Re: Dieta trzustkowa?

From: "JBP" <t...@o...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Dieta trzustkowa?
Date: Wed, 13 Jan 2010 17:47:28 +0100

Użytkownik "gdaMa" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
news:hikqvf$ecm$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> *Bozena*! Zawsze tak wrzeszczysz żeby cię za granicą było słychać (C
> Pippi):
>
> Podobna jak przy kamicy żółciowej - czyli lekkostrawna.
> Mam w domu rozpiskę co wolno a czego nie wolno jeść przy obydwu
> dolegliwościach - jutro rozpiszę dokładnie.
> Generalnie ma być chude, gotowane mięso i ryby, chude wędliny (najlepiej
> drobiowe), ryż i drobny makaron z semoliny, gotowane warzywa, pieczywo
> pszenne (najlepiej czerstwe), chudy biały ser, białko jajka, mleko, lekka
> herbata ew. z cytryną albo herbata owocowa, woda, pomidory bez skórki,
> [...]
[...]

Wydaje mi się, że niechcący połączyłaś dwie diety :)
Ogólnie wszystko zgoda, z kilkoma wyjątkami:
- mleko, chudy ser, białko jajka (bez żółtek) to w kamicy. Chora trzustka
nie lubi mleka, nawet chudego. Dopuszcza się przetwory mleczne (poza
mlekiem), gdy domaga się tego również chory żołądek. Oczywiście w
ograniczonej ilości i przyjmując jednoczesnie odpowiednie leki. Całe jajko
gotowane, albo smażone bez tłuszczu, można od czasu do czasu zjeść.
- dżemy, cukry i inne słodycze - bardzo ostrożnie, bo mogą być
nietolerowane. W stanie zapalnym trzustka bywa upośledzona w przyswajaniu
cukrów złożonych. (Ale jeśli wystąpi biegunka, to kawałek prawdziwej
_gorzkiej_ czekolady może poprawić samopoczucie:) ).
- poza gotowaniem, mięso można piec lub smażyć, byle bez tłuszczu.

Ogólnie - przede wszystkim leki, a lekkie zapalenie powinno szybko ustąpić.
A potem tylko rozsądek, by lekkie nie przeszło w chroniczne.

JBP