Strona główna Grupy pl.rec.ogrody Dobra brzoza

Grupy

Szukaj w grupach

 

Dobra brzoza

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 77


« poprzedni wątek następny wątek »

21. Data: 2003-01-03 06:08:18

Temat: RE: Dobra brzoza - do paleniado Bogusia
Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora


Behalf Of Wojciech P


> Użytkownik "Bogusław Radzimierski" <a...@o...pl
> >
> > Z brzozy do palenia nie jestem zadowolony,
>
> A możesz powiedzieć w czym się objawia niezadowolenie?
> Bo ja nawet słyszałem, że brzoza nie musi być bardzo sucha...
> Wojtek

Mimo że jest pod zadaszeniem jest jakby spróchniała i przy paleniu wydaje
masę smolnych substancji i kominek jest do codziennego mycia.Takiego
zjawiska nie zaobserwowałem przy paleniu drewna bukowego i drewna z olchy.
Pozdrawiam, Bogusław

--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.ogrody

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


22. Data: 2003-01-03 06:59:08

Temat: Re: Dobra brzoza
Od: "Jlanta Cembrzyńska" <G...@i...sosnowiec.pl> szukaj wiadomości tego autora


> Przesadzałem brzozy z lasu mniejsze i całkiem spore i... przyjęcia 100%.
> Oczywiście te ich dłuuugie (ale płytko położone) korzenie trzeba odkopać
> /przynajmniej kilka/, a przy sadzeniu poukładać je w płytkich rowkach. I
> mają rosnąć! :-))
> Oczywiście mówię tu o normalnych brzozach, a nie o jakichś nadzwyczajnych
> bajeranckich odmianach.
>
Tak,
potwierdzam zdanie Janusza, że jeśli się przesadza brzózki z lasu lub
nieużytków i tylko pamięta o tym, że mają płytkie rozłożyste korzenie, to
przyjmują się bardzo dobrze. Ja przesadzałam nawet w czerwcu ( czyli ciepło
i sucho) a po posadzeniu i podlaniu ziemię wokół drzewek przykryłam warstwą
skoszonej trawy.
Gabi


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


23. Data: 2003-01-03 07:05:46

Temat: Re: Dobra brzoza
Od: "Jlanta Cembrzyńska" <G...@i...sosnowiec.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oj pięknie nam się zrobiło, pięknie. Dzięki.
Gabi

