Re: Guzy mozgu - potrzebne informacje do referatu.

Data: 2000-05-12 07:50:22
Temat: Re: Guzy mozgu - potrzebne informacje do referatu.
Od: KO <k...@p...onet.pl>

> W zwiazku z pisanym przeze mnie referatem chcialbym uzyskac kilka
> odpowiedzi na pytania zwiazane z guzami mozgu. Z gory przepraszam za
> banalnosc niektorych pytan, ale w chwili obecnej moja wiedza na
> poruszany problem jest naprawde nikla.

> 1. Jakie sa przyczyny powstawania guzow mozgu? Czy jakies grupy osob sa
> na nie szczegolnie podatne?
glownie przypadkowe mutacje
> 2. Czy powstaja one w jakis szczegolnych obszarach mozgu?
posz. typy nowotworów CSN maja ulubione lokalizacje. Ale to tendencja, a
nie regula.
> 3. Czy powstaja one w jaims okreslonym wieku czlowieka czy nie ma na to
> reguly?
jw. posz. typy nowotworów CSN "lubia" wystepowac w okresiolonym wieku.
np. medulloblastoma - dzieci, a glioblastoma multiforme - starsi. Ale sa
wyjatki
> 4. Jak objawia sie (np. w ludzkich zachowaniach, ale nietylko) obecnosc
> guzow mozgu? Czy patrzac na konkretana osobe mozna po niej poznac, ze
> takie guzy posiada?
bardzo rozne objawy np. bole glowy, wymioty, drzenie, porazenia takze
zmiany w zachowaniu; objawy zaleza glownie od _lokalizacji_.
> 5. Jakimi metodami mozna wykryc te guzy?
badnie neurologiczne, potem glownie tomografia komputerowa, tomografia
rezonansu magnetycznego. W czesci przypadkow potwierdzenie biopsja, w
wiekszosci rozpoznanie ostateczne (morfologiczne) dopiero z materialu
operacyjnego.
>Czy osoba podejrzewajaca u
> siebie takie guzy moze stwierdzic ich obecnosc samodzielnie?
raczej nie (chyba, ze jest neurologiem i ma w domu CT ;-)))
> 6. Jakie sa sposoby pozbcia sie tych guzow (metody leczenia, skuteczne
> leki etc.)?
rokowanie zalezy od 1) lokalizacji 2) odmiany histologicznej 3)
mozliwosci usuniecia
leczenie
1) chirurgiczne - podstawa 2) czasem napromienianie 3) czasem
chemioterapia
w zasadzie jesli nie mozna usunac guza to nie da sie go wyleczyc.
> 7. Co moze sie stac, gdy cala sprawe zbagatelizujemy i nie zastosujemy
> wlasciwego leczenia?
umrzemy.
> 8. Czy przy okazji pewnych badan ogolnych (np. badanie dna oka, bo i z
> taka opinia sie spotkalem) mozliwe jest stwierdzenie istnienia takich
> guzow?
mozna wykryc cechy ktore moga sugerowac proces ekspansywny (=cos rosnie)
w jamie czaszki); potem diagnostyka jw.

Polecam biblioteki!

Krzysiek Okon, MD