Re: Historyczna pralka automatyczna

Subject: Re: Historyczna pralka automatyczna
Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
From: FEniks <x...@p...fm>
Date: Sat, 8 Aug 2020 20:18:20 +0200

692865g/7
> Ta ze zdjęcia faktycznie wygląda mi na produkt czechosłowacki. Rzadkość.
> Ale znajomi taką mieli, widok mi się kojarzy. Pierwszą "dostępną" w Polsce
> faktycznie była pralka Polar. Cudzysłów użyty nieprzypadkowo -- w sklepie
> dość trudno było ją ujrzeć. Produkowana gdzieś od połowy lat 70 na
> jugosławiańskiej licencji Gorenje. Tak wyglądała:
>
> http://zbiory.mprl.pl/muzealia/pralka-polar-ps-663-b
io/?advanced_form=1&adv_kolekcja=Kultura%20materialn
a&pg=6

> [...]
> pralkę można było nabyć w Peweksie. A jeszcze wcześniej w Pekao. Znane mi
> egzemplarze pozyskane tą drogą miały włoskie pochodzenie. Ale raz spotkałem
> coś, co wyglądało jak Polar z obrazka, ale była to przedlicencyjna pralka
> Gorenje. Jugosławianie po sprzedaniu nam licencji zaprzestali produkcji
> tego przestarzałego modelu. Z domu rodzinnego pamiętam właśnie nowszy model
> Gorenje z roku bodaj 1976. Wyglądający o wiele bardziej nowocześnie. Dało
> się to o wiele łatwiej kupić w sklepach Predom, bowiem cena była o połowę

Ta nasza raczej nie miała żadnej nazwy na froncie. Ewentualnie jakieś
oznaczenia numeryczne, w przeciwnym razie bym zapamiętała. A już na
pewno nie Polar ani Predom, bo tego typu pralki były bardzo powszechne i
nie sposób by było zapomnieć. Na pewno też nie została zakupiona w
Peweksie ani niczym takim, bo nie zaopatrywaliśmy się w takich
miejscach. Podejrzewam, że był jakiś rzut do sklepu, a rodzice mogli być
zapisani w kolejce po pralkę i tak im się pofarciło. Pralka działała
prawie 2 dziesięciolecia. No, przynajmniej te 15 lat.

Znana historia.

Ewa