Dieta Kwasniewskiego a funkcjonowanie mozgu.

61. Data: 2002-01-21 09:53:55

Temat: Re: Dieta Kwasniewskiego a funkcjonowanie mozgu.
Od: "Iza" <i...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł 'Róża' Różański" <r...@f...onet.pl> napisał w
wiadomości news:a2dcna.3vvqnv7.1@roses.of.many.colours...
> Sugerujesz, że mechanizm powstawania głodu nie bazuje na zawartości
> glukozy we krwi?

[Poziom glukozy we krwi jest tylko jednym z czynników regulujących
funkcjonowanie ośrodka głodu i sytości, zlokalizowanych w mózgu. Równocennym
mechanizmem jest zarówno mechanizm opierający się na poziomie aminokwasów,
jak i kwasów tłuszczowych. Mechanizmy te o oczywiście nie działają
"oddzielnie" ale wzajemnie się uzupełniają.
Ponadto, ośrodek głodu i ośrodek sytości są regulowane transmisją bodźców
mechanicznych odbieranych w żołądku - powstałych w wyniku drażnienia
sensorów przez pokarm dostający się do układu pokarmowego.

Źródło - fizjologie człowieka: Bullocka i Ganonga. Stron nie podam, bo
pisałam z pamięci ale wątpiących odsyłam do tych podręczników.

Pozdrawiam, Iza.

62. Data: 2002-01-21 10:50:07

Od: Daruma <d...@u...reply-to.invalid> szukaj wiadomości tego autora

W artykule <a2d3ut$l3j$1@news.tpi.pl> Leszek Serdyński napisał(a):

> Już cytowałem Darumie, że organizm nie zamienia tłuszczy na glukozę, ale
> tylko glicerol. Kwasy tłuszczowe, które są główną częścią cząsteczki
> tłuszczu nie są glukogenne.

Jeżeli tak jest to przy żywieniu optymalnym poziom glukozy we krwi
powinien być brdzo niski. Przy równoczesnym braku odczucia głodu. Czy
tak jest?

> Co do paliwa na jakim działać może mózg, to mały cytat z "Biochemii
> Streyera" str. 576
> "Po kilku tygodniach głodowania ciała ketonowe stają się głównym paliwem dla
> mózgu",

Kilka tygodni głodowania to bardzo długo i sytuacja skrajna. Dlatego
mózg zmuszony jest do użycia każdego rodzaju "paliwa" jakie jest
dostępne.
Poza tym jaka jest sprawność mózgu po kilku tygodniach głodówki na
paliwie ketonowym to chyba można się domyślać.

> oraz cytat z "Biochemii Harpera" str. 352:
> "Aminokwasy o rozgałęzionym łańcuchu, zwłaszcza walina, są uwalniane przez
> mięśnie i pobierane przez mózg."

Jak to "uwalniane"? Z białek mięśni. Przecież oznacza to ich
degeradację.

> str. 353:
> "Aminokwasy o rozgałęzionym łańcuchu odgrywają specjalną rolę w metaboliźmie
> azotu zarówno na czczo, kiedy dostarczają mózgowi źródła energii, jak i po
> posiłku, kiedy są wychwytywane głównie przez mięśnie i zachowane przez
> wątrobę. W mięśniach wydają się one stanowić ważne źródło energii i azotu."

Na czczo. Czyli w sytuacji kiedy nie ma innych źródeł energii mózg
_musi_ korzystać z białek. Nie jest to sytuacja normalna.
Ciekawe jest to o magazynowaniu aminokwasów w wątrobie. Wynikałoby z
tego, że oragnizm jednak potrafi je przechowywać.

> Co do waliny, to wydaje się być niezłym dostawcą energii. Ma wzór C5 N H11
> O2 i podobno 9,5 kcal/gram. W porównaniu z glukozą, która ma tylko 4,5
> kcal/gram jest znacznie lepsza.

No dobrze, ale co z tym co zostaje po spaleniu aminokwasów?

Daruma

--
Tomasz "Daruma" Góral http://www.ihar.edu.pl/~tgoral http://www.vege.pl
mailto:d...@p...fm PGPkeyID 0x4068441B GG:2392306 ICQ:4389322

63. Data: 2002-01-21 10:53:01

Od: Daruma <d...@u...reply-to.invalid> szukaj wiadomości tego autora

W artykule <a215e8$nf2$1@news.tpi.pl> Leszek Serdyński napisał(a):

> No więc nie z tłuszczy, tylko z niewielkiej części cząsteczki tłuszczu. Na
> takich twierdzeniach jakie przedstawiłeś oparty jest błędny pogląd lekarzy,
> że organizm wszystko zamienia na glukozę,

Jakiś czas temu ktoś z opty napisał, że na DO ma się stały, wysoki
poziom glukozy we krwi. Skąd się ona bierze?

Daruma

64. Data: 2002-01-21 14:02:43

Od: "Paweł 'Róża' Różański" <r...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Pszemol" <P...@P...com> wrote in news:a2f3q1$lnd$1@news.onet.pl:

> "Paweł 'Róża' Różański" <r...@f...onet.pl> wrote in message
>
> Nie,
> on sugeruje tylko tyle, że w czasie głodówki mózg nie ma glukozy a zyje.

Prawda. Ale nie nazwałbym tego normalnym funkcjonowaniem, a jedynie
niezbędnym minimum. Przy dłuższych głodówkach pojawiają się np.
halucynacje...