Użytkownik "Piotr.Tomczak" <P...@a...waw.pl> napisał w wiadomości
news:av21ve$148$1@foka.acn.pl...
> Oj trochę mnie mile zaskoczyła ta dyskusja , a że etnobotanika to moj
konik
> to przesyłam troche moich dywagacji na temat brzozy .... ( Piotr Tomczak
> "Łowiec Polski 2000 " O drzewach trochę inaczej cz 4 Brzoza i inne"
>
> pozdrawiam
> Piotrek
>
> Betula - Brzoza
>
> W Polsce występuje kilka gatunków brzóz , na przykład: Brzoza brodawkowata
> [Betula pendula Roth], Brzoza omszona [Betula pubescens Ehrh.], Brzoza
> czarna [Betula obscura Kotula], Brzoza ojcowska [Betula oycoviensis
> Besser],, Brzoza niska [Betula humilis Schrank], Brzoza karłowata [Betula
> nana L.].
>
> Drewno brzozy jest rozpierzchłonaczyniowe, beztwardzielowe o jednolitej
> zwartej strukturze, białe z lekkim odcieniem żółtawym lub czerwonawym,
> połyskujące. Brak zasadniczej różnicy w budowie drewna brzozy brodawkowej
i
> brzozy omszonej. Granica słojów rocznych słabo zarysowana. Drewno o
średnim
> ciężarze właściwym, średniej kurczliwości i twardości oraz wysokich
> właściwościach mechanicznych. Łatwe w obróbce, nietrwałe i na wolnym
> powietrzu, nie zabezpieczone przed gniciem, w krótkim czasie psuje się.
Jest
> dość wytrwałe na ściskanie i bardzo wytrzymałe na rozciąganie podłużne.
>
> Ze względu na swoje właściwości drewno brzozy było bardzo szeroko
stosowane
> w rzemiośle wiejskim. Wyrabiano z niego meble, które cechowała trwałość
> (Gajek 1964) ponadto była surowcem kołodziejskim, tokarskim,
> bednarskim -obręcze do beczek (Lubomirski ,1874).
>
> Z kory brzozowej wyrabiano dziegieć - używany między innymi przy
garbowaniu
> skór na sposób ruski (Muszyński, 1934), ponadto wyrabiano z niej różnego
> rodzaju torebki, skrzynki lub używano do wyrobu podeszew do obuwia.
Szubert
> (1827) wspomina, że korzenia brzozowego używano do różnego rodzaju robót
> plecionych. Kluk (1802) podaje całą masę użytków z drewna brzozowego;
> kołodzieje używali go do wyrobu dzwon i piast u kół, dyszli u wozów,
drągów
> u kolasek, płóz do sań a także do wyrobu hołobli do wozów jednokonnych.
> Tkacze posługiwali się brzozowymi cewkami, przęślicami, wrzecionami do
nici.
> Rybacy stosowali brzozowe drągi (chomulce) przy zastawianiu niewodów na
> ryby. Poza tym gospodarze robili z kijów brzozowych wszelkiego rodzaju
> trzonki, osady kos, sierpów a korzeń brzozowy uznawano za najlepszy rodzaj
> młotka. Nie należy pomijać także mioteł brzozowych służących do wymiatania
> izb.
>
> Fischer (1937) tak opisywał znaczenie brzozy w kulturze materialnej ludu
> polskiego, na łamach kwartalnika etnograficznego "Lud": "Brzoza posiadała
> wielkie znaczenie w kulturze materialnej ludu polskiego. Najpierw w
> pożywieniu ludowym. Na wiosnę spuszcza lud z brzozy słodki sok zwany
> "osokołą", który służy jako napój. Jak to zajęcie było ważne dla ludu,
> świadczy fakt, że Mazurzy augustowscy wczesną wiosną tj. czas kiedy
osokoła
> z drzew wychodzi nazywali wprost osokołami. Dawne polskie rękopisy
> wspominają o osokole już w roku 1472, tak też rozumie ją Knapski w XVII
> wieku gdy mówi o niej, że jest to betulae incisoe succus. W latach
głodowych
> jadano w Polsce mieloną korę brzóz.
>
> Kory brzozowej używa się w Bocheńskiem do oświetlania izby, a także w
> Lidzkiem prócz sosny używa się łuczywa i drzewa brzozowego. Spróchniałe
> drzewo brzozowe zwane "czyr" lub "czer" służy do chwytania iskier przy
> krzesaniu ognia.
>
> Na Mazowszu kilkuletnia brzózka ścięta wraz z gałęziami i liśćmi, nazywana
> "chlust" służy do wycierania sadzy w kominach, a z prętów brzozowych robi
> się miotły. Z brzozy wyrabia się także różne narzędzia gospodarcze, plecie
> płoty oraz wyrabia niektóre narzędzia rybackie.
>
> W Tykocińskiem kobiety farbują w korze brzozowej przędzę na kolor zielony
do
