Re: Halogenki 12V czy 230?

From: BartekK <s...@d...org>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: Halogenki 12V czy 230?
Date: Fri, 13 Oct 2006 10:30:58 +0200

RK napisał(a):
> Przyłaczę się . Ostatnio własnie zauważyłem "żarówki" Led zastępujące
> halogeny. Ceny w marketach około 30zl a na allegro 20zł. Co otym sądzić
Ale tu nie ma co sadzic. Cyfry mowia same za siebie.
Ilosc swiatla ze "zwyklej" zarowki to okolo 20-30lm/W
z halogenowej lub kryptonowej - 50-60lm/W
z "swietlowki" nawet do 70-80lm/W
z palnika ksenonowego/lampy wyladowczej HQI - do 100lm/W
z diody led - taniej/tandetnej (najczesciej spotykana w takich
"zarowkach") 10-30lm/W, diody supermarkowe i drogie osiagaja do 80lm/W
ale z wieloma ograniczeniami (zaawansowane chlodzenie itp).

Po przeliczeniu ilosci swiatla * moc zarowki np 30W - 1500lm
Przykladowa "Zarowka diodowa" 18led *20lm/W * 0.06W = 20lm
Widac roznice ?
Trzeba tu tez wliczyc "kierunkowosc" swiecenia - zwykla zarowka swieci
prawie 360st we wszstykich kierunkach. Halogenowa z reflektorkiem -
powiedzmy ze stozkiem 60st. Dioda led - czesto stozek 15-30st. Stad
swiatlo diody (jak sie na nia popatrzy) wyglada bardzo jasne (zwlaszcza
ze jest zimne) a jak przychodzi do oswietlenia 5m2 sciany/podlogi to juz
zaczyna byc ciemno.

Jak chcesz myslec o oswietlaniu czegokolwiek bialymi diodami led - to
rowniez polecam poczytac o technice wytwarzania/dzialania bialych ledow.
Jest metod kilka, wszystkie (poza stosowaniem 3 diod RGB i sterownika)
maja wielka wade - stosowanie luminoforu, ktory z czasem ma coraz gorsze
parametry (a przy tanich diodach, pracujacych w podwyzszonej
temperaturze to sa naprawde krotkie czasy). Podawane zywotnosci Ledow sa
dla tandety brane z kosmosu, 100000 godzin oznacza calkowite zgasniecie
leda. Praktycznie wiele ledow po paru tysiacach godzin juz swieci z
polowa jasnosci, a im dalej tym dziwniejsze to swiatlo - przechodzi w
niebieskie/zolte. http://www.lediko.com/file.php?nazwa=art_3

--
| Bartlomiej Kuzniewski
173