK. Masło jest zatem OK.
To nie ,,zwierzęcość" jest kryterium postności danego pokarmu.
Kryterium jest znacznie węższe i jest to KREW. Wszak masło z mleka od
zdrowej krowy z definicji nie ma prawa zawierać krwi i dlatego jest OK, ale
już smalec nie jest OK, bo powstaje przez wytapianie lub tłoczenie
wieprzowego tłuszczu z tkanki tłuszczowej, która (jak każda tkanka) musi
być zaopatrywana w krew, więc teoretycznie także smalec zawierać musi jej
ślady.

8. Data: 2022-12-19 22:56:04

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> To nie ,,zwierzęcość" jest kryterium postności danego pokarmu.
> Kryterium jest znacznie węższe i jest to KREW.

Nb. jest to przejęte w wierze katolickiej wprost z jej początków, czyli z
judaizmu, gdzie brak krwi w produktach jest jednym z kryteriow koszerności
(stąd w judaizmie skrwawianie zwierząt przed ubojem - bo krew jest
niepożądana, a po uboju dokładne skrwawienie nie jest możliwe).

J.w.

9. Data: 2022-12-20 00:28:07

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:

> [...]
> (stąd w judaizmie skrwawianie zwierząt przed ubojem - bo krew jest
> niepożądana, a po uboju dokładne skrwawienie nie jest możliwe).

Dodam - z kolei w judaizmie krew w mięsie i produktach mięsnych nie jest
non grata bez powodu, powód jest bardzo konkretny i jest nim po prostu
gorący klimat rejonu powstania i czas powstania judaizmu. Wszak nie było
wtedy na świecie lodówek i zamrażarek ani weków, a w ww. klimacie krew w
mięsie powoduje natychmiastową niezdatność mięsa do spożycia - to ona
pierwsza ulega zepsuciu, zapoczątkowując ten proces w całym mięsie. Mięso
takie staje się szkodliwe lub nawet trujące, zagrażając życiu ludzi je
spożywających.
Dlatego w judaizmie wypracowano zasady koszerności jako szereg nakazów i
zakazów, mających na celu ZABEZPIECZENIE ZDROWIA I ŻYCIA wiernych. Ci zaś,
ściśle trzymając się tych zasad, bez dociekania ich sensu byli
zabezpieczeni i mogli przetrwać. Zresztą jak widać przetrwali.
Wiele jest zresztą innych zasad u nich o tym samym ukierunkowaniu na
ochronę zdrowia i życia, czyli de facto generalnie na przetrwanie narodu:
obrzezanie u mężczyzn, golenie głów u zamężnych kobiet (i noszenie peruk),
rozdzielność kuchni mlecznej od kuchni mięsnej, obowiązek uczęszczania
kobiet do mykwy w czasie menstruacji itd.

J.w.

10. Data: 2022-12-20 00:29:40

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

OXL <i...@g...pl> wrote:

> [...]

> rozdzielność kuchni mlecznej od kuchni mięsnej, obowiązek uczęszczania
> kobiet do mykwy w czasie menstruacji itd.

Sorry za redakcyjne pomyłki i poprawki - już prawie śpię :)

--
,,Słowo ,,rozkaz" porusza armie, słowo ,,wolność" - narody." Novalis, ze
zbioru Uczniowie z Sais.

https://wholesalealprazo lampowder.com/product/pr otonitazene-2/
Protonitazene for sale | Buy protonitazene
Re: order weed online dc,pure cbd oil for sale,order weed pen online https://www.weedlydispen sary.com/ can i order weed online, can you order weed online,cannabis business for sale, cannabis farm for sale, https://www.weedlydispen sary.com/ cannabis f
świnski łeb
Lepiszcze do masy