> wyrobu kolorowych płócien, zowiąc to farbowanie w "brzezinie". W
> Borszczowskiem służą barcie brzozowe do barwienia pisanek.
>
> Z kory brzozowej wypalano też w Polsce dziegieć, o którym mamy już
wzmianki
> w polskich rękopisach średniowiecznych. Kaszubi wyrabiają z kory brzozowej
> rozmaite przedmioty, zwłaszcza tabakierki.[..]
>
> Brzoza odgrywa znaczną rolę przy świętach dorocznych. Na niedzielę palmową
> wije się niekiedy palmę z gałązek brzozowych, którym przypisuje się moc
> leczniczą i czarodziejską. W Nowej Wsi pod Czarnkowem zrywają gałązki
> brzozowe w niedzielę palmową i kładą do naczynia z wodą. Jeśli gałązki
> rozwiną się do Wielkiej Nocy, oznacza to szczęście w domu. W
Międzyrzeckiem
> (Lubelskie), jak w ogóle w Polsce północno - wschodniej brzoza jest
uważana
> za drzewo dobre sprowadzające szczęście. Takie gałązki brzozowe związane w
> pęki służą młodzieży do wypędzania śpiochów z łóżek w niedzielę
wielkanocną.
> Na Kaszubach odbywa się to uderzanie gałązkami brzozowymi w poniedziałek
> wielkanocny i nazywa się to "dingosem". Chłopcy dostają za to różne
podarki,
> jaja, a nawet trochę drobnych pieniędzy. Na polskim Pomorzu chłopcy
dyngują
> tzn. smagają wtedy dziewczęta rózgami brzozowymi. Na Zielone Święta lud
> zdobi powszechnie chaty gałązkami brzozowymi. W Rybarku w pow.
starogardzkim
> przed dom, gdzie mieszka ich "wybrana", zanoszą młodzieńcy brzózkę i
okopują
> ją jako symbol swoich uczuć. W Międzyrzeckiem (Lubelskie) w wigilię
> Zielonych Świąt pastuszki wiją wieńce z brzeziny i mają nimi łby i rogi
> swego bydła. W Pińczowskiem pasterz wypędzając bydło pierwszy raz na paszę
> uderza rózgą z brzeziny trzykrotnie każdą krowę, a gdy wróci do domu,
zatyka
> rózgę za stragarz w stajni, aby uchronić się przed czarownicami. w
> Tarnowskiem pasterz idący pierwszy raz z bydłem na pasze otrzymuje do
> poganiania bydła rózgę brzozową, do której przywiązane są dzwonki
(Hypericum
> perforatum) święcone na Matkę Boska Zielną. W Polsce powszechnie
> przystrajają się domy i kościoły na Boże Ciało gałązkami brzozowymi, które
> maja potem znaczenie profilaktyczne. W Brodnickiem gałązki te wkłada się
do
> ogrodu w ziemię, aby ustrzec zagony przed kretem. Przechowywane zaś w
oborze
> i stajni chronią zwierzęta przed zarazą. W Kieleckiem wtyka się te gałązki
> szczególnie w zagony lnu i konopi w celach ochrony przed kretami. W
> Jasielskiem w podobny sposób także ochrania się kapustę. W wigilię św.
Jana
> ozdabia się w Żywieckiem domy, drzwi i okna brzozą, która w całej Polsce
> należy do roślin zatykanych na św. Jana w strzechy, ściany itd. W
Małopolsce
> Zachodniej (Bochnia, Brzozów, Chrzanów, Nowy Targ, Wadowice) w noc
sobótkową
> chłopcy biegają między łanami zboża z zapalonymi miotłami brzozowymi. W
> Lubawskiem z dniem tym wiąże się tego rodzaju wierzenie, iż kto wówczas
> dojdzie do brzozy i z odwróconą od niej twarzą utnie gałąź, uzyska w ten
> sposób laskę czarodziejską. W Krakowskiem święci się gałązki brzozowe na
> Matkę Boską Zielną wraz z innym zielem.
> Brzoza występuje także w obrzędach rodzinnych i domowych. W Lubelskiem po
> postawieniu krokwi na zrębie domu, przytwierdzają wiechę zrobioną z
gałązek
> brzozy. W Jeżycach w pow. lubelskim, gdy dziecko przyniosą do chrztu,
kładą
> pod progiem chaty i biją rózgą brzozową trzykrotnie, aby nie trzeba było
go
> później bić. Przy tym mówią: "Bedzies dobry"? - "Bede" i biją rózgą..."
>
>
> Gosia Osińska napisał(a) w wiadomości: ...
> >Witam w nowym roku i dokładam się do wszystkich noworocznych
> >życzeń, które ukazały się na grupie ( tych pobożnych i tych
trochę
> >mniej także ).
> >Moje pytanie :
> >Czy wiecie co? na temat dobrej / pożytecznej brzozy?
> >Niby dlaczego taka dobra, czy warto mieć j? w ogrodzie, sk?d
j?
> >wzi?ć?
> >
> >M.O. - Gosia
> >
> >
> >
>
>


