Czym traktujecie gałkę muszkatołową?

51. Data: 2023-01-09 02:53:31

Temat: Re: Czym traktujecie gałkę muszkatołową?
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-01-07, FEniks <x...@p...fm> wrote:

> Nie wiem, gdzie aktualnie mieszkasz, ale w Polsce ze świeżą gałką się
> nie spotkałam, taką przed wysuszeniem i jeszcze w łupince. Z nią to może
> nie byłoby problemu. W każdym razie nie o taką chodzi i nie takiej używa
> się powszechnie u nas.

Ona nie powinna być swieża. To to zdaje się suszy aż rdzeń zaczyna
odchodzić od skorupki. Nb. sama skorupka (osobno) też robi za przyprawę,
ale poza tym, że widze w niektórych przepisach i sklepach, to nie bardzo
wiem co i jak.

> To rozwiązanie w dalszym ciągu nie spełnia wymogu ukruszenia odrobiny
> gałki do bieżącego użycia. Gdybym chciała na zapas, kupiłabym od razu
> zmieloną.

No dobrze. Nie zrozumieliśmy się co do skali wymaganej technologii :)
Nie ma jednak tego złego co by na dobre nie wyszło bo zamówiłem sobie
kolejny taki szatkowacz Kenwooda. Obecny ma już z 15 lat a widzę, że
towar robi się deficytowy.

> Na tym filmiku facet pokazuje różne podejścia do gałki. Jako pierwsza
> jest metoda Jarka. Pojawia się też młynek, o dziwo! prawie identyczny
> jak ten mój to mielenia większej ilości przypraw. I na końcu moździerz.
>
> https://www.youtube.com/watch?v=H0uIn-qtLAw

Tarka wydaje się najrozsądniejsza dla małych ilości.

> Też możliwe. Nie spotkałam się jednak z tak miękką, by przecisnąć ją
> przez praskę do czosnku. BTW Pamiętam taką dyskusję tu na grupie sprzed
> lat, kiedy ktoś zapytał o praskę do czosnku, która nie rozpadnie się po
> kilku razach. Ciekawe, czy też stosował ją do gałki, ale chyba nie było
> o tym mowy. W każdym razie praska do czosnku to chyba zły kierunek.

Tą swoja ostatnią wywaliłem, bo była jednak podejrzanie miekka.. no, nie
będę się upierał.

--
Marcin

52. Data: 2023-01-09 11:22:28

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Marcin Debowski napisał:

> Mam trochę watpliwości, czy to wymysł Angielski. Internety też mają.
> Jakby to wszystko robić zawsze ze świezych składników to nawet taki
> Hindus by się zarżnął. To jest jednak sporo pitolenia.

To trzeba traktować jako metaforę. Proszek curry nie musi mieć takiej
historii jak woda Sodowa, którą wymyślił Sergiej Piotrowicz Sodow,
akademik z leningradzkiego instytutu. Mieszające się kultury przejmują
od siebie nawzajem różne rzeczy. Anglicy, czy ogólnie my na zachodzie,
przejęliśmy fajną kuchnię z jej smakami. Hindusi zaopatrzyli się przy
wymianie w praktyczne podejście. Internety częściej dają curry jako
przykład zjawiska (są tam miękkie składniki, warzy się to wszysko razem).
Garam masalę jako proszek "wynaleźć" łatwiej. Ale autora znaleźć trudno
-- to musiał być proces, emergentny i samoistny.

Jarek

--
Nie angielskie, nie kreolskie, ale nasze, nasze polskie,
Nie austriackie, nie jakieś inne, ale rodzinne, ale rodzinne...

53. Data: 2023-01-09 11:25:43

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Moglibyśmy wystawić grupową delegację z pieczątką w celu zbadania sprawy
na miejscu. Plantacja muszkatołowca powinna być gdzieś blisko.

> [...]
> odchodzić od skorupki. Nb. sama skorupka (osobno) też robi za przyprawę,
> ale poza tym, że widze w niektórych przepisach i sklepach, to nie bardzo

To nie skorupka robi za osobną przyprawę, lecz osnówka. Nie wdając się
w botaniczne szczegóły, różnica jest taka, że skorupka jest twarda, a
osnówka miękka. Skorupka tam też jest, ale bezużyteczna i odłazi jak ze
schnącej pestki awokado.

Jarek

--
Czym skorupka za młodu nasięknie, tym na starość trąci.

54. Data: 2023-01-10 04:29:13

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2023-01-09, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
> w botaniczne szczegóły, różnica jest taka, że skorupka jest twarda, a
> osnówka miękka. Skorupka tam też jest, ale bezużyteczna i odłazi jak ze

Racja. Po angielsku nutmeg mace, jak ktoś ciekawy. Przypomina taką grubą
woalke.

--
Marcin

55. Data: 2023-01-11 12:48:03

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks <x...@p...fm> wrote:
> Skoro zrobił się lekki ruch na grupie, to spytam - czym trzecie gałkę
> muszkatołową?

Po co trzeć, lepiej palić ?

,,Pod względem działania orzech częściowo przypomina marihuanę, częściowo
alkohol, częściowo inne substancje. Charakterystyczne są dziwne myśli i
kłopoty, przyjemnie odbierana jest muzyka, poprawia się zróżnicowanie
uczuć, czas może zwolnić, często chce się zaangażować w twórczą aktywność,
możliwe są różne doznania mistyczne, czasem niekontrolowany śmiech,
gadatliwość lub ,,zamrożenie" psychonauty. W dużych dawkach możliwe są
halucynacje dotykowe i słuchowe, uczucie latania z zamkniętymi oczami,
zamęt myśli. Pod koniec wycieczki, a zwłaszcza następnego dnia,
charakterystyczna jest senność i letarg."

Więcej (znacznie więcej) tu:

https://karaoke-k3.ru/pl/pechene/kurenie-muskatnogo-
oreha-narkoticheskie-svoistva-muskatnogo-oreha-prime
nenie.html

--
,,Słowo ,,rozkaz" porusza armie, słowo ,,wolność" - narody." Novalis, ze
zbioru Uczniowie z Sais.

A tam, biorę wolne :)
Kandyzowanie skórki pomarańczowej - obalam mity.
Celebrycki nowy słownik bożonarodzeniowy...
Cienko cienko...
Piątkowy łosoś.