Re: Dieta Kwasniewskiego a funkcjonowanie mozgu.

From: "Paweł 'Róża' Różański" <r...@f...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.dieta
Subject: Re: Dieta Kwasniewskiego a funkcjonowanie mozgu.
Date: Mon, 21 Jan 2002 15:02:43 +0100
Sender: r...@f...onet.pl@ph62.szczecin.cvx.ppp.tpnet.pl

"Pszemol" <P...@P...com> wrote in news:a2f3q1$lnd$1@news.onet.pl:

> "Paweł 'Róża' Różański" <r...@f...onet.pl> wrote in message
>
> Nie,
> on sugeruje tylko tyle, że w czasie głodówki mózg nie ma glukozy a zyje.

Prawda. Ale nie nazwałbym tego normalnym funkcjonowaniem, a jedynie
niezbędnym minimum. Przy dłuższych głodówkach pojawiają się np.
halucynacje...

> O czymś to musi świadczyć. Ano już napisał o czym - że mózg również
> używa innych paliw.

Czy może glukozy wytworzonej w innych organach z innych substancji?
Nie będę się spierał, bo w sumie to, czy tłuszcze są spalane w sytuacji
kryzysowej bezpośrednio w mózgu, czy przerabiane gdzieśtam na glukozę nie ma
większego znaczenia.

> Pytanie tylko rodzi się takie: skoro jest w
> organiźmie mechanizm o którym Ty piszesz, czyli alarm na wieść o spadku
> poziomu glukozy, to może mózg PREFERUJE jakoś ta glukozę ponad substancje
> którymi żywi się w czasie głodówek?

Najwidoczniej. Może po prostu jest łatwiejsza do przyswojenia (i
utylizacji produktów ubocznych) niż inne 'paliwa'? Podejrzewam, że gdyby
tłuszcz był lepszym 'paliwem' dla organizmu (nie mówię o wartości
energetycznej, chodzi mi o korzyść globalną), to na drodze ewolucji już
dawno mielibyśmy (i inne zwierzęta też) wbudowane korzystanie przede
wszystkim z niego, jako źródła energii. Tymczasem powszechne jest w
przyrodzie korzystanie z cukrów jako źródła energii, a tłuszcz jest używany
'awaryjnie'. Inna sprawa, że tłuszcz daje się magazynować w organizmie, a
cukry nie bardzo, więc może stąd 'zasilanie awaryjne' tłuszczem (organizm
nie ma wyboru i bierze co jest).

--
/**** Dzisiejszy post sponsorowany jest hasłem ****\
\**** 'Mocny w gębie...' ****/