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


24. Data: 2003-01-03 08:23:18

Temat: Re: Dobra brzoza
Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mi też się spodobało i sposób na krety, przy okazji, nowy poznalismy.
Kaśka


Użytkownik Jlanta Cembrzyńska <G...@i...sosnowiec.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:av3cus$bck$...@z...polsl.gliwice.pl...
> Oj pięknie nam się zrobiło, pięknie. Dzięki.
> Gabi
>
> Użytkownik "Piotr.Tomczak" <P...@a...waw.pl> napisał w wiadomości
> news:av21ve$148$1@foka.acn.pl...
> > Oj trochę mnie mile zaskoczyła ta dyskusja , a że etnobotanika to moj
> konik
> > to przesyłam troche moich dywagacji na temat brzozy .... ( Piotr Tomczak
> > "Łowiec Polski 2000 " O drzewach trochę inaczej cz 4 Brzoza i inne"
> >
> > pozdrawiam
> > Piotrek
> >
> > Betula - Brzoza
> >
> > W Polsce występuje kilka gatunków brzóz , na przykład: Brzoza
brodawkowata
> > [Betula pendula Roth], Brzoza omszona [Betula pubescens Ehrh.], Brzoza
> > czarna [Betula obscura Kotula], Brzoza ojcowska [Betula oycoviensis
> > Besser],, Brzoza niska [Betula humilis Schrank], Brzoza karłowata
[Betula
> > nana L.].
> >
> > Drewno brzozy jest rozpierzchłonaczyniowe, beztwardzielowe o jednolitej
> > zwartej strukturze, białe z lekkim odcieniem żółtawym lub czerwonawym,
> > połyskujące. Brak zasadniczej różnicy w budowie drewna brzozy
brodawkowej
> i
> > brzozy omszonej. Granica słojów rocznych słabo zarysowana. Drewno o
> średnim
> > ciężarze właściwym, średniej kurczliwości i twardości oraz wysokich
> > właściwościach mechanicznych. Łatwe w obróbce, nietrwałe i na wolnym
> > powietrzu, nie zabezpieczone przed gniciem, w krótkim czasie psuje się.
> Jest
> > dość wytrwałe na ściskanie i bardzo wytrzymałe na rozciąganie podłużne.
> >
> > Ze względu na swoje właściwości drewno brzozy było bardzo szeroko
> stosowane
> > w rzemiośle wiejskim. Wyrabiano z niego meble, które cechowała trwałość
> > (Gajek 1964) ponadto była surowcem kołodziejskim, tokarskim,
> > bednarskim -obręcze do beczek (Lubomirski ,1874).
> >
> > Z kory brzozowej wyrabiano dziegieć - używany między innymi przy
> garbowaniu
> > skór na sposób ruski (Muszyński, 1934), ponadto wyrabiano z niej różnego
> > rodzaju torebki, skrzynki lub używano do wyrobu podeszew do obuwia.
> Szubert
> > (1827) wspomina, że korzenia brzozowego używano do różnego rodzaju robót
> > plecionych. Kluk (1802) podaje całą masę użytków z drewna brzozowego;
> > kołodzieje używali go do wyrobu dzwon i piast u kół, dyszli u wozów,
> drągów
> > u kolasek, płóz do sań a także do wyrobu hołobli do wozów jednokonnych.
> > Tkacze posługiwali się brzozowymi cewkami, przęślicami, wrzecionami do
> nici.
> > Rybacy stosowali brzozowe drągi (chomulce) przy zastawianiu niewodów na
> > ryby. Poza tym gospodarze robili z kijów brzozowych wszelkiego rodzaju
> > trzonki, osady kos, sierpów a korzeń brzozowy uznawano za najlepszy
rodzaj
> > młotka. Nie należy pomijać także mioteł brzozowych służących do
wymiatania
> > izb.
> >
> > Fischer (1937) tak opisywał znaczenie brzozy w kulturze materialnej ludu
> > polskiego, na łamach kwartalnika etnograficznego "Lud": "Brzoza
posiadała
> > wielkie znaczenie w kulturze materialnej ludu polskiego. Najpierw w
> > pożywieniu ludowym. Na wiosnę spuszcza lud z brzozy słodki sok zwany
> > "osokołą", który służy jako napój. Jak to zajęcie było ważne dla ludu,
> > świadczy fakt, że Mazurzy augustowscy wczesną wiosną tj. czas kiedy
> osokoła
> > z drzew wychodzi nazywali wprost osokołami. Dawne polskie rękopisy
> > wspominają o osokole już w roku 1472, tak też rozumie ją Knapski w XVII
> > wieku gdy mówi o niej, że jest to betulae incisoe succus. W latach
> głodowych
> > jadano w Polsce mieloną korę brzóz.
> >
> > Kory brzozowej używa się w Bocheńskiem do oświetlania izby, a także w
> > Lidzkiem prócz sosny używa się łuczywa i drzewa brzozowego. Spróchniałe
> > drzewo brzozowe zwane "czyr" lub "czer" służy do chwytania iskier przy
> > krzesaniu ognia.
> >
> > Na Mazowszu kilkuletnia brzózka ścięta wraz z gałęziami i liśćmi,
nazywana
> > "chlust" służy do wycierania sadzy w kominach, a z prętów brzozowych
robi