> O czymś to musi świadczyć. Ano już napisał o czym - że mózg również
> używa innych paliw.

Czy może glukozy wytworzonej w innych organach z innych substancji?
Nie będę się spierał, bo w sumie to, czy tłuszcze są spalane w sytuacji
kryzysowej bezpośrednio w mózgu, czy przerabiane gdzieśtam na glukozę nie ma
większego znaczenia.

> Pytanie tylko rodzi się takie: skoro jest w
> organiźmie mechanizm o którym Ty piszesz, czyli alarm na wieść o spadku
> poziomu glukozy, to może mózg PREFERUJE jakoś ta glukozę ponad substancje
> którymi żywi się w czasie głodówek?

Najwidoczniej. Może po prostu jest łatwiejsza do przyswojenia (i
utylizacji produktów ubocznych) niż inne 'paliwa'? Podejrzewam, że gdyby
tłuszcz był lepszym 'paliwem' dla organizmu (nie mówię o wartości
energetycznej, chodzi mi o korzyść globalną), to na drodze ewolucji już
dawno mielibyśmy (i inne zwierzęta też) wbudowane korzystanie przede
wszystkim z niego, jako źródła energii. Tymczasem powszechne jest w
przyrodzie korzystanie z cukrów jako źródła energii, a tłuszcz jest używany
'awaryjnie'. Inna sprawa, że tłuszcz daje się magazynować w organizmie, a
cukry nie bardzo, więc może stąd 'zasilanie awaryjne' tłuszczem (organizm
nie ma wyboru i bierze co jest).

--
/**** Dzisiejszy post sponsorowany jest hasłem ****\
\**** 'Mocny w gębie...' ****/

65. Data: 2002-01-22 06:07:56

Od: "Tomek Wilicki" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Paweł 'Róża' Różański" <r...@f...onet.pl> napisał w
wiadomości news:a2haij.3vvtvk5.1@roses.of.many.colours...
> [...]
> cukry nie bardzo, więc może stąd 'zasilanie awaryjne' tłuszczem (organizm

muszę zaoponować (z bólem serca), tłuszcz jest duuużo trudniej dostępny

tomek

ps. uogólniasz na wszystkie gatunki, to poważny błąd, każdy ma co innego

66. Data: 2002-01-22 15:50:32

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Prawda. Ale nie nazwałbym tego normalnym funkcjonowaniem, a jedynie
> niezbędnym minimum. Przy dłuższych głodówkach pojawiają się np.

Aaaa... to teraz już wiem skąd ta popularność głodówek u wegetarian :-)
Pokrywa się również z zainteresowaniem innymi środkami halucynogennymi :-)

> [...]
> Nie będę się spierał, bo w sumie to, czy tłuszcze są spalane w sytuacji
> kryzysowej bezpośrednio w mózgu, czy przerabiane gdzieśtam na glukozę

Czy tłuszcz można przerobić na glukozę? Jak?

67. Data: 2002-01-22 16:59:32

Od: "alf" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Daruma" <d...@u...reply-to.invalid> wrote in message

Na

> Jakiś czas temu ktoś z opty napisał, że na DO ma się stały, wysoki
> poziom glukozy we krwi. Skąd się ona bierze?

niech zgadne - z 50-70 gr weglowodanow dziennie?

68. Data: 2002-01-22 21:38:37

Od: "Paweł 'Róża' Różański" <r...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Pszemol" <P...@P...com> wrote in news:a2k28e$mv0$1@news.onet.pl:

> "Paweł 'Róża' Różański" <r...@f...onet.pl> wrote in message
>
> Aaaa... to teraz już wiem skąd ta popularność głodówek u wegetarian :-)

Głodnemu chleb na myśli. :-P

> Pokrywa się również z zainteresowaniem innymi środkami halucynogennymi
> :-)

Teraz to już zwyczajnie portalisz. Wśród wege jest sporo XXX
(procentowo w porównaniu z ogółem społeczeństwa; dane: obserwacje własne na
czacie), a oni nie tylko nie biorą narkotyków, ale i legalnych używek nie
stosują (alkohol, tytoń). Zresztą, można zrobić ankietę...

--
/**** Here comes the war. ****\
***** Did you think we were born in peaceful times? *****

69. Data: 2002-01-22 22:17:21

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomek Wilicki" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> muszę zaoponować (z bólem serca), tłuszcz jest duuużo trudniej dostępny

W cukierni to masz rację. W sklepie mięsnym jest odwrotnie.

Pozdrawiam
Leszek

70. Data: 2002-01-22 22:27:15

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Daruma" <d...@u...reply-to.invalid> napisał w wiadomości

> Jakiś czas temu ktoś z opty napisał, że na DO ma się stały, wysoki
> poziom glukozy we krwi.

Badałem (115)i jest to fakt. Nie należy go jednak nazywać poziomem wysokim,
tylko normalnym, właściwym.

Poziom jaki mają kluskojady rano na czczo jest poziomem głodowym, przy
którym wątroba jest już pozbawiona zapasów glikogenu.

Skąd się ona bierze?

Z tych 50 gram zjadanych węglowodanów + kilka, kilkanaście gram z glicerolu
+ 20-30 gram z degradowanych aminokwasów.
Razem prawie 100 gram!
Glukoza jednak u opty jest zużywana do celów pozaenergetycznych. Nawet w
zasilaniu erytrocytów glukoza wbrew pozorom nie jest zużywana. Zgadniesz
dlaczego?

Pozdrawiam
Leszek

Jedna droga