Re: Gdzie leczyc bezplodnosc i gdzie sie przepadac?

From: "Dunia " <d...@N...gazeta.pl>
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: Gdzie leczyc bezplodnosc i gdzie sie przepadac?
Date: Tue, 8 Apr 2003 09:31:57 +0000 (UTC)

Iwcia&Pstryk <p...@t...pl> napisał(a):

Zastanawiam się, po co
> rasy,
>
> Leczenie
> bezpłodności jest długotrwałe i nie ma gwarancji że się powiedzie - ponieważ
> to rzadko jest "choroba", a częściej - cecha organizmu.

To chyba zalezy, co jest problemem ? Znam cale mnostwo kobiet, ktore po
polrocznym, rocznym okresie leczenia zachodzily w ciaze. Problemem byly tu
glownie hormony, ale znam np. dwie dziewczyny z PCO, ktore rowniez po leczeniu
urodzily zdrowe maluchy. Co do mezczyzn - nie wiem, nie zwierzaja mi sie za
bardzo. Slyszalam kiedys opinie, ze mezczyzni z mojego pokolenia maja w
krajach rozwinietych maja juz o polowe mniej zdrowych plemnikow niz meczyzni z
pokolenia moich rodzicow. Jesli tak rzeczywiscie jest, to nie za dlugo
wiekoszc dzieci bedzie byc moze pochodzila z in vitro...

> Zatem teoretycznie
> lepiej przed podjęciem decyzji o małżeństwie wiedzieć, czy aby nie czeka
> kogoś w przyszłości decyzja np. o adopcji. Czy facet produkuje dostatecznie
> dużo, dobrych jakościowo plemników a kobieta ma cykle owulacyjne i
> prawidłową budowę macicy. To nie są żadne "kosztowne" badania, oczywiście
> nie wykluczają kłopotów w przyszłości, ale sygnalizują że wszystko jest na
> dobrej drodze.

Pfff, co do mezczyzn to potrzebne jest badanie, ale obserwacje cyklu kobieta
sama sobie moze zafundowac, do tego lekarza nie trzeba. Ale prawidlowa budowa
macicy, szyjki macicy, stan jajnikow - to przeciez wychodzi na standardowych
badaniach + USG. Chyba jak kobieta chodzi regularnie do ginekologa to ma o
tych rzeczach jakies pojecie ?

Inna rzecz, ze zawieranie malzenstwa w celach rozplodowych, jest dla mnie
lekko dziwne, aczkolwiek rozumiem, ze u niektorych atawistyczna chec
przekazywania wlasnych genow moze byc silniejsza niz uczucia do przyszlego
malzonka.

Natomiast, jak ktos juz tu napisal, sa pewne rzeczy, ktore wychodza naprawde
'w praniu' lub tylko w bardzo specjalistycznych badaniach. Bywaja rowniez pary
fizycznie zdrowe, a jednak majace problemy z posiadaniem dzieci.
Nie da sie wszystkiego zaplanowac, a co jesli jedno z partnerow zachoruje w
trakcie malzenstwa ? Rozwod i szukanie nastepnego rozplodowca ? Brrrr.

> Mi na dzieciach nie zależało kiedy wychodziłam za mąż, ale gdyby tak było to
> może bym i namówiła narzeczonego na badanie nasienia. A badanie profilu
> genetycznego na obecność genów recesywnych mam nadzieję że kiedyś w
> przyszłości będzie tak samo obowiązkowe jak odczekiwanie miesiąca przed
> ślubowaniem. Malzenstwa doswiadczone dziecmi z wadą genetyczną zapewne by
> mnie poparły.

Obowiazkowe ? To moze od razu wprowadzmy licencje na posiadanie dziecka, taka
jak prawo jazdy ? ;)
IMO, im mniej rzeczy nakazuje nam ukochane nasze panstwo, tym lepiej. Fajnie,
jesli takie badanie mozna by zrobic w ramach KCh (mozna ?), ale zeby ludzi
zmuszac ?
Poza tym odczekiwanie miesiaca przed zawarciem malzenstwa nie jest na
szczescie wymagane w wielu krajach (i slusznie). Moj kolega wzial slub w
Niemczech po tygodniu oczekiwania, a ja w USA - po pol godzinie ;) I jakos
zyje ;) Ja nie potrzebuje panstwa, zeby mi wskazywalo jedynie sluszna droge.

Dunia