> > się miotły. Z brzozy wyrabia się także różne narzędzia gospodarcze,
plecie
> > płoty oraz wyrabia niektóre narzędzia rybackie.
> >
> > W Tykocińskiem kobiety farbują w korze brzozowej przędzę na kolor
zielony
> do
> > wyrobu kolorowych płócien, zowiąc to farbowanie w "brzezinie". W
> > Borszczowskiem służą barcie brzozowe do barwienia pisanek.
> >
> > Z kory brzozowej wypalano też w Polsce dziegieć, o którym mamy już
> wzmianki
> > w polskich rękopisach średniowiecznych. Kaszubi wyrabiają z kory
brzozowej
> > rozmaite przedmioty, zwłaszcza tabakierki.[..]
> >
> > Brzoza odgrywa znaczną rolę przy świętach dorocznych. Na niedzielę
palmową
> > wije się niekiedy palmę z gałązek brzozowych, którym przypisuje się moc
> > leczniczą i czarodziejską. W Nowej Wsi pod Czarnkowem zrywają gałązki
> > brzozowe w niedzielę palmową i kładą do naczynia z wodą. Jeśli gałązki
> > rozwiną się do Wielkiej Nocy, oznacza to szczęście w domu. W
> Międzyrzeckiem
> > (Lubelskie), jak w ogóle w Polsce północno - wschodniej brzoza jest
> uważana
> > za drzewo dobre sprowadzające szczęście. Takie gałązki brzozowe związane
w
> > pęki służą młodzieży do wypędzania śpiochów z łóżek w niedzielę
> wielkanocną.
> > Na Kaszubach odbywa się to uderzanie gałązkami brzozowymi w poniedziałek
> > wielkanocny i nazywa się to "dingosem". Chłopcy dostają za to różne
> podarki,
> > jaja, a nawet trochę drobnych pieniędzy. Na polskim Pomorzu chłopcy
> dyngują
> > tzn. smagają wtedy dziewczęta rózgami brzozowymi. Na Zielone Święta lud
> > zdobi powszechnie chaty gałązkami brzozowymi. W Rybarku w pow.
> starogardzkim
> > przed dom, gdzie mieszka ich "wybrana", zanoszą młodzieńcy brzózkę i
> okopują
> > ją jako symbol swoich uczuć. W Międzyrzeckiem (Lubelskie) w wigilię
> > Zielonych Świąt pastuszki wiją wieńce z brzeziny i mają nimi łby i rogi
> > swego bydła. W Pińczowskiem pasterz wypędzając bydło pierwszy raz na
paszę
> > uderza rózgą z brzeziny trzykrotnie każdą krowę, a gdy wróci do domu,
> zatyka
> > rózgę za stragarz w stajni, aby uchronić się przed czarownicami. w
> > Tarnowskiem pasterz idący pierwszy raz z bydłem na pasze otrzymuje do
> > poganiania bydła rózgę brzozową, do której przywiązane są dzwonki
> (Hypericum
> > perforatum) święcone na Matkę Boska Zielną. W Polsce powszechnie
> > przystrajają się domy i kościoły na Boże Ciało gałązkami brzozowymi,
które
> > maja potem znaczenie profilaktyczne. W Brodnickiem gałązki te wkłada się
> do
> > ogrodu w ziemię, aby ustrzec zagony przed kretem. Przechowywane zaś w
> oborze
> > i stajni chronią zwierzęta przed zarazą. W Kieleckiem wtyka się te
gałązki
> > szczególnie w zagony lnu i konopi w celach ochrony przed kretami. W
> > Jasielskiem w podobny sposób także ochrania się kapustę. W wigilię św.
> Jana
> > ozdabia się w Żywieckiem domy, drzwi i okna brzozą, która w całej Polsce
> > należy do roślin zatykanych na św. Jana w strzechy, ściany itd. W
> Małopolsce
> > Zachodniej (Bochnia, Brzozów, Chrzanów, Nowy Targ, Wadowice) w noc
> sobótkową
> > chłopcy biegają między łanami zboża z zapalonymi miotłami brzozowymi. W
> > Lubawskiem z dniem tym wiąże się tego rodzaju wierzenie, iż kto wówczas
> > dojdzie do brzozy i z odwróconą od niej twarzą utnie gałąź, uzyska w ten
> > sposób laskę czarodziejską. W Krakowskiem święci się gałązki brzozowe na
> > Matkę Boską Zielną wraz z innym zielem.
> > Brzoza występuje także w obrzędach rodzinnych i domowych. W Lubelskiem
po
> > postawieniu krokwi na zrębie domu, przytwierdzają wiechę zrobioną z
> gałązek
> > brzozy. W Jeżycach w pow. lubelskim, gdy dziecko przyniosą do chrztu,
> kładą
> > pod progiem chaty i biją rózgą brzozową trzykrotnie, aby nie trzeba było
> go
> > później bić. Przy tym mówią: "Bedzies dobry"? - "Bede" i biją rózgą..."
> >
> >
> > Gosia Osińska napisał(a) w wiadomości: ...
> > >Witam w nowym roku i dokładam się do wszystkich noworocznych
> > >życzeń, które ukazały się na grupie ( tych pobożnych i tych
> trochę
> > >mniej także ).
> > >Moje pytanie :
> > >Czy wiecie co? na temat dobrej / pożytecznej brzozy?
> > >Niby dlaczego taka dobra, czy warto mieć j? w ogrodzie, sk?d
> j?
> > >wzi?ć?
> > >
> > >M.O. - Gosia
> > >
> > >
> > >
> >
> >
>
>


