Re: Enzymy bylo[Re: zmiękczanie mięsa było:minutensteki]

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Enzymy bylo[Re: zmiękczanie mięsa było:minutensteki]
From: w...@t...com.pl (Wladyslaw)
Date: Tue, 08 Feb 2000 06:35:17 GMT

af <f...@p...net> wrote:

> [...]

Papaja yawiera papaine, ananas bromeline, ktore to enzymy sa
proteolityczne, czyli rozzkladaja bialka, w tym kolagen, odpowiedzialny
za lykowatosc miesa. Czy enzymy zawarte w kiwi, te ktore uniemozliwiaja
sciecie sie zelatyny w galaretce, podobnie dzilaja na kolagen, nie wiem.
"Zwykla" marynata z octem, winem lub innym kwasem, tez zmiekcza zreszta
mieso.

Oczywiscie nie chodzi o to, ze z roslin (kurara jak wiadomo, tez
pochodzi z roslin ;-) ), ale z jadalnych owowcow. Ananasem nikt sie
jeszcze nie zatrul, chociaz wspominany jest czasem przypadek zolnierzy
brytyjskich w Azji, ktorzy obozujac na plantacji ananasow i jedzac
wielie ich ilosci poniszczyli sobie dziasla zawarta w nich bromelina.

Powyzej 60 stopni zmienia sie struktura czasteczek tych enzymow i traca
one swoje wlasnosci.

Wladyslaw