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


25. Data: 2003-01-03 09:00:31

Temat: Re: Dobra brzoza -do Rafała
Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Post został zapisany w moim prywtnym archiwum. Teraz idea będzie dojrzewać
:-)

--
Rafał Wolski
http://ogrody.agrosan.pl/ - strona grupy pl.rec.ogrody



› Pokaż wiadomość z nagłówkami


26. Data: 2003-01-03 11:29:19

Temat: Re: Dobra brzoza - do paleniado Bogusia
Od: t...@i...pl (Tomasz Łukowski ) szukaj wiadomości tego autora

----- Original Message -----
From: "Bogusław Radzimierski" <a...@o...pl>
> Mimo że jest pod zadaszeniem jest jakby spróchniała i przy paleniu
wydaje
> masę smolnych substancji i kominek jest do codziennego mycia.Takiego
> zjawiska nie zaobserwowałem przy paleniu drewna bukowego i drewna z olchy.
Lekko mnie to dziwi. Moja ciotka nad Wigrami wypieka tradycyjne sekacze nad
ogniskiem. Uzywa wylacznie wysuszonego drewna brzozowego bo wlasnie swietnie
sie pali, nie kopci, nie smoli i co wazne nie strzela iskrami. Mysle ze
twoje drewno nie wysycha jak nalezy. Moze nie ma przewiewu, moze okraglakow
nie polupales chocby na polowki?
tomek


--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.ogrody

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


27. Data: 2003-01-03 12:27:31

Temat: Re: Dobra brzoza - do paleniado Bogusia
Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora


----- Original Message -----
From: "Tomasz Łukowski " <t...@i...pl>
> > Mimo że jest pod zadaszeniem jest jakby spróchniała i przy paleniu
wydaje
> > masę smolnych substancji i kominek jest do codziennego mycia.Takiego
> > zjawiska nie zaobserwowałem przy paleniu drewna bukowego i drewna z
olchy.

> Lekko mnie to dziwi. Moja ciotka nad Wigrami wypieka tradycyjne sekacze
nad
> ogniskiem. Uzywa wylacznie wysuszonego drewna brzozowego bo wlasnie
swietnie
> sie pali, nie kopci, nie smoli i co wazne nie strzela iskrami.
:)
nie smoli bo uzywa drewna okorowanego


>Mysle ze
> twoje drewno nie wysycha jak nalezy. Moze nie ma przewiewu, moze
okraglakow
> nie polupales chocby na polowki?
> tomek
:)
wlasnie
brzoza potrzebuje powietrza
tzn nie moze lezec bezposrednio na ziemi
i musi byc chociazby rozlupana na pol
bo inaczej bardzo szybko zbutwieje
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe


--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.ogrody

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


28. Data: 2003-01-03 12:27:41

Temat: Re: wedzarnia
Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora


----- Original Message -----
From: "Wojciech P" <d...@p...com.pl>

> Ale by Cie nie zostawic w calkowitej pustce:
> http://www.republika.pl/maltanb/wedze2.html
> http://www.marbo.agnet.pl/wedzar.html
> wcale to nie jest to, ale zawsza cos.
:)
w zasadzie jest tam wszystko
ten pierwszy adres
bardzo ladnie opisany proces wedzenia
schematy wedzarni najbardziej poprawny ten na dole
choc i on troche przecudowany
:)
drugi adres
bardzo ladnie rozrysowana najpopularniejsza wedzarnia typu beczka
(choc wcale ten kanal dymowy nie musi biec do gory)
:)
schemat wedzarni komorowej niezbyt poprawny
autor pisze o prawidlowych zasadach wedzenia
a jednoczesnie palenisko na dole w tej samej komorze
zamiast gdzies z boku
:)
poza tym kazda wedzarnia powinna miec regulowany cug
w postaci jakiejs przeslony zwezajacej wylot gazow z komory
(w beczkowej funkcje a pelni ten jutowy worek
aby zwiekszyc cug uchylamy worek )
:)
jeszcze jedna praktyczna uwaga
jesli dym bedziesz wprowadzal do komory wedzarniczej z jednej strony
zalozmy z lewej strony komory
to wylot na gorze powinien byc przesuniety jak najbardziej w prawo
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe


--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.ogrody

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


29. Data: 2003-01-03 13:01:29

Temat: Re: Dobra brzoza a wierzba wedle zyczenia
Od: "Piotr.Tomczak" <P...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

>
>psmasz moze inne drzewa tak dokladnie opisane
>naprzyklad
>moje ulubione wierzby
>i jeszcze lipy lipy
>
>
>--
>Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.ogrody
>
Salix-wierzba

W Polsce występuje około 30 gatunków i dużo mieszańców wierzb. Wśród nich
wierzba biała [Salix alba L.], wierzba krucha [Salix fragillis L.], wierzba
laurowa [Salix pentandra L.], wierzba migdałowa [Salix triandra L.], wierzba
iwa [Salix caprea L.], wierzba uszata [Salix auvita L.], wierzba szara
[Salix cinerea L.] , wierzba rokita [Salix rosmarinifolia L.], wierzba
purpurowa [Salix purpurea L.].

Drewno wierzb jest rozpierzchłonaczyniowe, twardzielowe, lekko połyskujące.
Biel zazwyczaj wąski, biały lub jasnożółty. Twardziel w świeżym drewnie mało
wyraźna, pod działaniem światła i powietrza ciemnieje od barwy różowawej do
jasnoczerwonobrunatnej (często z ciemniejszymi smugami w środkowej części
pnia). Słoje roczne widoczne zwłaszcza na przekroju poprzecznym. Naczynia i
promienie rdzeniowe niewidoczne gołym okiem.

Drewno miękkie, lekkie (cięższe jednak od topolowego), łatwołupliwe o
niskich właściwościach mechanicznych i dużej skłonności do paczenia się.
Łatwe w gięciu i obróbce, dobrze się nasyca. Drewno nietrwałe, łatwo ulega
rozkładowi przez grzyby i uszkodzeniom przez owady.

Wierzba wiciowa czyli witwa [Salix viminalis L.] to dostarczycielka chrustu,
prętów, wici, okorowanych lub nie, surowca plecionkarskiego, który w tak
zwanej tradycyjnej kulturze ludowej służył do wyrobu niezliczonej ilości
przedmiotów codziennego użytku (najrozmaitszego kształtu i przeznaczenia
koszy i koszyczków, nie wyłączając schowków na domowe przybory, nici,
przybory toaletowe, ogromnych koszy wasągowych, słomianych naczyń
zasobowych, wielkich ( ponad 1,5 m wysokich), słomianek, baniek, uli,
koszek - zawsze szytych rozdwojona wicią wierzbową - kapci na zimę, opleceń
butli na olej czyli naftę, narzędzi rybackich, wierszy, chobotni,
butlastych sadzy, koszatek, mebli, szczególnie kołysek oraz pytek na gęsi.
Jak wiemy plecionkarstwo, głównie jako koszykarstwo , przetrwało do dziś.
Ale zdarzają się przypadki szczególne reaktywowania wyrobów prastarych,
które wydawało się zanikły bezpowrotnie. Od paru lat nad Jeziorem
Włocławskim, to jest spiętrzonej Wiśle od Włocławka po Płock, wyrabiane są
masowo wiersze (wirsze, wiraszki), które w pletniach (połączone po 9 sztuk)
skutecznie zastępują drogie sieci.

Kruszyna której pędy nie nadają się do robot plecionkarskich ,dostarczała
korzenia , który gotowany w wodzie "..wydaje farbę pożyteczną..."(Szubert ,
1827).

Wierzby to również dostarczycielki wiechci do odpędzania much, próchna do
okadzania mieszkań, obrzędowych gałązek do wypędzania i przypędzania na
pastwiska stad bydła, gałęzi do linienia piskawek i piszczałek, kręcenia ze
zdjętej kory trąb i trąbit, wreszcie sakralizującej te drzewa palmy
wielkanocnej. Ponadto wici wierzbowe służyły do wiązania snopów, wyplatano
także z nich płoty (Szacki ,1996).




› Pokaż wiadomość z nagłówkami


30. Data: 2003-01-03 13:03:12

Temat: Re: Dobra brzoza - wierzba jeszcze lepsza:)
Od: "Piotr.Tomczak" <P...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

wedle zyczenia:
Salix-wierzba

W Polsce występuje około 30 gatunków i dużo mieszańców wierzb. Wśród nich
wierzba biała [Salix alba L.], wierzba krucha [Salix fragillis L.], wierzba
laurowa [Salix pentandra L.], wierzba migdałowa [Salix triandra L.], wierzba
iwa [Salix caprea L.], wierzba uszata [Salix auvita L.], wierzba szara
[Salix cinerea L.] , wierzba rokita [Salix rosmarinifolia L.], wierzba
purpurowa [Salix purpurea L.].

Drewno wierzb jest rozpierzchłonaczyniowe, twardzielowe, lekko połyskujące.
Biel zazwyczaj wąski, biały lub jasnożółty. Twardziel w świeżym drewnie mało
wyraźna, pod działaniem światła i powietrza ciemnieje od barwy różowawej do
jasnoczerwonobrunatnej (często z ciemniejszymi smugami w środkowej części
pnia). Słoje roczne widoczne zwłaszcza na przekroju poprzecznym. Naczynia i
promienie rdzeniowe niewidoczne gołym okiem.

Drewno miękkie, lekkie (cięższe jednak od topolowego), łatwołupliwe o
niskich właściwościach mechanicznych i dużej skłonności do paczenia się.
Łatwe w gięciu i obróbce, dobrze się nasyca. Drewno nietrwałe, łatwo ulega
rozkładowi przez grzyby i uszkodzeniom przez owady.

Wierzba wiciowa czyli witwa [Salix viminalis L.] to dostarczycielka chrustu,
prętów, wici, okorowanych lub nie, surowca plecionkarskiego, który w tak
zwanej tradycyjnej kulturze ludowej służył do wyrobu niezliczonej ilości
przedmiotów codziennego użytku (najrozmaitszego kształtu i przeznaczenia
koszy i koszyczków, nie wyłączając schowków na domowe przybory, nici,
przybory toaletowe, ogromnych koszy wasągowych, słomianych naczyń
zasobowych, wielkich ( ponad 1,5 m wysokich), słomianek, baniek, uli,
koszek - zawsze szytych rozdwojona wicią wierzbową - kapci na zimę, opleceń
butli na olej czyli naftę, narzędzi rybackich, wierszy, chobotni,
butlastych sadzy, koszatek, mebli, szczególnie kołysek oraz pytek na gęsi.
Jak wiemy plecionkarstwo, głównie jako koszykarstwo , przetrwało do dziś.
Ale zdarzają się przypadki szczególne reaktywowania wyrobów prastarych,
które wydawało się zanikły bezpowrotnie. Od paru lat nad Jeziorem
Włocławskim, to jest spiętrzonej Wiśle od Włocławka po Płock, wyrabiane są
masowo wiersze (wirsze, wiraszki), które w pletniach (połączone po 9 sztuk)
skutecznie zastępują drogie sieci.

Kruszyna której pędy nie nadają się do robot plecionkarskich ,dostarczała
korzenia , który gotowany w wodzie "..wydaje farbę pożyteczną..."(Szubert ,
1827).

Wierzby to również dostarczycielki wiechci do odpędzania much, próchna do
okadzania mieszkań, obrzędowych gałązek do wypędzania i przypędzania na
pastwiska stad bydła, gałęzi do linienia piskawek i piszczałek, kręcenia ze
zdjętej kory trąb i trąbit, wreszcie sakralizującej te drzewa palmy
wielkanocnej. Ponadto wici wierzbowe służyły do wiązania snopów, wyplatano
także z nich płoty (Szacki ,1996).


Tadeusz Smal napisał(a) w wiadomości:
<00af01c2b2c3$bb726b40$e07c63d9@d3h6c1>...
>
>----- Original Message -----
>From: "Piotr.Tomczak" <P...@a...waw.pl>
>
>> Oj trochę mnie mile zaskoczyła ta dyskusja , a że etnobotanika to moj
>konik
>> to przesyłam troche moich dywagacji na temat brzozy .... ( Piotr Tomczak
>> "Łowiec Polski 2000 " O drzewach trochę inaczej cz 4 Brzoza i inne"
>(....)
>> pozdrawiam
>> Piotrek
>:)
>super tekst
>ktory jesli przyslesz mi na priw swoj adres
>nagrodzam brzozowa dlubanka
>:)
>z pozdrowieniami i usmiechami
>_hehehe
>
>psmasz moze inne drzewa tak dokladnie opisane
>naprzyklad
>moje ulubione wierzby
>i jeszcze lipy lipy
>
>
>--
>Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.rec.ogrody
>


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : 1 . 2 . [ 3 ] . 4 ... 8


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

szukam róż!!!!!!!
2003
Na Nowy Rok
Winorośl
przyducha

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 7-11a
Vitruvian Man - parts 1-6

zobacz wszyskie »